Local administrations are the management level where people
at the local level are taken first. These units are public institutions that
provide public services for the needs of the local population. These units,
which are close to the democratic access of the people, are local and the
people who receive direct services increase the expectations from the services.
Expectations of high quality, fast and on-site service of the people reveal the
concept of performance. Monitoring performance measurement is a situation that
is desired for local administrations, which is a public institution, but is not
very easy to implement. Many reasons such as the difficulty in measuring
organizational and individual performance, the nature of public administration,
legal regulations, and the attitude of employees prevent this audit. Turkey 1980
within the framework of the new public management approach emerged in a number
of years, especially in order to overcome these barriers managerial reputation
from the 2000s, it is observed that enter into political and legal work. In
this study, in Turkey, the situation regarding performance audits of local
governments and the direction of performance audit The regulations emerged in
the legislation addresses the issue of the applicability of the light of the
performance audit. For this purpose, first of all, the conceptual framework
including performance control, aim, importance and manner of implementation in
local administrations will be mentioned. Then, the development of performance
audit in local administrations and the legal regulations that constitute the
legal infrastructure will be covered.
Yerel
yönetimler yerel düzeyde yaşayan insanların ilk muhatap alındığı yönetim
kademesidir. Bu birimler yerel halkın ihtiyaçlarına yönelik kamusal hizmetler
sunan kamu kurumlarıdır. Halkın demokratik yollardan erişimine yakın olan bu
birimlerlerin sundukları hizmetlerin yerel olması ve doğrudan hizmet alan
insanlarla karşılaşılması hizmetlerden beklentileri artırmaktadır. Halkın kaliteli,
hızlı ve yerinde hizmet beklentisi performans kavramını ortaya çıkarmaktadır.
Performansın ölçülmesi denetlenmesi bir kamu kurumu olan yerel yönetimler için
istenilen ancak uygulnması çok kolay olmayan bir durumdur. Örgütsel ve bireysel
performansın ölçümlerinin zorluğu, kamu yönetiminin doğası, yasal mevzuat,
çalışanların tutumu gibi pek çok sebep bu denetimi engellemktedir. Türkiye 1980’li
yıllarda ortaya çıkan yeni kamu yönetimi anlayışı çerçevesinde özellikle 2000’li
yıllardan itibaran bu engelleri aşmak adına bir takım yönetsel, siyasi ve
hukuki çalışma içine girildiği görülmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de, yerel
yönetimlerin performans denetimi konusundaki durumu ve yasal mevzuatta
performans denetimi yönünde ortaya çıkan düzenlemler ışığında performans
denetiminin uygulanabilirliği konusuna değinilmektedir. Bu amaçla öncelikle
yerel yönetimlerde performans denetimi, amaçı, önemi, uygulanma şeklini içeren
kavramsal çerçeveye değinilecektir. Ardından yerel yönetimlerde performans
denetiminin gelişimi ve hukuksal alt yapısını oluşturan yasal mevzuatın
performans denetimi konusunda ortaya koyduğu düzenlemlere yer verilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |