Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students

Yıl 2018, , 30 - 37, 01.06.2018
https://doi.org/10.32568/jfce.403131

Öz

The study is aimed to adapt the Online Gaming
Addiction Questionnaire for university students. The research sample consists of
254 university students receiving education in Sakarya and İzmir provinces and
playing online games. Three subscales, explaining 63.1% of the total variance,
were obtained in compliance with the original scale via factor analysis. The
analysis for criterion validity showed that, there is 59.7% positive
correlation between the present research and that of Young’s Questionnaire on
Internet Addiction. Also, the scale’s overall internal consistency coefficient
was found as .93, and those of the “success”, “inconveniences”, and “economic
gain” subscales were found as .93, .89, and .84 respectively. Application of
test-retest resulted in a correlation coefficient of .86. The findings
supported the validity and reliability of The Questionnaire on Online Gaming Addiction
for University Students as a measurement tool. 

Kaynakça

  • Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem-leri. Sakarya Yayıncılık, Sakarya, 226.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride güncel yaklaşımlar, 1(1), 55-67
  • Balcı, Ş., & Gülnar, B. (2009). Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(1), 5-22.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Çakır, Ö., Ayas, T., & Horzum, M. B. (2011). Üniversite öğrencilerinin internet ve oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 95-117.
  • Chak, K., & Leung, L. (2004). Shynessandlocus of control as predictors of internet addiction and internet use. CyberPsychology & Behavior, 7(5), 559-570.
  • Chen, Y. F., & Peng, S. S. (2008). University students' Internet use and its relationships with academic performance, interpersonal relationships, psychosocial adjustment, and self-evaluation. CyberPsychology & Behavior, 11(4), 467-469.
  • Doğan, N., & Başokçu, T. O. (2010). İstatistik tutum ölçeği için uygulanan faktör analizi ve aşamalı kümeleme analizi sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 65-71.
  • Egger, O., & Rauterberg, M. (1996). Internet behavior and addiction. Semester thesis (Swiss Federal Institute of Technology, Zurich, 1996).
  • Esen, E., & Siyez, D. M. (2011). An investigation of psycho-social variables in predicting internet addic-tion among adolescents. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(36), 127-138.
  • IWS, 2017. İnternet user in the world by geocrapic region. Retrieved 12.04.2018 from http://www.internetworldstats.com/stats.htm.
  • Karakoyun, F. (2017). Öğretmen adaylarının internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Dicle üniversitesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64), 1140-1149.
  • Karaman, M. K., & Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik Bilişim, 11(13), 641-650
  • Kaya, A. B. (2013). Çevrimiçi oyun bağımlılığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Master's thesis. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kim, S., & Kim, R. (2002). A study of internet addiction: Status, causes, and remedies. Journal of Korean Home EconomicsAssociation English Edition, 3(1), 1-19.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, C. C., Chen, S. H., & Yen, C. F. (2005). Gender differences and related factors affecting online gaming addiction among Taiwanese adolescents. The Journal of nervous and mental disease, 193(4), 273-277.
  • Kutlu, M., Savci, M., Demir, Y., & Aysan, F. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Derg, 17(Supplement 1), 69-76.
  • Madran, D., & Çakılcı, F. (2014). Çok oyunculu çevrimiçi video oyunu oynayan bireylerde video oyunu bağımlılığı ve saldırganlık. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 15, 99-107.
  • Matthews, D., & Schrum, L. (2003). High-speed Internet use and academic gratifications in the college residence. The Internet and Higher Education, 6(2), 125-144.
  • McInroy, L. B., & Mishna, F. (2017). Cyberbullying on online gaming platforms for children and youth. Child and Adolescent Social Work Journal, 34(6), 597-607.
  • Mehroof, M., & Griffiths, M. D. (2010). Online gaming addiction: the role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychology, behavior, and social networking, 13(3), 313-316.
  • Müezzin, E. (2015). An investigation of high school students' online game addiction with respect to gender. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET.
  • Ng, B. D., & Wiemer-Hastings, P. (2005). Addiction to the internet and online gaming. Cyberpsychology & behavior, 8(2), 110-113.
  • Öncel, M., & Tekin, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve yalnızlık du-rumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
  • Peltoniemi, T. (2002, March). Net addiction in Finland. In First prevent conference of telematics in addic-tion prevention, Athens, Greece.
  • Şenormancı, Ö., Konkan, R., & Sungur, M. Z. (2010). İnternet bağımlılığı ve bilişsel davranışçı tera-pisi. Psychiatry, 11, 261-268.
  • TÜİK,(2016). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. Retrieved 27.06.2017 from http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779.
  • Young, K. (2009). Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. The American Journal of Family Therapy, 37(5), 355-372.
  • Young, K. S. (1996). Psychology of computer use: XL. Addictive use of the Internet: a case that breaks the stereotype. Psychological reports, 79(3), 899-902.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244.
Yıl 2018, , 30 - 37, 01.06.2018
https://doi.org/10.32568/jfce.403131

Öz

Kaynakça

  • Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem-leri. Sakarya Yayıncılık, Sakarya, 226.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride güncel yaklaşımlar, 1(1), 55-67
  • Balcı, Ş., & Gülnar, B. (2009). Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(1), 5-22.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Çakır, Ö., Ayas, T., & Horzum, M. B. (2011). Üniversite öğrencilerinin internet ve oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 95-117.
  • Chak, K., & Leung, L. (2004). Shynessandlocus of control as predictors of internet addiction and internet use. CyberPsychology & Behavior, 7(5), 559-570.
  • Chen, Y. F., & Peng, S. S. (2008). University students' Internet use and its relationships with academic performance, interpersonal relationships, psychosocial adjustment, and self-evaluation. CyberPsychology & Behavior, 11(4), 467-469.
  • Doğan, N., & Başokçu, T. O. (2010). İstatistik tutum ölçeği için uygulanan faktör analizi ve aşamalı kümeleme analizi sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 65-71.
  • Egger, O., & Rauterberg, M. (1996). Internet behavior and addiction. Semester thesis (Swiss Federal Institute of Technology, Zurich, 1996).
  • Esen, E., & Siyez, D. M. (2011). An investigation of psycho-social variables in predicting internet addic-tion among adolescents. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(36), 127-138.
  • IWS, 2017. İnternet user in the world by geocrapic region. Retrieved 12.04.2018 from http://www.internetworldstats.com/stats.htm.
  • Karakoyun, F. (2017). Öğretmen adaylarının internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Dicle üniversitesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64), 1140-1149.
  • Karaman, M. K., & Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik Bilişim, 11(13), 641-650
  • Kaya, A. B. (2013). Çevrimiçi oyun bağımlılığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Master's thesis. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kim, S., & Kim, R. (2002). A study of internet addiction: Status, causes, and remedies. Journal of Korean Home EconomicsAssociation English Edition, 3(1), 1-19.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, C. C., Chen, S. H., & Yen, C. F. (2005). Gender differences and related factors affecting online gaming addiction among Taiwanese adolescents. The Journal of nervous and mental disease, 193(4), 273-277.
  • Kutlu, M., Savci, M., Demir, Y., & Aysan, F. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Derg, 17(Supplement 1), 69-76.
  • Madran, D., & Çakılcı, F. (2014). Çok oyunculu çevrimiçi video oyunu oynayan bireylerde video oyunu bağımlılığı ve saldırganlık. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 15, 99-107.
  • Matthews, D., & Schrum, L. (2003). High-speed Internet use and academic gratifications in the college residence. The Internet and Higher Education, 6(2), 125-144.
  • McInroy, L. B., & Mishna, F. (2017). Cyberbullying on online gaming platforms for children and youth. Child and Adolescent Social Work Journal, 34(6), 597-607.
  • Mehroof, M., & Griffiths, M. D. (2010). Online gaming addiction: the role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychology, behavior, and social networking, 13(3), 313-316.
  • Müezzin, E. (2015). An investigation of high school students' online game addiction with respect to gender. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET.
  • Ng, B. D., & Wiemer-Hastings, P. (2005). Addiction to the internet and online gaming. Cyberpsychology & behavior, 8(2), 110-113.
  • Öncel, M., & Tekin, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve yalnızlık du-rumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
  • Peltoniemi, T. (2002, March). Net addiction in Finland. In First prevent conference of telematics in addic-tion prevention, Athens, Greece.
  • Şenormancı, Ö., Konkan, R., & Sungur, M. Z. (2010). İnternet bağımlılığı ve bilişsel davranışçı tera-pisi. Psychiatry, 11, 261-268.
  • TÜİK,(2016). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. Retrieved 27.06.2017 from http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779.
  • Young, K. (2009). Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. The American Journal of Family Therapy, 37(5), 355-372.
  • Young, K. S. (1996). Psychology of computer use: XL. Addictive use of the Internet: a case that breaks the stereotype. Psychological reports, 79(3), 899-902.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seyhan Bekir

Selami Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Bekir, S., & Yıldırım, S. (2018). Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students. Journal of Family Counseling and Education, 3(1), 30-37. https://doi.org/10.32568/jfce.403131
AMA Bekir S, Yıldırım S. Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students. JFCE. Haziran 2018;3(1):30-37. doi:10.32568/jfce.403131
Chicago Bekir, Seyhan, ve Selami Yıldırım. “Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students”. Journal of Family Counseling and Education 3, sy. 1 (Haziran 2018): 30-37. https://doi.org/10.32568/jfce.403131.
EndNote Bekir S, Yıldırım S (01 Haziran 2018) Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students. Journal of Family Counseling and Education 3 1 30–37.
IEEE S. Bekir ve S. Yıldırım, “Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students”, JFCE, c. 3, sy. 1, ss. 30–37, 2018, doi: 10.32568/jfce.403131.
ISNAD Bekir, Seyhan - Yıldırım, Selami. “Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students”. Journal of Family Counseling and Education 3/1 (Haziran 2018), 30-37. https://doi.org/10.32568/jfce.403131.
JAMA Bekir S, Yıldırım S. Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students. JFCE. 2018;3:30–37.
MLA Bekir, Seyhan ve Selami Yıldırım. “Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students”. Journal of Family Counseling and Education, c. 3, sy. 1, 2018, ss. 30-37, doi:10.32568/jfce.403131.
Vancouver Bekir S, Yıldırım S. Adaptation of Questionnaire on Online Gaming Addiction for University Students. JFCE. 2018;3(1):30-7.