Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 12 - 26, 20.03.2022

Öz

Amaç: Bu çalışmada, Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümünde (ACU-FTR) okuyan öğrencilerin COVID-19 süreci ve öncesindeki anksiyete ile fiziksel aktivite (FA) seviyesi ve FA engelleri arasında fark olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya ACU-FTR bölümünde okuyan 18-25 yaş arası kadın ve erkek öğrenciler katılım sağladı (n=86). Genel anksiyete ölçeği, uluslararası fiziksel aktivite anketi-kısa form ve fiziksel aktivite engelleri ölçeği, öğrencinin COVİD-19 öncesi hali düşündürülerek online anket formu ile ilk önce doldurtuldu. Sonrasında ise öğrencilerin COVID-19 sürecindeki durumları sorgulandı (n=82).
Bulgular: Öğrencilerin genel anksiyete skorları COVID-19 sürecinde önceki artarken (p<0,001), FA skorları, azaldı (p=0,001) ve oturma süreleri arttı (p=0,001). Ayrıca inaktif öğrenci sayısı artarken yeterli fiziksel aktiviteye sahip öğrenci sayısı ise azaldı (p=0,013). Fiziksel aktivite engellerinin değerlendirmesinde ise COVID-19 sürecinde kişisel sebeplerden kaynaklı FA engelleri arttı (p=0,027). Anksiyete skorunun artması ile tüm fiziksel aktivite engelleri alt ölçekleri, hastalığa yakalanma korkusu ve maskeden dolayı FA yapamama skorları orta dereceli ilişkili bulundu (r=0,283-0,553, p=0,010-<0,001). Oturma süresi ile hastalığa yakalanma korkusu arasında, FA seviyesi ile FA engelleri (kişisel sebepler, sosyal çevre) ve maskeden dolayı FA yapamama arasında orta dereceli ilişki olduğu görüldü (r=-0,301- -0,355, p=0,006-0,001).
Sonuç: Sonuç olarak mevcut çalışmada, FTR öğrencilerinin; anksiyetelerin COVID-19 sürecinde arttığı, FA’larının azaldığı, oturma sürelerinin ve kişisel sebepten kaynaklı FA engellerinin arttığı saptandı. Ek olarak, anksiyete skorunun artması ile tüm FA engelleri alt ölçekleri, hastalığa yakalanma korkusu ve maskeden dolayı FA yapamama skorları ilişkili bulundu. Yine, oturma süresi ile hastalığa yakalanma korkusu arasında, FA seviyesi ile fiziksel aktivite engelleri, hastalık korkusu ve maskeden dolayı FA yapamama arasında ilişki olduğu görüldü.

