The
aim of this study was to determine the classroom management skill levels of
preschool teachers. Descriptive screening method was used as the research
method in the study. The population of the study consisted of 705 preschool
teachers in Sakarya while the study sample was comprised of 500 preschool
teachers who were reached from the population. The findings obtained in the
study are as follows: 1- It was found that the classroom skill levels of the
pre-school teachers were slightly above the mean. 2- There was not any
significant difference in the classroom management skill levels of the
pre-school teachers according to marital status, age, perceived income level,
educational level, professional seniority years, number of students in the
classroom and taking in-service training. 3- There were significant differences
in the classroom management skill levels of the preschool teachers according to
staff title, school location and school type. Accordingly, the contracted
teachers perceived their classroom management skills higher than the permanent
and substitute teachers. The teachers working in the city center perceived
their classroom management skills higher than the teachers working in the
district and other settlements. The teachers working in the private schools
perceived their classroom management skills higher than the teachers working in
the public schools.
Preschool Basic Education Classroom Management Quality of Life
Bu
çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri
düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmada, araştırma yöntemi olarak betimsel
tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Sakarya ili merkez ve
ilçelerinde görev yapan toplam 705 ve örneklemi ise, bu öğretmenlerden
ulaşılabilen toplam 500 okul öncesi öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmada elde
edilen bulgular şunlardır: 1- Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf becerileri
düzeyleri ortanın biraz üstünde bulunmuştur. 2- Okul öncesi öğretmenlerinin
sınıf yönetimi becerisi düzeylerinde medeni durum, yaş, algılanan gelir düzeyi,
eğitim düzeyi, mesleki kıdem yılı, sınıftaki öğrenci sayısı ve hizmet içi
eğitim değişkenleri açısından anlamlı bir fark yoktur. 3- Okul öncesi
öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi düzeylerinde kadro unvanı, okulun
bulunduğu konum ve okul türü açısından anlamlı bir fark vardır. Buna göre,
sözleşmeli olarak çalışan öğretmenler sınıf yönetim becerilerini, kadrolu ve
ücretli öğretmenlere kıyasla daha yüksek algılamaktadırlar. İl merkezinde
çalışan öğretmenler sınıf yönetim becerilerini, ilçe ve diğer yerleşim
birimlerinde çalışan öğretmenlere kıyasla daha yüksek algılamaktadırlar. Özel
okullarda çalışan öğretmenler sınıf yönetim becerilerini, devlet okullarında
çalışan öğretmenlere kıyasla daha yüksek olarak algılamaktadırlar.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |