Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Views of Biology Teachers with Inclusion Students in Their Classes About Inclusion Education

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 13, 30.06.2021
https://doi.org/10.52974/jena.883947

Öz

Student centered education model is dominant in our country and students with special education needs also benefit from the programs prepared. Individuals with special education needs differ significantly from their peers due to various reasons. The number of students with special education needs is high in our country and it is the duty of teachers and society to ensure that these students receive a good education. Individuals in need of special education can be given qualified education by providing appropriate educational environments, methods, techniques and materials for their needs, and sufficient training time. As a result of research carried out most of the students who need special education in Turkey was determined to be mainstreamed students. Inclusion education gains importance with the developments in the fields of human rights, democracy and consequently the ideas of equal opportunity in education. This study was carried out with the aim of evaluating the views of Biology teachers, who are or currently have mainstream students in their class, about inclusive education. The case study design, one of the qualitative research designs, was used in the study. The study group of the study consists of 4 biology teachers in Ağrı, 4 in Sivas, 5 in Tokat, and 13 biology teachers in the academic year 2019-2020. Semi-structured interview forms were used as data collection tools in the study. Content analysis was used in the analysis of the data obtained from the interviews in the study, and themes and codes were created. As a result of the research, it was determined that some of the teachers did not receive any training related to mainstreaming. Teachers stated that they do not have enough information about inclusive education, that the application is a correct application, but they are insufficient to teach with other students.

Kaynakça

  • Akkuş, A. N. Ş. (2019). Fen bilimleri dersine giren öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Ataman, A. (2012). Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim. Vize Yayıncılık.
  • Batu, S. ve Kırcaali İftar, G. (2010). Kaynaştırma (5. Baskı). Kök Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Cavkaytar, A. (2015). Özel eğitime gerek duyan çocuklar ve özel eğitim. İçinde İ. H. Diken (Ed.), Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (s.3-27). Pegem Akademi.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (4. Baskı). Celepler Matbaacilik.
  • Çitil, M. (2013). Yasalar ve özel eğitim (2. Baskı). Vize Yayıncılık.
  • Denizli, H. & Uzoğlu, M. (2016). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13, 3-37.
  • Gezer, M. S. (2017). Sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik rol algılarının belirlenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Kara, Z. (2016). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi öğrencilerine yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Köse, K. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan kaynaştırma eğitiminin fen bilimleri öğretmenleri ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • MEB. (2018, 13 Mayıs). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1963.pdf
  • MEB. (2018). Ortaöğretim Kurumları Biyoloji Dersi Öğretim Programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özdemir, N. (2008). Sınıfında kaynaştırma öğrencisi olan ve olmayan ilköğretim öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Özyürek, M. (2009). Bireyselleştirilmiş eğitim programını geliştirme ve temelleri. Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Sınıfında Kaynaştırma Öğrencisi Bulunan Biyoloji Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 13, 30.06.2021
https://doi.org/10.52974/jena.883947

Öz

Ülkemizde öğrenci merkezli eğitim modeli hakimdir ve hazırlanan programlardan özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler de faydalanmaktadır. Özel eğitim ihtiyacı olan birey çeşitli nedenlerden dolayı akranlarına göre anlamlı farklılık gösteren bireylerdir. Ülkemizde özel eğitim gereksinimi olan öğrencilerin sayısı fazladır ve bu öğrencilerin iyi bir eğitim alması öğretmenlerin ve toplumun görevidir. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylere uygun eğitim ortamları, ihtiyaçlarına yönelik yöntem, teknik ve materyal, yeterli eğitim süresi sağlanarak nitelikli eğitim verilebilmektedir. Yapılan araştırmalar sonucunda Türkiye’de özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerin çoğunun kaynaştırma öğrencisi olduğu tespit edilmiştir. İnsan hakları, demokrasi alanlarındaki gelişmeler ve dolayısıyla eğitimde fırsat eşitliği düşünceleri ile kaynaştırma eğitimi önem kazanmaktadır. Bu çalışma önceden ya da şu an sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan Biyoloji öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerini değerlendirmek amacı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden özel durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 öğretim yılında Ağrı ilinde 4, Sivas ilinde 4, Tokat ilinde 5, görevine devam eden toplam 13 biyoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Çalışmada görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmış, tema ve kodlar oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin bir kısmının kaynaştırma ile ilgili herhangi bir eğitim almadığı tespit edilmiştir. Öğretmenler kaynaştırma eğitimi hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarını, uygulamanın doğru bir uygulama olduğu fakat diğer öğrencilerle birlikte eğitim vermede yetersiz olduklarını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akkuş, A. N. Ş. (2019). Fen bilimleri dersine giren öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Ataman, A. (2012). Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim. Vize Yayıncılık.
  • Batu, S. ve Kırcaali İftar, G. (2010). Kaynaştırma (5. Baskı). Kök Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Cavkaytar, A. (2015). Özel eğitime gerek duyan çocuklar ve özel eğitim. İçinde İ. H. Diken (Ed.), Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (s.3-27). Pegem Akademi.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (4. Baskı). Celepler Matbaacilik.
  • Çitil, M. (2013). Yasalar ve özel eğitim (2. Baskı). Vize Yayıncılık.
  • Denizli, H. & Uzoğlu, M. (2016). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13, 3-37.
  • Gezer, M. S. (2017). Sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik rol algılarının belirlenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Kara, Z. (2016). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi öğrencilerine yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Köse, K. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan kaynaştırma eğitiminin fen bilimleri öğretmenleri ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • MEB. (2018, 13 Mayıs). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1963.pdf
  • MEB. (2018). Ortaöğretim Kurumları Biyoloji Dersi Öğretim Programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özdemir, N. (2008). Sınıfında kaynaştırma öğrencisi olan ve olmayan ilköğretim öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Özyürek, M. (2009). Bireyselleştirilmiş eğitim programını geliştirme ve temelleri. Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kübra Aslan 0000-0002-7718-427X

Murat Kurt Bu kişi benim 0000-0003-1155-9339

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, K., & Kurt, M. (2021). Sınıfında Kaynaştırma Öğrencisi Bulunan Biyoloji Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Journal of Education and New Approaches, 4(1), 1-13. https://doi.org/10.52974/jena.883947

Flag Counter