Sismik hızların, elastisite modüllerinin ve zeminlerin
yapısal özelliklerinin saptanması mühendislik projelerinin
tasarımında yeterli olmamaktadır. Bu nedenle, Sismik
kayma dalga empedansı ile yer basıncı ifade edilerek
zeminlerin nihai taşıma kapasitesi tanımlanmıştır. Bu
bağlamda, kayma dalgası hızına bağlı yoğunluk tanımı
yapılmıştır. Güvenlik faktörü ile [Vp/Vs] hız oranı
değerlerinin benzerliğinden yararlanarak, [Vp/Vs]’nın
güvenlik faktörü ve yer altı suyu indirgeme faktörü
olarak kullanılabileceği gösterilmiştir. Elde edilen
müsaade edilebilir taşıma kapasitesi değerleri standart
tablo verileri ile uyum içinde olduğu gösterilmiştir.
Tekil temel (somel) için müsaade edilebilir taşıma
kapasitesi Meyehof’un SPT(N) tanımına benzer olarak
tanımlanabileceği gösterilmiştir. Tekil temel için elde
edilen müsaade edilebilir taşıma kapasitesi değerleri
Brown tarafından verilenler ile uyum içinde olmuştur.
Ayrıca, Boussinesq denkleminden zemin oturması ve
yatak katsayısı saptanabilmiştir. Yük-oturma eğrisi
zemin mekaniğindekine benzer değişim göstermiştir.
Sismik hızlarla yapısal jeoloji ve diğer özellikler
aydınlatılırken, müsaade edilebilir taşıma kapasitesi,
zemin oturması ve yatak katsayısı değerleri hakkında
daha çabuk ve ucuz olarak güvenilir ön bilgi elde etmek
mümkün olmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 26 Sayı: 1 |