Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İlköğretim Müfettişlerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2021, , 129 - 140, 30.12.2021
https://doi.org/10.52974/jena.1027385

Öz

Bu çalışmada, öğretmenlerin, ilköğretim müfettişlerinin, rehberlik, teftiş ve olumlu duygular geliştirmelerine ilişkin tutumları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda çalışmada verileri toplamak için Sümbül ve İnandı (2005) tarafından geliştirilen 20 maddelik ölçekten yararlanılmıştır. Araştırma yöntemi olarak nicel yöntem olarak betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018–2019 eğitim-öğretim yılında Mersin ili Erdemli ilçesinde seçilen 3 ilkokul, 2 ortaokul ve 2 anaokulunda görevli olan toplam 129 öğretmen oluşturmaktadır. Ölçekle elde edilen veriler, yüzde, frekans, ortalama, standart sapma, t testi ve tek yönlü varyans analizi (anova) ile çözümlenmiştir. Anaokulu, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin, ilköğretim müfettişlerinin, rehberlik, teftiş ve olumlu duygular geliştirmelerine ilişkin genel tutumları “kararsızım” şeklinde olmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, M. (1993). Çağdaş eğitim denetimi. Pegem Yayınları.
  • Bilgen, N. (1990). Örgüt iklimi: millî eğitim bakanlığı teftiş kurulu. Türkiye ve Orta Doğu Amma İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Bilgen, N. (2004). Teftişin işlevi: millî eğitim bakanlığı yeni bir teftiş anlayışı yapı ve isleyişi paneli. Tem-Sen Yayınları.
  • Bilir, M. (1998). Çağdaş denetçi rolleri: ilköğretim müfettişleri semineri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Bursalıoğlu, Z. (1987). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranışlar. Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Gündüz, Y. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, S., Yalın H. İ. & Sezgin, F. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, T. (2001). Çağdaş ve demokratik eğitimde teftiş. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü], YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Pehlivan, İ. (1998). Denetimde stres ve basa çıkma yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Rue, L. W. & Byars, L. L. (1990). Supervision, key link to productivity. Irwin Publishers.
  • Sullivan, S. & Glanz, J. (2000). Supervision that ımproves teaching strategies and techniques. Corwin Press Inc.
  • Sümbül, Ö. & İnandı, Y. (2005). İlköğretim ve lise öğretmenlerinin, ilköğretim ve bakanlık müfettişlerine ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 214-226
  • Taymaz, H. (2002). Eğitim sisteminde teftiş – kavramlar, ilkeler, yöntemler. PegemA.
  • Tracy, S. (1995). How historical concepts of supervision relate to supervisory practices today. The Clearing House, ProQuest Education Journals, 68(5), 320- 325.
  • Üstüner, M., (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Wanzare, Z. & Costa, J. L. (2000). Supervision and staff development: overview of the literature. National Association of Secondary School Principals. NASSP Buletin, (84), 47-54.
  • Yalçınkaya, M. (1992). Ortaöğretimde ders denetimi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü], YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.

Investigation of Attitudes of Primary School Teachers towards Primary Education Supervisors

Yıl 2021, , 129 - 140, 30.12.2021
https://doi.org/10.52974/jena.1027385

Öz

In this study, it has been tried to determine the attitudes of teachers and primary school inspectors towards guidance, inspection and developing positive emotions. In this context, a 20-item scale developed by Sümbül and İnandı (2005) was used to collect data in the study. As a research method, descriptive survey model was used as a quantitative method. The study group of the research consists of a total of 129 teachers working in 3 primary schools, 2 secondary schools and 2 kindergartens selected in the Erdemli district of Mersin province in the 2018-2019 academic year. The data obtained from the scale were analyzed by percentage, frequency, mean, standard deviation, t-test and one-way analysis of variance (anova). The general attitudes of teachers working in kindergarten, primary and secondary schools and primary education inspectors towards guidance, inspection and developing positive emotions were "I am undecided".

Kaynakça

  • Aydın, M. (1993). Çağdaş eğitim denetimi. Pegem Yayınları.
  • Bilgen, N. (1990). Örgüt iklimi: millî eğitim bakanlığı teftiş kurulu. Türkiye ve Orta Doğu Amma İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Bilgen, N. (2004). Teftişin işlevi: millî eğitim bakanlığı yeni bir teftiş anlayışı yapı ve isleyişi paneli. Tem-Sen Yayınları.
  • Bilir, M. (1998). Çağdaş denetçi rolleri: ilköğretim müfettişleri semineri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Bursalıoğlu, Z. (1987). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranışlar. Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Gündüz, Y. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, S., Yalın H. İ. & Sezgin, F. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, T. (2001). Çağdaş ve demokratik eğitimde teftiş. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü], YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Pehlivan, İ. (1998). Denetimde stres ve basa çıkma yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Rue, L. W. & Byars, L. L. (1990). Supervision, key link to productivity. Irwin Publishers.
  • Sullivan, S. & Glanz, J. (2000). Supervision that ımproves teaching strategies and techniques. Corwin Press Inc.
  • Sümbül, Ö. & İnandı, Y. (2005). İlköğretim ve lise öğretmenlerinin, ilköğretim ve bakanlık müfettişlerine ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 214-226
  • Taymaz, H. (2002). Eğitim sisteminde teftiş – kavramlar, ilkeler, yöntemler. PegemA.
  • Tracy, S. (1995). How historical concepts of supervision relate to supervisory practices today. The Clearing House, ProQuest Education Journals, 68(5), 320- 325.
  • Üstüner, M., (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Wanzare, Z. & Costa, J. L. (2000). Supervision and staff development: overview of the literature. National Association of Secondary School Principals. NASSP Buletin, (84), 47-54.
  • Yalçınkaya, M. (1992). Ortaöğretimde ders denetimi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü], YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Dönmez 0000-0002-4196-8187

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Dönmez, G. (2021). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İlköğretim Müfettişlerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Eğitim Ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 129-140. https://doi.org/10.52974/jena.1027385

Flag Counter