Review
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 4 Issue: 4 - ICETOL Special Issue, 745 - 758, 31.12.2021
https://doi.org/10.31681/jetol.1016530

Abstract

References

  • Aldan Karademir, Ç., Deveci, Ö., & Çaylı, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Öz-Düzenlemeleri ve Akademik Öz-Yeterliklerinin İncelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 14-29.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Kaygilari ve Akademik Öz-Yeterlik İnançlarinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1286-1312.
  • Avcı, Ü., Usluel, Y. K., Kurtoğlu, M. & Uslu, N. (2013). Yeniliklerin Benimsenmesi Sürecinde Rol Oynayan Değişkenlerin Betimsel Tarama Yöntemiyle İncelenmesi . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 33 (33) , 53-71 . DOI: 10.9779/PUJE429
  • Aydın, S., & Atalay, T. D. (2015). Öz-Düzenlemeli Öğrenme (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Çalışkan, H. (2002). Çevrimiçi (Online) eğitimde öğrenci etkileşimi. Uluslararası Katılımlı Açık ve Uzaktan Eğitim sempozyumunda sunulan sözlü bildiri. 10 Nisan 2020 tarihinde http://aof20.anadolu.edu.tr/bildiriler/Hasan_Caliskan.doc adresinden edinilmiştir.
  • Ceylan, Müyesser (2003). İki Öğretmenin Sınıf İçinde Motivasyon Değişkenlerini Dikkate Alma Davranışlarının Betimlenmesi, Anadolu Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Çiltaş, A. (2011). Eğitimde Öz-Düzenleme Öğretiminin Önemi Üzerine Bir Çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 1-11.
  • Dede, N., Keskin, A., Öztürk, E., & Keskin, M. (2021). Covid-19 Süreci ile Başlayan Uzaktan Eğitimde Ortaokul Öğrencilerinin Öz Düzenleme ve Derse Katılım İlişkisinin İncelenmesi. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (39).
  • Dziuban, C., Picciano, A. G., Graham, C. R., & Moskal, P. D. (2016). Conducting research in online and blended learning environments: New pedagogical frontiers. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
  • Eggen, P. Ve Kauchak, D. (1999). Educational Psychology, Fourth Ed. New Jersey: Printice-Hall, Inc.
  • Eren, A. ve Duman, G. (2016). Güdüsel Tasarım Modeli: Öğrenme - Öğretme Süreçlerine İlişkin Yansımaları ve Diğer Yaklaşımlarla Olan İlişkileri
  • Ergül, H. (2006). Çevrimiçi Eğitimde Akademik Başarıyı Etkileyen Güdülenme Yapıları. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(1).
  • Hariyati, N., Wagino, W. ve Mudjito, M. (2021). Kentsel ve Kırsal Alanlarda Öğrencilerin Öğrenme Çıktıları Üzerinde Sanal Öğrenmenin İncelenmesi. Dinamika Pendidikan , 16 (1), 54-63.
  • İsrael, E. (2007). Öz-düzenleme Eğitimi, Fen Başarısı ve Özyeterlilik. Yayınlanmamış Doktora Tezi, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Jones, C. (2020). Online Education. https://www.encyclopedia.com/finance/financeand-accounting-magazines/online-education adresinden erişilmiştir.
  • Karademir, Ç. A., Deveci, Ö., & Çaylı, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Öz-Düzenlemeleri ve Akademik Öz-Yeterliklerinin İncelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 5(3), 14-29.
  • Khan, I. M. (2009). An Analysis Of The Motivational Factors In Online Learning, Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Phoenix.
  • Klassen, R. M. & Usher, E. L. (2010). Self-efficacy in educational settings: recent research and emerging directions. ın the decade ahead: theoretical perspectives on motivation and achievement. Emerald Group Publishing Limited (pp. 1-33).
  • Kuloğlu, M. E. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarıları, başarı motivasyonları ve can sıkıntıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 3(1), 48-60.
  • Kumar, A., Kumar, P., Palvia, S. C. J., & Verma, S. (2017). Online education worldwide: Current status and emerging trends. Journal of Information Technology Case and Application Research, 19(1), 3-9.
  • Los, R. E. (2014). The effects of self-regulation and self-efficacy on academic outcome. Unpublished master’s thesis, University of South Dakota Division of Counseling and Psychology in Education: ABD.
  • Ünal, N., Şanlıer, N., Şengil, A. Z. (2021). Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluklarının ve Uzaktan Eğitime İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(1), 89-104. doi: 10.33715/inonusaglik.812109
  • Üredi, İ., & Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2).
  • Orhan, Ş. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Çalgı Eğitiminde Motivasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (20).
  • Organisation for economic co-operation and development. (2013). OECD skills outlook 2013: First results from the survey of adult skills. OECD Publishing.
  • Özmentes, S. (2008). Çalgı Eğitiminde Öz düzenlemeli Öğrenme Stratejileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Dergisi. 9 (16) , 157-175
  • Pintrich, PR (2000). Öz-düzenlemeli Öğrenmede Hedef Yöneliminin Rolü. İn Handbook öz düzenleme (s. 451-502). Akademik Basın.
  • Sakal, M. (2017). Çevrimiçi Öğrenmede Öğrencilerin Hazirbulunuşluk Düzeylerinin Demografik Özelliklerine Göre Incelenmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 18(39), 81-102.
  • Sarı, A., & Akınoğlu, O. (2009). Öz-düzenlemeli öğrenme: Modeller ve uygulamalar. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 29, 139-154
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yay. Eğt. Dan. Hiz. Tic. Ltd. Şti. Fakültesi Dergisi , 9 (16), 157-175.
  • Vatensever Bayraktar, H., Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/3 Winter 2015, p. 1069-1090, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7788, ANKARA-TURKEY
  • Viau, R. (2015). Okulda motivasyon okulda güdülenme ve güdülenmeyi öğrenme (1.Baskı) Çeviren Yusuf Budak. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Yüksel, G. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Gelişim Alanları, Gelişim Alanlarının İşaretçisi Olan İhtiyaçlar ve Geliştirilmesi Gereken Beceriler; Bu Süreçte Rehber Öğretmenin İşlevleri: Kurumsal Bir İnceleme. Milli Eğitim Dergisi, 159 (3).
  • Zimmerman, B. J. & Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 845-862.

