Student centered education model is dominant in our country and students with special education needs also benefit from the programs prepared. Individuals with special education needs differ significantly from their peers due to various reasons. The number of students with special education needs is high in our country and it is the duty of teachers and society to ensure that these students receive a good education. Individuals in need of special education can be given qualified education by providing appropriate educational environments, methods, techniques and materials for their needs, and sufficient training time. As a result of research carried out most of the students who need special education in Turkey was determined to be mainstreamed students. Inclusion education gains importance with the developments in the fields of human rights, democracy and consequently the ideas of equal opportunity in education. This study was carried out with the aim of evaluating the views of Biology teachers, who are or currently have mainstream students in their class, about inclusive education. The case study design, one of the qualitative research designs, was used in the study. The study group of the study consists of 4 biology teachers in Ağrı, 4 in Sivas, 5 in Tokat, and 13 biology teachers in the academic year 2019-2020. Semi-structured interview forms were used as data collection tools in the study. Content analysis was used in the analysis of the data obtained from the interviews in the study, and themes and codes were created. As a result of the research, it was determined that some of the teachers did not receive any training related to mainstreaming. Teachers stated that they do not have enough information about inclusive education, that the application is a correct application, but they are insufficient to teach with other students.
Inclusive education biology teacher student’s inclusive education.
Ülkemizde öğrenci merkezli eğitim modeli hakimdir ve hazırlanan programlardan özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler de faydalanmaktadır. Özel eğitim ihtiyacı olan birey çeşitli nedenlerden dolayı akranlarına göre anlamlı farklılık gösteren bireylerdir. Ülkemizde özel eğitim gereksinimi olan öğrencilerin sayısı fazladır ve bu öğrencilerin iyi bir eğitim alması öğretmenlerin ve toplumun görevidir. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylere uygun eğitim ortamları, ihtiyaçlarına yönelik yöntem, teknik ve materyal, yeterli eğitim süresi sağlanarak nitelikli eğitim verilebilmektedir. Yapılan araştırmalar sonucunda Türkiye’de özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerin çoğunun kaynaştırma öğrencisi olduğu tespit edilmiştir. İnsan hakları, demokrasi alanlarındaki gelişmeler ve dolayısıyla eğitimde fırsat eşitliği düşünceleri ile kaynaştırma eğitimi önem kazanmaktadır. Bu çalışma önceden ya da şu an sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan Biyoloji öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerini değerlendirmek amacı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden özel durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 öğretim yılında Ağrı ilinde 4, Sivas ilinde 4, Tokat ilinde 5, görevine devam eden toplam 13 biyoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Çalışmada görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmış, tema ve kodlar oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin bir kısmının kaynaştırma ile ilgili herhangi bir eğitim almadığı tespit edilmiştir. Öğretmenler kaynaştırma eğitimi hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarını, uygulamanın doğru bir uygulama olduğu fakat diğer öğrencilerle birlikte eğitim vermede yetersiz olduklarını belirtmişlerdir.
kaynaştırma eğitimi biyoloji öğretmenleri kaynaştırma öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 |