İslami Bankacılık ve Finansın, İslami Finansın sosyal, etik ve ahlaki içerikleri için yerleşik ön tedarik hazırlığı olmaksızın Batılı maddeci ve seküler değerler aracılığıyla işleyen market ekonomisinin dalgasında battığı iddia edilmektedir. Kurumsal sektördeki günümüz İslami Bankacılık ve Finansının işleyişinde bilinçli ya da bilinçsiz bir şekilde vuku bulan da muhtemelen budur. Bu çalışmada, bir örnek olay çalışması olarak Bangladeş’te üçlü sektör bankacılığı (temelde market ekonomisine dayanan resmi kurumsal bankacılık, aile güçlendirmesi amaçlı mikro kredi ile uğraşan gayri resmi bankacılık ve yaratıcı bir finansal enstrüman olarak tasarlanan para vakfı sertifikasını tarihte ilk defa çıkaran gönüllü sektör bankacılığı) kavramı üzerine kurulan Social Islami Bank Ltd incelenecektir. Çalışmamız, İslami kurumsal finansmanın rolünün yeniden tanımlanması, resmi olmayan ve gönüllü sektör finansmanının rollerinin yeniden keşfedilmesi ihtiyacına vurgu yapmakta ve bütün İslami finans türlerinin, ekonomik, sosyal ve etik tercihlerinin operasyonel düzeylerde açığa çıkarıldığı bir içsel bağlılık içinde yeniden tasarlanması gerektiğini iddia etmektedir. Böylece İslami üretm ve tüketim fonksiyonlarının yeniden formüle edilmesi sağlanabilecektir. Ayrıca, fakirler için yeni bir faizsiz mikro kredi stratejisi olarak World Social Bank’ın (Dünya Sosyal Bankası) kurulması için küresel boyutta para vakfı fonunun oluşturulması gerekmektedir. Bu bağlamda para vakfı sertifikası, İslami Bankacılık ve Finansmanın sosyal, etik ve ahlaki boyutlarının açık bir tezahürüdür.
Anahtar Kavramlar: İslami Bankacılık, İslami Finans, Para Vakıfları, Dünya Sosyal Bankası
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2016 |
Gönderilme Tarihi | 23 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1 |