Öz:
Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin sosyobilimsel konulardan olan biyoçeşitlilik hakkında görüşlerinin belirlenmesidir. Bu kapsamda çalışmada sosyobilimsel konuların öğretimine yönelik 5E öğrenme modeline göre ders planı hazırlanmış ve hazırlanan ders planına göre konu işlenmiştir. Çalışma betimsel tarama modelinde nitel bir çalışmadır. Çalışmanın grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılı Düzce ilinde bulunan bir ortaokuldaki 5.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmanın uygulandığı ortaokulda görev yapan araştırmacı, derslerine girdiği üç tane 5.sınıf arasından kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile kendi rehberliğindeki sınıfı seçerek çalışmayı yürütmüştür. Çalışmada zihin haritası, gözlem, yarı yapılandırılmış görüşme ve video kaydı veri toplama araçları olarak tercih edilmiştir. Zihin haritası, uygulama öncesinde öğrencilerin konu ile ilgili ön bilgilerini yoklamak; uygulama sonrasında öğrencilerin konu ile ilgili öğrenmelerini değerlendirmek amacıyla kullanılmıştır. Gözlem verileri, öğretmen (araştırmacı) gözlemi olarak uygulama boyunca; öğrenci gözlemleri olarak tiyatro gösterisi sonunda genel değerlendirme, akran değerlendirme ve öz değerlendirme şeklinde toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme, tiyatro gösterisi sonunda gösteride rol alan öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Video kaydı, tiyatro gösterisi esnasında öğretmen (araştırmacı) tarafından alınmıştır. Toplanan verilerin analizinde nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. 5E öğrenme modeline göre planlanan dersin her aşamasına öğrencilerin aktif katılım sağladıkları görülmüştür. Öğretim süreci boyunca öğrencilerin fen bilimleri dersine karşı ilgi ve motivasyonlarının yüksek olduğu ve bir sonraki fen bilimleri dersini heyecan ve merak içinde bekledikleri gözlemlenmiştir. Sosyobilimsel konu odaklı öğretim sürecinde öğrencilerin toplumu ilgilendiren bilimsel konuların farkına varabildikleri, bu konular hakkında bilim temelli tartışabildikleri, farklı boyutlardan muhakeme yapabildikleri ve sürecin sonunda kendi değer yargılarına göre bir karar verebildikleri görülmüştür.
Anahtar Sözcükler: Fen öğretimi, sosyobilimsel konular, 5E öğrenme modeli, biyoçeşitlilik.
fen öğretimi sosyobilimsel konular 5E öğrenme modeli biyoçeşitlilik
Abstract:
The aim of the study is to determine the opinions of secondary school students about biodiversity, which is one of the socioscientific issues. In this context, in the study, a lesson plan was prepared according to the 5E learning model for teaching socioscientific subjects and the subject was taught according to the prepared lesson plan. The study is a qualitative study in the descriptive survey model. The group of the study consists of 5th grade students in a secondary school in Düzce province in the 2022-2023 academic year. The researcher, who works at the secondary school where the study was conducted, conducted the study by selecting the self-guided class from among the three 5th grade classes he taught, using easily accessible sampling method. In the study, mind map, observation, semi-structured interview and video recording were preferred as data collection tools. Mind map is used to check students' prior knowledge on the subject before the application; It was used to evaluate students' learning on the subject after the application. Observation data is collected as teacher (researcher) observation throughout the application; Student observations were collected as general evaluation, peer evaluation and self-evaluation at the end of the theater show. The semi-structured interview was conducted with the students who took part in the theater performance at the end. The video recording was taken by the teacher (researcher) during the theater performance. Content analysis, one of the qualitative data analysis methods, was used to analyze the collected data. It was observed that students actively participated in every stage of the course planned according to the 5E learning model. Throughout the teaching process, it has been observed that students have high interest and motivation in the science course and that they are looking forward to the next science course with excitement and curiosity. It has been observed that in the process of socioscientific subject-oriented teaching, students are able to become aware of scientific issues that concern society, discuss these issues on a science-based basis, reason from different dimensions, and at the end of the process, make a decision according to their own value judgments.
Key Words: Science teaching, socioscientific issues, 5E learning model, biodiversity.
science teaching socioscientific issues 5E learning model biodiversity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |