examine the differences in health literacy in terms of demographic data.
Materials-Methods: The study was conducted with 286 pregnant women who approved to participate in the study among the pregnant women who applied to the pregnancy polyclinic in a training and research hospital in Istanbul between January and March 2019. Data collection tools; Personal Information Form and Public Health Literacy Scale were used. The data were analyzed in the SPSS 13.0 package program. Descriptive statistics, frequency distributions, mean chi-square and t-test were used in the analysis of the data. Significance level was accepted as p˂0.05.
Results: The mean age of the study group was 28.60±6.33, 54.2% were primary school graduates and 4.2% were illiterate. In the public health literacy scale, the average score was 14.37±2.3, based on a question-based score out of 17. When the demographic characteristics and the total scores obtained from the scale used were examined; It was determined that the education level increased the and the health literacy scores of the employees and pregnant women with nuclear families were statistically significantly higher than the extended families. (p=0.002, p=0.004) The mean score based on the item over the total score in the scale was found to be 14.37±2.3. In our study, it was seen that the rate of correct answers to statements about rational drug use, sexuality and harmful behaviors was lower.
Health Health Literacy pregnancy Health, Health Literacy, pregnancy
Amaç: Gebelerin sağlıkla ilgili konuları, anlama ve kavrama düzeylerinin bilinmesi, gebelere verilecek olan sağlık hizmetlerinin ve sağlık eğitiminin planlanmasında önemlidir. Araştırmanın amacı, gebelerin sağlık okuryazarlığı düzeylerini belirlemek ve demografik verilerin sağlık okur yazarlığındaki etkisini incelemektir.
Gereç-Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılan araştırma 2019 Ocak-Mart ayları içerisinde İstanbul’daki bir eğitim ve araştırma hastanesi gebe polikliniğine başvuran gebeler arasından çalışmaya katılmayı kabul eden 286 gebe ile yapıldı. Veri toplamak için; Kişisel Bilgi Formu ve Halk Sağlığı Okuryazarlık Ölçeği (Public Health Literacy Knowledge Scale) kullanıldı. Veriler SPSS 13.0 paket programında değerlendirildi. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler Frekans dağılımları, ortalama ki kare ve t testi kullanıldı. Anlamlılık düzeyi P ˂0.05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Gebelerin yaş ortalaması 28,60±6,33 olup, %54,2 si ilkokul mezunu %4,2’si okuryazar değildi. Demografik özellikler ile ölçekten alınan puanlar incelendiğinde; eğitim durumu arttıkça alınan puanların arttığı, çalışanların ve çekirdek aileye sahip olan gebelerin sağlık okuryazarlık puanlarının istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulundu (p=0,002, p=0,004). Halk sağlığı ölçeğinde 17 puan üzerinden soru bazlı alınan puanlara baktığımızda, ortalama alınan puan 14,37 ±2,3 olarak bulundu. Yaptığımız çalışmada cinsellik, akılcı ilaç kullanımı, zararlı davranışlar hakkındaki sorulara verilen doğru cevap oranlarının daha düşük olduğu görüldü.
Sonuç: Kadınların eğitim düzeyi arttıkça gebelerin sağlık okuryazarlığı da artmaktadır. Cinsellik, akılcı ilaç kullanımı, zararlı davranışlar ile ilgili gebelerin sağlık okuryazarlığı yetersizdir. Kadınlar eğitim anlamında desteklenmeli, gebelere yönelik sağlık hizmetleri ve eğitimler planlanırken sağlık okuryazarlığı düzeyleri göz önünde bulundurulmalı ve özellikle eğitimlerde bu konulara yer verilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2 |
SAĞLIK PROFESYONELLERİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / JOURNAL OF HEALTH PROFESSIONALS RESEARCH /J HEALTH PRO RES