Investigating learner motivation in online education in terms of self-efficacy and self-regulation

Year 2021, Volume: 4 Issue: 4 - ICETOL Special Issue, 745 - 758, 31.12.2021
https://doi.org/10.31681/jetol.1016530

Abstract

As in many countries of the world, online education has been implemented in Turkey in recent years and related applications are becoming more widespread day by day. The fact that it can take place anytime and anywhere, eliminate the limitations of time and space, and provide lifelong learning can be described as the most basic factors in the spread of online education. In addition, the rapid increase in the number of students who have to take online education due to the Covid-19 global pandemic, which has affected the whole world recently, might be thought to have made the issue of learner motivation in relevant environments gain importance. This study is a narrative review study based on the literature review conducted to examine learner motivation in online education in terms of self-efficacy and self-regulation structures. As a result of the study, it was revealed that learners in online education should determine their own goals and motivate themselves in line with their own studying principles in this process. In addition, it is concluded that learners should take their own learning responsibilities in online environments in line with their own interests and abilities. It is also concluded that educators, educational institutions and instructional designers should obtain more information about learner perceptions, motivations and learning strategies, and they should use the information they have obtained in online learning environments to serve the learners to achieve their learning goals before an online course is started. It is thought that more research is needed on how learner motivation in online education environments is affected by self-efficacy and self-regulation. Furthermore, it is thought that the research will guide researchers working in the field of motivation in online learning in terms of improving and developing the motivation of learners in online education.

References

  • Aldan Karademir, Ç., Deveci, Ö., & Çaylı, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Öz-Düzenlemeleri ve Akademik Öz-Yeterliklerinin İncelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 14-29.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Kaygilari ve Akademik Öz-Yeterlik İnançlarinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1286-1312.
  • Avcı, Ü., Usluel, Y. K., Kurtoğlu, M. & Uslu, N. (2013). Yeniliklerin Benimsenmesi Sürecinde Rol Oynayan Değişkenlerin Betimsel Tarama Yöntemiyle İncelenmesi . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 33 (33) , 53-71 . DOI: 10.9779/PUJE429
  • Aydın, S., & Atalay, T. D. (2015). Öz-Düzenlemeli Öğrenme (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Çalışkan, H. (2002). Çevrimiçi (Online) eğitimde öğrenci etkileşimi. Uluslararası Katılımlı Açık ve Uzaktan Eğitim sempozyumunda sunulan sözlü bildiri. 10 Nisan 2020 tarihinde http://aof20.anadolu.edu.tr/bildiriler/Hasan_Caliskan.doc adresinden edinilmiştir.
  • Ceylan, Müyesser (2003). İki Öğretmenin Sınıf İçinde Motivasyon Değişkenlerini Dikkate Alma Davranışlarının Betimlenmesi, Anadolu Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Çiltaş, A. (2011). Eğitimde Öz-Düzenleme Öğretiminin Önemi Üzerine Bir Çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 1-11.
  • Dede, N., Keskin, A., Öztürk, E., & Keskin, M. (2021). Covid-19 Süreci ile Başlayan Uzaktan Eğitimde Ortaokul Öğrencilerinin Öz Düzenleme ve Derse Katılım İlişkisinin İncelenmesi. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (39).
  • Dziuban, C., Picciano, A. G., Graham, C. R., & Moskal, P. D. (2016). Conducting research in online and blended learning environments: New pedagogical frontiers. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
  • Eggen, P. Ve Kauchak, D. (1999). Educational Psychology, Fourth Ed. New Jersey: Printice-Hall, Inc.
  • Eren, A. ve Duman, G. (2016). Güdüsel Tasarım Modeli: Öğrenme - Öğretme Süreçlerine İlişkin Yansımaları ve Diğer Yaklaşımlarla Olan İlişkileri
  • Ergül, H. (2006). Çevrimiçi Eğitimde Akademik Başarıyı Etkileyen Güdülenme Yapıları. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(1).
  • Hariyati, N., Wagino, W. ve Mudjito, M. (2021). Kentsel ve Kırsal Alanlarda Öğrencilerin Öğrenme Çıktıları Üzerinde Sanal Öğrenmenin İncelenmesi. Dinamika Pendidikan , 16 (1), 54-63.
  • İsrael, E. (2007). Öz-düzenleme Eğitimi, Fen Başarısı ve Özyeterlilik. Yayınlanmamış Doktora Tezi, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Jones, C. (2020). Online Education. https://www.encyclopedia.com/finance/financeand-accounting-magazines/online-education adresinden erişilmiştir.
  • Karademir, Ç. A., Deveci, Ö., & Çaylı, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Öz-Düzenlemeleri ve Akademik Öz-Yeterliklerinin İncelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 5(3), 14-29.
  • Khan, I. M. (2009). An Analysis Of The Motivational Factors In Online Learning, Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Phoenix.
  • Klassen, R. M. & Usher, E. L. (2010). Self-efficacy in educational settings: recent research and emerging directions. ın the decade ahead: theoretical perspectives on motivation and achievement. Emerald Group Publishing Limited (pp. 1-33).
  • Kuloğlu, M. E. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarıları, başarı motivasyonları ve can sıkıntıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 3(1), 48-60.
  • Kumar, A., Kumar, P., Palvia, S. C. J., & Verma, S. (2017). Online education worldwide: Current status and emerging trends. Journal of Information Technology Case and Application Research, 19(1), 3-9.
  • Los, R. E. (2014). The effects of self-regulation and self-efficacy on academic outcome. Unpublished master’s thesis, University of South Dakota Division of Counseling and Psychology in Education: ABD.
  • Ünal, N., Şanlıer, N., Şengil, A. Z. (2021). Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluklarının ve Uzaktan Eğitime İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(1), 89-104. doi: 10.33715/inonusaglik.812109
  • Üredi, İ., & Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2).
  • Orhan, Ş. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Çalgı Eğitiminde Motivasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (20).
  • Organisation for economic co-operation and development. (2013). OECD skills outlook 2013: First results from the survey of adult skills. OECD Publishing.
  • Özmentes, S. (2008). Çalgı Eğitiminde Öz düzenlemeli Öğrenme Stratejileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Dergisi. 9 (16) , 157-175
  • Pintrich, PR (2000). Öz-düzenlemeli Öğrenmede Hedef Yöneliminin Rolü. İn Handbook öz düzenleme (s. 451-502). Akademik Basın.
  • Sakal, M. (2017). Çevrimiçi Öğrenmede Öğrencilerin Hazirbulunuşluk Düzeylerinin Demografik Özelliklerine Göre Incelenmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 18(39), 81-102.
  • Sarı, A., & Akınoğlu, O. (2009). Öz-düzenlemeli öğrenme: Modeller ve uygulamalar. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 29, 139-154
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yay. Eğt. Dan. Hiz. Tic. Ltd. Şti. Fakültesi Dergisi , 9 (16), 157-175.
  • Vatensever Bayraktar, H., Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/3 Winter 2015, p. 1069-1090, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7788, ANKARA-TURKEY
  • Viau, R. (2015). Okulda motivasyon okulda güdülenme ve güdülenmeyi öğrenme (1.Baskı) Çeviren Yusuf Budak. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Yüksel, G. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Gelişim Alanları, Gelişim Alanlarının İşaretçisi Olan İhtiyaçlar ve Geliştirilmesi Gereken Beceriler; Bu Süreçte Rehber Öğretmenin İşlevleri: Kurumsal Bir İnceleme. Milli Eğitim Dergisi, 159 (3).
  • Zimmerman, B. J. & Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 845-862.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Emin Özen 0000-0001-7026-1503

Nilgün Karaca 0000-0003-1041-9414

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 4 - ICETOL Special Issue

Cite

APA Özen, E., & Karaca, N. (2021). Investigating learner motivation in online education in terms of self-efficacy and self-regulation. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 745-758. https://doi.org/10.31681/jetol.1016530


22029

JETOL is abstracted and indexed by ERIC - Education Resources Information Center.