Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR KULÜPLERİ ANA SPONSORLARININ MARKA BİLİNİRLİĞİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 167 - 179, 30.12.2024

Öz

Araştırmanın amacı, spor kulüpleri ile sponsorluk anlaşması yapan markaların taraftarlar tarafından bilinirliklerinin incelenmesidir. Araştırma sonucunda, spor kulüplerinin yaptığı sponsorluk çalışmalarının marka bilinirliği yönünden hedef kitle üzerindeki etkisi değerlendirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmış, veri toplamak için anket uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul Anadolu yakasındaki vakıf üniversitelerinin spor bilimleri fakültesinde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 584 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi SPSS 27.0 programı aracılığıyla yapılırken, gerekli veriler sponsorluk ve marka bilinirliği ölçekleri ile toplanmıştır. Normallik testi sonucunda, parametrik testlerden Bağımsız örneklem T testi ve Tek Yönlü Anova testleri uygulanılarak analizler gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada elde edilen bulgulara göre, katılımcılar arasında demografik değişkenler bakımından anlamlı farklılıklara rastlanılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre, erkekler ile kadınlar arasında bulunan anlamlı farklılıklar erkeklerin lehine olurken, yaş ve okunulan bölüm ile ilgili herhangi bir farklılığa rastlanılmamıştır. Araştırma sonucunda, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin tuttukları takımların sponsorlarına karşı ilgilerinin, orta düzeyde olduğu ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Akdağ, Z. (2005). Antalya kentsel alanda spor sponsorluğunun tüketici davranışları üzerindeki rolü ve etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Altunbaş, H. (2008). Spor pazarlaması ve iletişim. Tablet Yayınları.
  • Argan, M. (2004). Spor sponsorluğu yönetimi. Detay Yayınları.
  • Bayrak, F. (2020). Sponsorluğun marka bilinirliğine ve satın alma kararına etkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir uygulama. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Cömert, N. (2019). Spor sponsorluğunun tüketici algısı üzerine uygulamalı bir çalışma. [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Çavuşoğlu, S. B. (2011). Türkiye’de spor sponsorluğu çalışmaları kapsamında Fenerbahçe, Galatasaray ve Beşiktaş spor kulüplerinin futbol takımlarının ana sponsorluklarının bilinirliği üzerine bir araştırma. [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Çelik, C. (2016). Spor sponsorluğu kapsamında yapılan sponsorluk faaliyetlerinin hedef kitlede marka algısı oluşumlarına katkıları: Torku’nun Konyaspor sponsorluğu örneği. [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Çotuk, M. (2007). Finansman kaynağı olarak spor sponsorluğu. [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Doğru, Y. B. (2015). Türkiye'de spor sponsorluğu; Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray kulüplerinin ana sponsorluklarının bilinirliği üzerine bir araştırma. [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Gardner, P. M., ve P., S. (1988). Sponsorships and small business. Journal of Small Business Management, 26(4), s. 52-55.
  • Gül, M. (2011). Üniversitelerde spor eğitimi alan öğrencilerin spor sponsorluğu hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • İmamoğlu ve Selma, H. (2009). Spor Sponsorluğuna ilişkin hukuki düzenleme üzerine bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 58(1), s. 63-93.
  • İnan, Ö. I. (2019). Basketbol taraftarlarının tahincioğlu markasını spor sponsorluğu açısından değerlendirmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Küçükcivil, B. (2017). Sponsorluk faaliyetlerinin marka bilinirliği ve marka imajı üzerindeki rolü. [Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Shannon, J. (1999). Sports marketing: an examination of academic marketing publication. Journal of Services Marketing (13), 517-535.
  • Soyer, F., & Can, Y. (2010). Sporda sponsorluğun hukuki temelleri ve Türkiye’deki mevcut durum üzerine bir inceleme. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1201-1208.
  • Şahin, M. (1998). Spor ahlakı ve sorunları. İstanbul Evrensel Basım Yayın.
  • Tabachnicki B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Allyn and Bacon.
  • Taşdemir, E. (2001). Hedef kitleye ulaşmada etkili bir araç: sponsorluk. Selçuk İletişim Dergisi, 2(1), 97-106.
  • Yoo, B. &., & Donthu, N. (2001). Developing and validating a multidimensional consumer-based brand equity scale. Journal of Business Research, 52(1), 1-14
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emre Yasin Şirin 0009-0002-7083-3457

Nilay Utlu 0000-0002-0626-7406

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 5 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şirin, E. Y., & Utlu, N. (2024). SPOR KULÜPLERİ ANA SPONSORLARININ MARKA BİLİNİRLİĞİNİN İNCELENMESİ. Sağlık Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 167-179.