Özet: Ormanların korunması ve geliştirilmesi, orman köylülerinin korunması ulusal ormancılık politikasının öncelikli amaçları arasındadır. Ormancılık politikası açısından bu amaçları gerçekleştirebilmek için, ormancılık politikası araçları; ormancılıkla ilgili yasal düzenlemeler, orman mülkiyeti ve halkla ilişkiler şeklinde belirlenmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın başlıca amaçları; (1) Orman sınırları dışına çıkarma işlemlerine yönelik olarak gerçekleştirilen kadastro çalışmalarını teknik yönden analiz etmek, (2) Bu çalışmaların mevzuat bakımından öngörülen amaçlara uygunluğunu denetlemek, (3) Kadastro ekipleri, orman idareleri ve orman köylülerinin bakışıyla bu çalışmalara yönelik sorunları belirlemek ve (4) Orman sınırları dışına çıkarma uygulamalarının ülkemiz ormancılığı açısından doğurabileceği sonuçları tartışmaktır. Bu amaçlar çerçevesinde İstanbul İli araştırma alanı olarak seçilmiştir. Ancak zaman ve çalışabilirlik açısından İstanbul’daki bütün orman sınırları dışına çıkarılan alanların tek tek ele alınıp değerlendirilmesi olanaklı olamayacağından, yöresel ölçekte bir örnek alanın seçilmesi uygun görülmüştür. İstanbul İli Şile İlçesi’nde Ahmetli, İmrendere, Karamendere, Korucuköy ve Ovacık Köyleri 2/B uygulamaları açısından örnek alanlar olarak seçilmiştir. Araştırma alanında seçilen örnek alanlarda parsellerin tamamı çalışmaya konu edilmiştir. Araştırma sonucunda 1744, 2896 ve 3302 Sayılı Yasalarla değişik 2B uygulamalarının, son yapılan ve kesin olan 5831 Sayılı Yasa uygulamalarıyla değerlendirildiğinde; araştırma alanında sınır taşlarının araziye tesisi ve haritaya tersimi sırasında önemli teknik hataların oluştuğu, uygulamalara konu edilen arazilerin bir kısmının bilim ve fen bakımından orman niteliklerini kaybetmedikleri ve ilgili mevzuatta öngörülen ölçütlere uymadığı belirlenmiştir. 2/B’ ye konu olmuş sahaların önemli bir kısmı ise; eskiden beri sahipli olan orman dışı tapulu araziler olduğu, orman kadastrosunun yapıldığı yıllarda bile tarım arazisi olarak kullanılan, hatta tapulu olan bu arazilerin orman tahdit sınırları içine alınmış ve süresi içinde itiraz edilmediğinden dolayı kesinleşmiş olduğu anlaşılmıştır. Böyle yerler 2/B Madde uygulaması ile orman sınırları dışına çıkarılarak, eski tahditte yapılmış olan hatalı işlemlerin bu şekilde düzeltilmekte olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Orman Kadastrosu, 2/B uygulamaları, kanun koyucu, araştırma objesi, ormancılık politikas
Received (Geliş): 04.04.2016 - Revised (Düzeltme): 13.05.2016 - Accepted (Kabul): 26.04.2016
Cite (Atıf): Kose, M., 2017. Examination of the implementations of taking out of forest boundaries in Istanbul in terms of forestry policy. Journal of the Faculty of Forestry Istanbul University 67(2): 157-177. DOI: 10.17099/jffiu.293336
Orman Kadastrosu 2/B uygulamaları kanun koyucu araştırma objesi ormancılık politikası
Abstract: In Turkey, forest protection and development and protection of forest villagers are among national forestry policy’s primary aims. To realize these aims, forestry policy instruments are legal regulations related to forestry, forest ownership, and public relations. In this context, this study’s main aims are as follows: (1) to analyze cadastral work conducted on processes of technically excluding land from forest boundaries, (2) to inspect these works’ compliance with legislation’s purposes, (3) to determine these works’ problems from the point of view of cadaster teams, forest administrations, and forest villagers, and (4) to discuss results that might arise from implementations of excluding land from forest boundaries in terms of national forestry. For these purposes, the city of Istanbul has been selected as the area of study. However, because in terms of time and practicality, evaluating all areas removed from forest boundaries in Istanbul was not feasible, selecting a sample area on a local scale has been deemed appropriate. Therefore, in Istanbul City, Şile District, the villages of Ahmetli, İmrendere, Karamendere, Korucuköy, and Ovacık were selected for 2/B implementations, and all parcels in the sample areas were included. From study results, when different 2/B implementations with laws numbered 1744, 2896, and 3302 were evaluated with implementations of the final and definite Law numbered 5831, it was determined that significant technical errors occurred during placement of boundary stones on the area of study and also in plotting maps. Furthermore, some lands not subject to implementations did not lose their forest characteristics in technical and scientific terms and did not comply with the relevant legislation’s criteria. Significant portions of areas subject to 2/B were already non-forest, privately registered, and owned lands. These lands were being used as farmland even when the forest cadaster was conducted. Moreover, even these privately registered lands were included within forest restriction boundaries, and as no objection was raised within the prescribed time, this situation became definite. It has been determined that such lands are being removed from forest boundaries with 2/B implementation, and improper transactions are thus being corrected.
Keywords: Forest cadaster, 2/B implementation, lawmaker, object of study, forest policy
Cite (Atıf): Kose, M., 2017. Examination of the implementations of taking out of forest boundaries in Istanbul in terms of forestry policy. Journal of the Faculty of Forestry Istanbul University 67(2): 157-177. DOI: 10.17099/jffiu.293336
Forest Cadastre 2/B implementations law-maker object of study and forest policy
Bölüm | Araştırma Makalesi (Research Article) |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 67 Sayı: 2 |