Individualized education plan (IEP) is vital for the education of individuals with special needs in the field of inclusion and special education. IEP, which is the basis for the individual to benefit from the most appropriate special education services to develop his/her strengths and support his/her weaknesses, creates situations that require effective work of stakeholders during the preparation and implementation processes. This situation continues with requirements such as the coming together of stakeholders, active participation, and theoretical and practical information needs regarding IEP. In our country
The basic principles of special education are discussed in Article 4 of the Decree Law No. 573 on Special Education, which came into force in 1997. Among these principles, "It is essential to develop an individualized education plan for individuals requiring special education and to implement individualized education programs." IEP and individualization were emphasized in special education services. In this context, BEP, which has been in practice in our country since 1997, stands out as a program where there are still problems in both the preparation and implementation processes. This study, which is one of the qualitative research types, aims to obtain theoretical inferences by examining 11 postgraduate theses related to IEP between 2017-2022. The obtained postgraduate theses are examined with descriptive analysis, their findings and suggestions are combined, and the aim is to determine the problems that have been observed regarding IEP in the last five years and the continuity of the relevant problems for studies conducted at different times.
Bireyselleştirilmiş eğitim planı (BEP), kaynaştırma ve özel eğitim alanında özel gereksinimli bireylerin eğitimleri için hayati önem taşımaktadır. Bireyin, güçlü yönlerinin geliştirilmesi ve zayıf yönlerinin desteklenmesi için bireye en uygun özel eğitim hizmetlerinden faydalanmasının temeli niteliğinde olan BEP, hazırlanması ve uygulanması süreçlerinde paydaşların etkin çalışmasını gerektiren durumlar ortaya çıkarmaktadır. Bu durum ise paydaşların bir araya gelmesi, etkin katılım, BEP ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgi ihtiyaçları gibi gereksinimler ile devam etmektedir. Ülkemizde
1997 yılında yürürlüğe giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin (KHK) 4. maddesinde özel eğitimin temel ilkeleri ele alınmıştır. Bu ilkeler arasında “Özel eğitim gerektiren bireyler için bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilmesi ve eğitim programlarının bireyselleştirilerek uygulanması esastır.” denilerek özel eğitim hizmetlerinde BEP ve bireyselleştirmeye vurgu yapılmıştır. Bu bağlamda ülkemizde 1997 yılından günümüze uygulamada olan BEP hem hazırlanma hem de uygulanma süreçlerinde hala aksaklıkların olduğu bir program olarak göze çarpmaktadır. Nitel araştırma türlerinden Bu çalışmada 2017-2022 yılları arsında BEP ile ilgili yapılmış 11 adet lisansüstü tez incelenerek teorik çıkarımlar elde etme amacını taşımaktadır. Ulaşılan lisansüstü tezler betimsel analizi le incelenerek bulguları ve önerileri birleştirilip son beş yılda BEP ile ilgili sorun görülen durumların neler olduğu ve farklı zamanlarda yapılmış çalışmalar için ilgili problemlerin devamlılığının tespiti amaçlanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2 |