In today’s global world where people from different cultures live together due to some reasons cultural intelligence has gained more importance as high cultural intelligence means higher ability to adjust, adapt and communicate with different cultures. Education is one of the reasons for living together with people who have different cultural backgrounds, and universities are generally the main environment to do so. Thus, it is crucially important for university students and staff to have high intercultural competence. Therefore, this study aims at investigating the cultural intelligence (CQ) levels of pre-service teachers at a public university in Turkey, and to examine the differences on their cultural intelligence levels in terms of some demographic variables. In this descriptive survey model study, 303 pre-service teachers from various departments participated. The results revealed that although gender did not make any difference on the CQ levels of the participants, significant differences were found in terms of some demographic variables including age, class and department. Possible implications according to the results consist of enabling and supporting international programs and make students familiar with the social science and language studies as early as possible.
cultural intelligence pre-service teacher intercultural competence
Farklı kültürlerden insanların bazı nedenlerden dolayı birlikte yaşadığı günümüzün küresel dünyasında, , farklı kültürlere uyum sağlama, uyum sağlama ve iletişim kurma konusunda daha yüksek yetenek anlamına gelen kültürel zekânın önemi artmıştır. Eğitim, farklı kültürel geçmişe sahip insanlarla birlikte yaşamanın nedenlerinden biridir ve üniversiteler genellikle bunu yapmak için temel ortamdır. Bu nedenle, üniversite öğrencilerinin ve personelinin yüksek kültürlerarası yetkinliğe sahip olması çok önemlidir. Bu nedenle bu çalışma, Türkiye'deki bir devlet üniversitesinde öğretmen adaylarının kültürel zeka (CQ) düzeylerini araştırmayı ve kültürel zeka düzeylerindeki farklılıkları demografik değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Tarama modeli kullanılarak yapılan bu çalışmaya çeşitli bölümlerden 303 öğretmen adayı katılmıştır. Yapılan analizlerin sonuçları, cinsiyetlerin katılımcıların CQ düzeyleri üzerinde herhangi bir fark yaratmamasına rağmen, yaş, sınıf ve bölüm dahil bazı demografik değişkenler açısından anlamlı farklılıklar bulunduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlara göre olası çıkarımlar, uluslararası programları mümkün kılmak ve desteklemek ve öğrencileri sosyal bilimler ve dil çalışmalarını mümkün olan en erken zamanda tanıştırmak olarak belirtilebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |