Bu araştırma; yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin problem çözme beceri düzeylerini ve karar vermede öz saygı ve karar verme stillerini tespit ederek problem çözme beceri düzeylerini ve karar vermede öz saygı ve karar verme stillerinin demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacına ulaşabilmesi için Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesinde farklı yüksek okullarında öğrenim gören 460 öğrenciye, Heppner ve Peterson(1982) tarafından geliştirilen Şahin ve arkadaşları(1993) tarafından Türkçeye uyarlanan Problem Çözme Envanteri ile Mann ve diğerleri (1998) tarafından (Melbourne Decision Making Questionary) geliştirilen ve Deniz (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Melbourne Karar Verme Ölçeği I-II Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin problem çözme beceri düzeyleri =96,4771 olarak bulunmuş ve ölçekten alınabilecek en düşük ve en yüksek değer göz önüne alınarak öğrencilerin orta seviyenin üzerinde problem çözme becerisine sahip oldukları, Karar vermede ise; karar vermede öz saygı ve dikkatli karar verme puanları yüksek, erteleyici ve panik karar verme puanları orta seviyede kaçıngan karar verme puanları da düşük olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin gerek problem çözme becerileri gerekse de karar vermede öz saygı ve karar verme stillerinde ise demografik özelliklere göre de bazılarında anlamlı bir fark bulunamazken bazı değişkenlerde ise anlamlı bir fark bulunmuştur
This study aimed to reveal the level of decision making abilities of college students and whether their self-esteem and decision making styles during decision making differ or not by determining their level of problem solving abilities and self-esteem and decision making styles in decision making. Problem Solving Inventory developed by Heppner and Peterson (1982) and adapted into Turkish by Sahin et al (1993) and Melbourne Decision Making Scale I-II developed by Mann et al (1998) (Melbourne Decision Making Questionnaire) and adapted into Turkish by Deniz (2004) were implemented to 460 college students at Karamanoğlu Mehmetbey University. The level of problem solving abilities of the students was found as =96,4771 and the fact that the level of problem solving of the students was determined higher than intermediate when taking cognizance of the highest and lowest scores in the scale. As for decision making, their scores of self-esteem in decision making and the scores of carefully decision making were found high, the score of decision making in panic was found intermediate and the score of avoidably decision making was found low. There was no difference found among some students in terms of demographic characteristics but there was meaningful difference in some variables in both problem solving abilities and self-esteem in decision making and decision making styles of the students.
Diğer ID | JA38VN99HB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |