Heavy vehicles used for freight transportation cause deformation in road pavements, which are constructed at high cost. To prevent these damages, increasing the thickness of the pavement is one of the factors considered in design criteria. For this reason, using the finite element method to determine the pavement thicknesses and evaluating the data obtained before the road construction in the project design process can provide positive economic contributions. In this study, ANSYS, a finite element software, was used to determine the stresses occurring in the road layers as a result of heavy vehicle loads the flexible pavement according to the pavement thickness change. For 4 different pavement thicknesses, analyses were performed for flexible pavement with 30mm, 50mm, 70mm and 100mm pavement thickness for pavement stress analysis. According to the results of the study; it was observed that the stresses occurring in the loading condition decreased as the pavement thickness increased. It was concluded that flexible pavements with low pavement thickness can be deformed more quickly with the effect of heavy vehicles. Additionally, the study suggests that the most suitable pavement thickness for cost calculations can be determined using the finite element method, thereby allowing for more effective cost-benefit analyses.
Asphalt Pavement Stress Distribution Finite Element Analysis
Yük taşımacılığı amacıyla karayollarını kullanan ağır araçların, yüksek maliyetlerle inşa edilen yol kaplamalarında deformasyona neden olduğu bilinmektedir. Bu zararları önlemek için kaplama kalınlığının arttırılması tasarım kriterlerinde dikkate alınan faktörlerden biridir. Fakat kaplama kalınlıklarının artırılması ile yüksek ekonomik maliyetler ortaya çıkmaktadır. Bu sebeple kaplama kalınlıklarının tayininde sonlu elemanlar yöntemini kullanarak yol yapımı öncesi elde edilen verilerin projelendirme sürecinde değerlendirilmesi ekonomik açıdan olumlu katkılar sağlayabilir. Bu çalışmada; esnek yol üstyapısına uygulanan yükleme sonucu yol katmanlarında meydana gelen gerilmelerin kaplama kalınlığı değişimine göre tespiti için sonlu elemanlar yazılımı olan ANSYS bilgisayar programı kullanılmıştır. 30mm, 50mm, 70mm ve 100mm olmak üzere dört farklı kaplama kalınlığına göre üstyapı gerilme analizleri yapılmıştır. Çalışma sonucuna göre; kaplama kalınlığı arttıkça yükleme durumunda meydana gelen gerilmelerin azaldığı gözlemlenmiştir. Düşük kaplama kalınlığına sahip esnek üstyapıların ağır taşıtların etkisi ile daha fazla deformasyona uğrayabileceği ortaya konulmuştur. Ayrıca yapılan çalışma ile maliyet hesapları için, ihtiyaç duyulacak en uygun kaplama kalınlığının sonlu elemanlar yöntemi ile belirlenebileceği ve böylece fayda-maliyet analizlerinin daha etkili bir şekilde gerçekleştirilebileceği öngörülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ulaşım ve Trafik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |