Balkanlarda nüfus açısından oldukça fazla Türk soydaşımızın yaşadığı Kuzey Makedonya; çok kültürlü, çok dinli ve çok dilli bir toplum yapısını nitelikli bir biçimde sürdüren örnek bir ülke konumundadır. Ancak etnik milletlerin çokluğu ülke vatandaşlarının eğitime erişimlerinde ve eğitimin niteliğinde olumsuzluklar yaratmaktadır. Balkan coğrafyasında Türkçe’nin varlığı Türk kimliğinin korunmasıyla doğrudan ilişkilidir. Bu araştırmada Kuzey Makedonya vatandaşı Türk soydaşların eğitim alanında yaşadıkları sorunları, sorunların nedenlerini belirlemek ve deneyimsel bağlamda çözüm önerilerinin sunulması amaçlanmıştır. Veriler araştırmanın amacıyla örtüşen makale, tez, kitap, yazılı medya, çalıştay ve analiz raporlarından edilen bulgularla sınırlıdır. Nitel araştırma geleneği içinde derleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen araştırmada veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Yaşanılan sorunlar; öğretmen, öğrenci ve fırsat imkân eşitliği olmak üzere üç tema altında toplanmıştır. Veriler her başlık altında alt kategoriler oluşturularak detaylı biçimde sunulmuştur. Sorunların olası nedenleri; Kuzey Makedonya tarafı, Makedonya vatandaşı Türkler, demografik etkenler ve Türkiye tarafı olarak adlandırılan dört kategoride sunulmuştur. Sorunların nedenleri incelendiğinde Kuzey Makedonya devlet politikalarının daha fazla rolü olduğu saptanmıştır. Araştırmada sorunların çözümüne katkı sağlayacağı düşünülen otuz çözüm önerisi geliştirmiştir
Balkanlar Kuzey Makedonya Kuzey Makedonya Türkleri Türkçe eğitim eğitim sorunları
“Kuzey Makedonya’daki Türk Soydaşlarımızın Yaşadığı Eğitim Sorunlarına Deneyimsel Bağlamda Çözüm Önerileri” başlıklı çalışma etik kurul onayı gerektirmemektedir. Yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulduğu, toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmadığını beyan ederim.
Yoktur.
Yoktur.
North Macedonia, which is home to many Turkish compatriots in the Balkans, is an exemplary country that maintains a multicultural, multi-religious and multi-lingual society in a qualified manner. However, the multiplicity of ethnic nationalities creates problems in the access to and quality of education for the citizens of the country. The existence of Turkish language in the Balkan geography is directly related to the preservation of Turkish identity in the region. In this study, it is aimed to determine the problems experienced by Turkish citizens of North Macedonia in the field of education, the causes of the problems and to offer solutions in an experiential context. The data are limited to the findings from articles, theses, books, written media, workshops and analysis reports that overlap with the purpose of the research. Content analysis was used to analyze the data in the research conducted using the compilation method in the qualitative research. According to the findings of the study, the problems experienced were categorized under three themes: teachers, students and equal opportunities. The data were presented in detail by creating subcategories under each theme. The possible causes of the problems are presented in four subcategories: North Macedonia side, Macedonian citizens of Macedonia, demographic factors and Turkey side. When the causes of the problems are analyzed, it is determined that North Macedonian governmental policies have more rolls in this implementation. In the research, thirty solution suggestions were developed, which are thought to contribute to the solution of the problems.
Balkans North Macedonia North Macedonia Turks Turkish education education problems
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Politikası |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |
JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.