Destekleyen Kurum

Yoktur

Proje Numarası

Yoktur

Teşekkür

yoktur

Kaynakça

  • 1. World Health Organization (WHO). Q&As on COVİD-19 and related health topics, Retrieved May 12, 2020. https://www.who. int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-andanswers-hub. Erişim tarihi:16.12.2021
  • 2. Budak F, Korkmaz Ş. Covıd-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği. SAYOD. 2020;(1);62-79.
  • 3. World Health Organization. Physical activity fact sheet. 2021. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity. Erişim tarihi:16.12.2021
  • 4. Stockwell S, Trott M, Tully M, et.al. Changes in physical activity and sedentary behaviours from before to during the COVID-19 pandemic lockdown: a systematic review. BJSM. 2021;7(1):e000960.
  • 5. British Broadcasting Corporation . Coronavirus: the world in lockdown in maps and charts, 2020. https://www.bbc.co.uk/news/world-52103747. Erişim tarihi: 16.12.2021
  • 6. Hossain MM, Sultana A, Purohit N. Mental health outcomes of quarantine and isolation for infection prevention: a systematic umbrella review of the global evidence. Epidemiol Health. 2020;42:1-11. s https://doi.org/10.4178/epih.e2020038
  • 7. Balanzá–Martínez V, Atienza–Carbonell B, Kapczinski F, De Boni RB. Lifestyle behaviours during the COVID-19–time to connect. Acta Psychiat Scand. 2020;141: 399–400. 8. Martínez-de-Quel Ó, Suárez-Iglesias D, López-Flores M, Pérez CA. Physical activity, dietary habits and sleep quality before and during COVID-19 lockdown: A longitudinal study. Appetite. 2021;158: 105019
  • 9. Gallo LA, Gallo TF, Young SL, Moritz KM, Akison LK. The impact of isolation measures due to COVID-19 on energy intake and physical activity levels in australian university students. Nutrients 2020;12:1865.
  • 10. Wathelet M, Duhem S, Vaiva G, et al. Factors Associated With Mental Health Disorders Among University Students in France Confined During the COVID-19 Pandemic. JAMA Netw. Open 2020; 3: e2025591
  • 11. Milić J, Škrlec I, Milić Vranješ I, Podgornjak M, Heffer M. High levels of depression and anxiety among Croatian medical and nursing students and the correlation between subjective happiness and personality traits. Int. Rev. Psychiatry 2019;31:1–8.
  • 12. Henry JD, Crawford JR. The short-form version of the Depression anxiety stress scales (DASS-21): Construct validity and normative data in a large non-clinical sample. Br. J. Clin. Psychol. 2005; 44:227–239.
  • 13. Wang X, Hegde S, Son C, Keller B, Smith A, Sasangohar F. Investigating mental health of US college students during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional survey study. J. Med. Internet Res. 2020;22: e22817
  • 14. Maher JP, Hevel DJ, Reifsteck EJ, Drollette ES. Physical activity is positively associated with college students’ positive affect regardless of stressful life events during the COVID-19 pandemic. Psychol. Sport Exerc. 2020;52;101826.
  • 15. Centers for Disease Control and Prevention & National Center for Health Statistics. National Health Interview Survey. 2018. https://www.healthypeople.gov/2020/data/Chart/5069?category=1&by=Total&fips=-1. Erişim tarihi:16.12.2021
  • 16. Savcı S, Öztürk M, Arıkan H, İnal İnce D, Tokgözoğlu L. Physical activity levels of university students. Turk Kardiyol Dern Ars. 2006;34(3): 166-172.
  • 17. Alaca N. The impact of internet addiction on depression, physical activity level and trigger point sensitivity in Turkish university students. J Back Musculoskelet. 2020;33(4):623-630.
  • 18. Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1· 9 million participants. The Lancet Global Health. 2018;6(10):1077-1086.
  • 19. Gallo LA, Gallo TF, Young SL, Moritz KM, Akison LK. The impact of isolation measures due to COVID-19 on energy intake and physical activity levels in australian university students. Nutrients. 2020;12:1865.
  • 17. Wathelet M, Duhem S, Vaiva G, et al. Factors Associated With Mental Health Disorders Among University Students in France Confined During the COVID-19 Pandemic. JAMA Netw. Open. 2020;3:e2025591.
  • 18. Srivastav AK, Sharma N, Samuel, A.J. Impact of Coronavirus disease-19 (COVID-19) lockdown on physical activity and energy expenditure among physiotherapy professionals and students using web-based open E-survey sent through WhatsApp, Facebook and Instagram messengers: Impact of COVID-19 lock. Clin. Epidemiol. Glob. Health. 2021; 9: 78–84.
  • 19. Rodríguez-Larrad A, Mañas A, Labayen I, et al. Impact of COVID-19 confinement on physical activity and sedentary behaviour inspanish university students: Role of gender. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021; 18:369.
  • 20. Ercan Ş. Keklicek H. COVID-19 Pandemisi Nedeniyle Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerindeki Değişimin İncelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 5(2): 69-74.
  • 21. Bulguroğlu Hİ, Bulguroğlu M, Özaslan A. Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Yaşam Kalitesi ve Depresyon Seviyelerinin İncelenmesi. Acıbadem Univ. Sağlık Bilim. Derg. 2021; 12(2): 306-311
  • 22. Kgokon D, Parker R. Physical activity in physiotherapy students: Levels of physical activity and perceived benefits and barriers to exercise. S Afr J Physiother. 2020; 76(1): 1399.
  • 23. Dabrowska-Galas M, Plinta R, Dabrowska J, Skrzypulec-Plinta V. Physical activity in students of the Medical University of Silesia in Poland. Phys Ther. 2013 Mar;93(3):384-92.
  • 24. Toloza SCM, Conesa AG, Montesinos MDH. Prevalence of physical activity in Physical Therapy students of Murcia University. Fısıoterapıa-Barcelona. 2008;30(4): 164-167.
  • 25. Ranasinghe C, Sigera C, Ranasinghe P, Jayawardena R, Ranasinghe AC, Hills AP, King N. Physical inactivity among physiotherapy undergraduates: exploring the knowledge-practice gap. BMC Sports Sci., Med. Rehabil. 2016;8(1): 1-9.
  • 26. Konkan R, Şenormanci Ö, Güçlü O, Aydin E, Sungur MZ. Yaygın Anksiyete Bozukluğu-7 (YAB-7) Testi Türkçe Uyarlaması, Geçerlik ve Güvenirliği. Arch Neuropsychiatry. 2013;50(1): 53-59.
  • 27. Kroenke K, Spitzer RL, Williams JB, Monahan PO, Löwe B. Anxiety disorders in primary care: prevalence, impairment, comorbidity, and detection. Ann Intern Med. 2007; 146:317-325
  • 28. Öztürk M. Üniversitede eğitim-öğretim gören öğrencilerde uluslararası fiziksel aktivite anketinin geçerliliği ve güvenirliği ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2005
  • 29. Craig CL, Marshall AL, Sjöström M, et. al. International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. MSSE, 2003;35(8): 1381-1395
  • 30. Saglam M, Arikan H, Savci S,et.al. International physical activity questionnaire: reliability and validity of the Turkish version. Percept Motor Skill. 2010;111(1): 278-284.
  • 31. Seguin R, Buchner DM, Liu J, et.al. Sedentary behavior and mortality in older women: the Women’s Health Initiative. Am J Prev Med. 2014;46(2): 122-135
  • 32. Yurtçiçek AGS, Şahin NH. Fiziksel Aktivite Engelleri Ölçeği’nin Türkçe Formunun Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;6 (71):396-404
  • 33. Ratner B. The correlation coefficient: Its values range between+ 1/− 1, or do they?. J Target Meas Anal Market. 2009;17(2): 139-142.
  • 34. Zhan H, Zheng C, Zhang X, et.al. Chinese college students' stress and anxiety levels under COVID-19. Front. Psychiatry. 2021;12. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.615390.
  • 35. Aqeel M, Abbas J, Shuja KH, Rehna T, Ziapour A, Yousaf I, Karamat T. The influence of illness perception, anxiety and depression disorders on students mental health during COVID-19 outbreak in Pakistan: a web-based cross-sectional survey. IJHRH. 2021. https://doi.org/10.1108/IJHRH-10-2020-0095
  • 36. Fawaz M, Samaha A. E‐learning: Depression, anxiety, and stress symptomatology among Lebanese university students during COVID‐19 quarantine. In Nursing forum. 2021;56 (1):52-57.
  • 37. Casagrande M, Favieri F, Tambelli R, Forte G. The enemy who sealed the world: effects quarantine due to the COVID-19 on sleep quality, anxiety, and psychological distress in the Italian population. Sleep Med. 2020; 5:12-20.
  • 38. Akdeniz G, Kavakci M, Gozugok M, Yalcinkaya S, Kucukay A, Sahutogullari B. A survey of attitudes, anxiety status, and protective behaviors of the university students during the COVID-19 outbreak in Turkey. Front Psych. 2020;11(695).https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00695
  • 39. Aslan I, Ochnik D, Çınar O. Exploring perceived stress among students in Turkey during the COVID-19 pandemic. IJERPH. 2020;17(23): 8961.
  • 40. Karabey T, Mumcu A, Mehtap A. Covid-19 Pandemi Sürecinde Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Koronavirüs Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;1(2): 50-61.
  • 41. Barği G, Şahin E, Çimenli Ç. COVID-19 pandemisi sebebi ile uzaktan eğitim gören üniversite öğrencilerinde stres, anksiyete, depresyon ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. IDUHeS. 2021; 4(2); 159-168.
  • 42. Chevan J, Haskvitz EM. Do as I do: exercise habits of physical therapists, physical therapist assistants, and student physical therapists. Phys Ther. 2010;90(5): 726-734.
  • 43. Frerichs W, Kaltenbacher E, van de Leur JP, Dean E.. Can physical therapists counsel patients with lifestyle-related health conditions effectively? A systematic review and implications. Physiother Theor Pract. 2012;28(8):571-587.
  • 44. Dinler E, Badat T, Kocamaz D, Yakut Y. Evaluation of the Physical Activity, Sleep Quality, Depression, and Life Satisfaction of University Students During the COVID-19. IJDSHS. 2020; 3(2):128-139
  • 45. Keating XD, Guan J, Piñero JC, Bridges DM, A meta-analysis of college students physical activity behaviors. J Am Coll Health. 2005;54(2): 116–126.
  • 46. Dean E, Dornelas de Andrade A, O’Donoghue G, et al. The second physical therapy summit on global health: Developing an action plan to promote health in daily practice and reduce the burden of non-communicable diseases. Physiother Theor Pract. 2014;30(4):261–275.
  • 47. Dean E, Greig A, Murphy S, et al. Raising the priority of lifestyle-related noncommunicable diseases in physical therapy curricula. Phys Ther. 2016; 96(7):940–948. 10.2522/ptj.2015014
  • 48. Arslan M. Fizyoterapistlerin egzersiz yarar/engel algısı, fiziksel aktivite düzeyleri ve yaşam kalitelerinin incelenmesi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü) .2019
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuray Alaca 0000-0003-3034-9388

Doğa Koçyiğit 0000-0001-5590-6350

Sertuğ Tokgöz 0000-0002-4573-6594

Berkin Berikman 0000-0002-0951-3932

Proje Numarası Yoktur
Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alaca, N., Koçyiğit, D., Tokgöz, S., Berikman, B. (2022). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 4(1), 12-26.
AMA Alaca N, Koçyiğit D, Tokgöz S, Berikman B. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması. Sağlık Pro Arş Dergisi. Mart 2022;4(1):12-26.
Chicago Alaca, Nuray, Doğa Koçyiğit, Sertuğ Tokgöz, ve Berkin Berikman. “Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde Ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi Ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması”. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi 4, sy. 1 (Mart 2022): 12-26.
EndNote Alaca N, Koçyiğit D, Tokgöz S, Berikman B (01 Mart 2022) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi 4 1 12–26.
IEEE N. Alaca, D. Koçyiğit, S. Tokgöz, ve B. Berikman, “Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması”, Sağlık Pro Arş Dergisi, c. 4, sy. 1, ss. 12–26, 2022.
ISNAD Alaca, Nuray vd. “Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde Ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi Ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması”. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi 4/1 (Mart 2022), 12-26.
JAMA Alaca N, Koçyiğit D, Tokgöz S, Berikman B. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması. Sağlık Pro Arş Dergisi. 2022;4:12–26.
MLA Alaca, Nuray vd. “Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde Ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi Ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması”. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, c. 4, sy. 1, 2022, ss. 12-26.
Vancouver Alaca N, Koçyiğit D, Tokgöz S, Berikman B. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Sürecinde ve Öncesindeki Anksiyete Seviyesi Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Fiziksel Aktivite Engellerinin Karşılaştırılması. Sağlık Pro Arş Dergisi. 2022;4(1):12-26.

SAĞLIK PROFESYONELLERİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / JOURNAL OF HEALTH PROFESSIONALS RESEARCH /J HEALTH PRO RES