Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 137 - 144, 21.09.2022
https://doi.org/10.38016/jista.1036047

Öz

Bankacılık, müşterilerle sık sık iletişime girilmesi gereken bir sektördür. Bankalar müşterilerine, onların durumlarına uygun bir kredi vermek istediğinde müşteriyi telefonla ararlar. Çoğu zaman müşteri, teklif edilen krediyi reddeder, bu da müşteriyle iletişime geçen personelin zamanından büyük bir kayıptır. Bu çalışmada, banka müşterilerinin verilerinin bulunduğu veri seti ele alınarak ve çeşitli makine öğrenmesi sınıflama modelleri kullanılarak müşterinin kredi alıp almayacağı tahmin edilmiştir. Elde edilen çalışma sonuçlarına göre, makine öğrenmesi yöntemleri ile müşterinin kredi alma eğilim tahmini başarılı bir şekilde gerçekleşmiştir. Çalışma sonucunda K-Best uygulanan modellerin arasında doğruluk değeri en yüksek olan sınıflandırıcı modelinin %98,86 ile Rastgele Orman algoritması olduğu, özellik seçimi yapılmadan eğitilen modellerin arasında en yüksek olan modelin %93,66 ile Rastgele Orman algoritması olduğu, cross-validation ve grid search ile eğitilen modellerin arasında ise en yüksek değerin %98,6 ile Rastgele Orman algoritmasında olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akar, Ö., & Güngör, O., 2012. Rastgele orman algoritması kullanılarak çok bantlı görüntülerin sınıflandırılması. Jeodezi ve Jeoinformasyon Dergisi, 1 (2), 139-146.
  • Akşehirli, Ö. Y., Ankaralı, H., Aydın, D., Saraçlı, Ö., 2013. Tıbbi Tahminde Alternatif Bir Yaklaşım: Destek Vektör Makineleri. Turkiye Klinikleri Journal of Biostatistics, 5(1).
  • Alan, A., 2020. Makine öğrenmesi sınıflandırma yöntemlerinde performans metrikleri ile test tekniklerinin farklı veri setleri üzerinde değerlendirilmesi (Master's thesis, Fen Bilimleri Enstitüsü)
  • Ali, J., Khan, R., Ahmad, N., & Maqsood, I., 2012. Random forests and decision trees. International Journal of Computer Science Issues (IJCSI), 9(5), 272.
  • Arun, K., Ishan, G., & Sanmeet, K., 2016. Loan approval prediction based on machine learning approach. IOSR J. Comput. Eng, 18 (3), 18-21.
  • Biau, G., & Scornet, E., 2016. A random forest guided tour. Test, 25 (2), 197-227.
  • Burges, C. J., 1998. A tutorial on support vector machines for pattern recognition. Data mining and knowledge discovery, 2(2), 121-167.
  • Coşkun, S., Kartal, M., Coşkun, A., & Bircan, H., 2004. Lojistik regresyon analizinin incelenmesi ve diş hekimliğinde bir uygulaması. Cumhuriyet Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 7 (1), 42-50.
  • Field, A., 2013. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage.
  • Gök, M., 2017. Makine öğrenmesi yöntemleri ile akademik başarının tahmin edilmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 5 (3), 139-148.
  • Kılınç, D., Borandağ, E., Yücalar, F., Tunalı, V., Şimşek, M. & Özçift, A., 2016. KNN Algoritması ve R Dili ile Metin Madenciliği Kullanılarak Bilimsel Makale Tasnifi. Marmara Fen Bilimleri Dergisi, 28 (3), 89-94. DOI: 10.7240/mufbed.69674
  • Rasjid, Z. E., & Setiawan, R., 2017. Performance comparison and optimization of text document classification using k-NN and naïve bayes classification techniques. Procedia computer science, 116, 107-112.
  • Serengil, S. I., Imece, S., Tosun, U. G., Buyukbas, E. B., & Koroglu, B., 2021. A Comparative Study of Machine Learning Approaches for Non Performing Loan Prediction. In 2021 6th International Conference on Computer Science and Engineering (UBMK) (pp. 326-331). IEEE.
  • Zhang, Z., 2016. Introduction to machine learning: k-nearest neighbors. Annals of translational medicine, 4 (11)

A Comparative Analysis of Bank Customers' Loan Propensity Using Machine Learning Methods

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 137 - 144, 21.09.2022
https://doi.org/10.38016/jista.1036047

Öz

Banking is a sector that requires frequent communication with customers. When banks want to give their customers a loan that suits their situation, they call the customer by phone. The often time customer rejects the loan offer, which is a huge waste of time from the staff contacting the customer. In this study, the customer's tendency to take credit was estimated using the data set of bank customers' data and various machine learning classification models. According to the results of the study, the prediction of the customer's tendency to take credit with machine learning methods has been successfully realized. As a result of the study, among the models applied K-Best, the classifier model with the highest accuracy value was found to be the Random Forest algorithm with 98.86%. Among the models trained without feature selection, the highest model was found to be the Random Forest algorithm with 93.66%. Among the models trained with cross-validation and grid search, the highest value was found in the Random Forest algorithm with 98.6%.

Kaynakça

  • Akar, Ö., & Güngör, O., 2012. Rastgele orman algoritması kullanılarak çok bantlı görüntülerin sınıflandırılması. Jeodezi ve Jeoinformasyon Dergisi, 1 (2), 139-146.
  • Akşehirli, Ö. Y., Ankaralı, H., Aydın, D., Saraçlı, Ö., 2013. Tıbbi Tahminde Alternatif Bir Yaklaşım: Destek Vektör Makineleri. Turkiye Klinikleri Journal of Biostatistics, 5(1).
  • Alan, A., 2020. Makine öğrenmesi sınıflandırma yöntemlerinde performans metrikleri ile test tekniklerinin farklı veri setleri üzerinde değerlendirilmesi (Master's thesis, Fen Bilimleri Enstitüsü)
  • Ali, J., Khan, R., Ahmad, N., & Maqsood, I., 2012. Random forests and decision trees. International Journal of Computer Science Issues (IJCSI), 9(5), 272.
  • Arun, K., Ishan, G., & Sanmeet, K., 2016. Loan approval prediction based on machine learning approach. IOSR J. Comput. Eng, 18 (3), 18-21.
  • Biau, G., & Scornet, E., 2016. A random forest guided tour. Test, 25 (2), 197-227.
  • Burges, C. J., 1998. A tutorial on support vector machines for pattern recognition. Data mining and knowledge discovery, 2(2), 121-167.
  • Coşkun, S., Kartal, M., Coşkun, A., & Bircan, H., 2004. Lojistik regresyon analizinin incelenmesi ve diş hekimliğinde bir uygulaması. Cumhuriyet Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 7 (1), 42-50.
  • Field, A., 2013. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage.
  • Gök, M., 2017. Makine öğrenmesi yöntemleri ile akademik başarının tahmin edilmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 5 (3), 139-148.
  • Kılınç, D., Borandağ, E., Yücalar, F., Tunalı, V., Şimşek, M. & Özçift, A., 2016. KNN Algoritması ve R Dili ile Metin Madenciliği Kullanılarak Bilimsel Makale Tasnifi. Marmara Fen Bilimleri Dergisi, 28 (3), 89-94. DOI: 10.7240/mufbed.69674
  • Rasjid, Z. E., & Setiawan, R., 2017. Performance comparison and optimization of text document classification using k-NN and naïve bayes classification techniques. Procedia computer science, 116, 107-112.
  • Serengil, S. I., Imece, S., Tosun, U. G., Buyukbas, E. B., & Koroglu, B., 2021. A Comparative Study of Machine Learning Approaches for Non Performing Loan Prediction. In 2021 6th International Conference on Computer Science and Engineering (UBMK) (pp. 326-331). IEEE.
  • Zhang, Z., 2016. Introduction to machine learning: k-nearest neighbors. Annals of translational medicine, 4 (11)
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yapay Zeka
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Tezcan Sarızeybek 0000-0001-8949-8332

Onur Sevli 0000-0002-8933-8395

Erken Görünüm Tarihi 14 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 21 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarızeybek, A. T., & Sevli, O. (2022). Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi. Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications, 5(2), 137-144. https://doi.org/10.38016/jista.1036047
AMA Sarızeybek AT, Sevli O. Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi. JISTA. Eylül 2022;5(2):137-144. doi:10.38016/jista.1036047
Chicago Sarızeybek, Ali Tezcan, ve Onur Sevli. “Makine Öğrenmesi Yöntemleri Ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi”. Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications 5, sy. 2 (Eylül 2022): 137-44. https://doi.org/10.38016/jista.1036047.
EndNote Sarızeybek AT, Sevli O (01 Eylül 2022) Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi. Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications 5 2 137–144.
IEEE A. T. Sarızeybek ve O. Sevli, “Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi”, JISTA, c. 5, sy. 2, ss. 137–144, 2022, doi: 10.38016/jista.1036047.
ISNAD Sarızeybek, Ali Tezcan - Sevli, Onur. “Makine Öğrenmesi Yöntemleri Ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi”. Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications 5/2 (Eylül 2022), 137-144. https://doi.org/10.38016/jista.1036047.
JAMA Sarızeybek AT, Sevli O. Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi. JISTA. 2022;5:137–144.
MLA Sarızeybek, Ali Tezcan ve Onur Sevli. “Makine Öğrenmesi Yöntemleri Ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi”. Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications, c. 5, sy. 2, 2022, ss. 137-44, doi:10.38016/jista.1036047.
Vancouver Sarızeybek AT, Sevli O. Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Banka Müşterilerinin Kredi Alma Eğiliminin Karşılaştırmalı Analizi. JISTA. 2022;5(2):137-44.

Journal of Intelligent Systems: Theory and Applications