Kentsel dönüşüm projelerinde emsal (KAKS) önemli bir rol oynamaktadır. İmar planları aracılığı ile artırılan KAKS sayesinde daha fazla inşaat alanı üreten yükleniciler dönüşüm alanında yaşayan hak sahiplerinin taleplerini de karşılayabilmektedir. Yeni üretilen projede hak sahiplerine inşaat hakları dağıtıldıktan sonra arta kalan inşaat alanından yapılacak satış ve kiralamalar ile proje finanse edilmekte hatta karlılık yükseltilmektedir. Ancak KAKS belirlenirken aşırı nüfus artışının oluşmamasına dikkat edilmesi gereklidir. Nüfus artışı ile birlikte ortaya çıkacak sosyal ve teknik altyapı gereksinimleri kamunun finansal yükünü artıracaktır. Kentsel dönüşüm için revize edilen imar planlarında genellikle emsal revize edilmektedir. Bu katsayıları belirlerken projenin finansal açıdan gerçekleştirilebilir olması ile birlikte aynı zamanda sosyal donatı ve teknik altyapı gereksiniminin de irdelenmesi gerekmektedir.
Bu çalışmada, kentsel dönüşüm yapılırken uygulanacak emsal oranlarının sonuçları örnek bir uygulama üzerinde incelenmiştir. Araştırma alanı olarak Yalova İli, Merkez İlçesi, Gaziosmanpaşa Mahallesinde, belediyesince imar planı koşulları değiştirilen ve KAKS’ı artırılan iki adet imar adası seçilmiştir. Değişik emsal şartlarına göre dört senaryo oluşturulmuştur. Hak sahiplerinin mevcut kapalı alanlarını değiştirmeyen emsal, mevcut kapalı alanı değiştiren emsal ile mevcut plan şartları emsaline göre oluşan durumlar analiz edilmiştir. Ayrıca dördüncü senaryo olarak, hak sahiplerinin mevcut kapalı alanları değiştirilmediğinde gereken alt yapı ihtiyacının nasıl karşılanabileceği araştırılmıştır. Sonuç olarak, kentsel dönüşümün; uygulamaya giren konutların bedelsiz dönüşümü ve projenin finanse edilebilmesi ile birlikte, yapı ve nüfus yoğunluğuna ilişkin ilgili mevzuatta belirtilen sosyal teknik altyapı standartlarının da göz önüne alınarak mevcut imar planında yapılan emsal tadilatının daha altında bir emsal ile yapılabileceği ortaya çıkmıştır.
Kentsel Dönüşüm Gayrimenkul Değerleme Planlama İnşaat Emsal Değeri Kentsel Rant
In urban transformation projects, the Floor Area Ratio (FAR) plays a crucial role. The developers who are allowed to create more construction areas because of FAR, which is increased through zoning plans, are also able to meet the demands of right holders that live in the transformation area. After the allocation of construction rights to the existing property owners in the newly developed project, the construction area in excess, can be sold or leased in order to finance the project, potentially increasing profitability. However, when determining the FAR, it is essential to avoid unnecessary population growth. Population increase can lead to higher social and technical infrastructure requirements, which would increase the financial burden on the public. The FAR is usually revised in zoning plans that are updated for the purposes of urban transformation projects. When setting these ratios, the project's financial feasibility must be considered, alongside the analysis of social amenities and technical infrastructure requirements.
In this study, the outcomes of applying different floor area ratio (FAR) values during urban transformation were examined through a sample application. As the research area, two zoning blocks located in Gaziosmanpaşa Neighborhood, Central District of Yalova Province, where the municipality has modified the zoning plan conditions and increased the FAR, were selected. Four scenarios were created based on different FAR conditions. The scenarios analyzed include a FAR that does not change the current enclosed area of the rights holders, a FAR that maintains the existing enclosed area under current planning conditions, and the results arising from these. Additionally, in the fourth scenario, how to meet the infrastructure requirements when the existing enclosed areas of the rights holders are not changed was investigated. As a result, it was revealed that urban transformation could be implemented with a FAR lower than the amended FAR in the current zoning plan, considering the cost-free transformation of existing housing, the financing of the project, and compliance with the social and technical infrastructure standards specified in the relevant regulations regarding building and population density.
Urban Transformation Real Estate Valuation Planning Construction Precedent Value Urban Rent
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kentleşme Politikaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |
JENAS | Journal of Environmental and Natural Studies