Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Elektrikli Araç Şarj Yöntemleri

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 123 - 139, 30.11.2020

Öz

Elektrikli araç teknolojileri yakın bir tarihe sahip gibi görünse de yıllardan beri hayatımızda yer almaktadır. Elektrikli araçlar geçmiş yıllarda büyük popülerlik kazanmıştır fakat içten yanmalı araçlar o dönemlerde daha farklı avantajlar sağladıkları için elektrikli araç sayı giderek azalmıştır. İçten yanmalı araçlar sayıları çok büyük rakamlara ulaşarak araç piyasasını adeta ele geçirmiştir. Günümüzde fosil yakıt kaynaklarının azalması ve fiyatlarının her geçen gün artış göstermesi elektrikli araçları daha avantajlı konuma getirmiştir. Elektrikli araçların çevreci ve sessiz olması da kullanıcılar için bir artı sağlamaktadır. Batarya teknolojilerinin yeni ve pahalı olması araç maliyetlerini artırmaktadır. Buna ek olarak batarya ömürleri de akıllarda soru işareti oluşturmaktadır. Aynı şekilde şarj istasyonlarının sayısının azlığı ve şarj olma süreleri kullanıcıları düşündürmektedir. Ama bu konuların hepsi ilerleyen dönemlerde hızla çözülebilecek problemlerdir. Batarya ve şarj teknolojileri ilerlemektedir. Dünya genelinde şarj istasyonu sayıları da artış göstermektedir. Her geçen gün bu teknolojilere yatırımlar artmaktadır. Elektrikli araçlar geleceğin teknolojisi olarak görülmektedir. Bu teknolojileri ülkelerine adapte edebilenler gelecekte çok avantajlı bir konuma geleceklerdir. Bu çalışmada, elektrikli araç ve bataryaları irdelendikten sonra temaslı ve temassız şarj yöntemleri hakkında detaylı bilgi verilmiştir.

Kaynakça

  • Apostolaki-Iosifidou, E., Kempton, W., Codani, P. (2018). Reply To Shirazi And Sachs Comments On "Measurement Of Power Loss During Electric Vehicle Charging And Discharging". Energy. 142: 1142–1143.
  • Aqueel, A., Alam, M. S., Chabaan, R. (2018). A Comprehensive Review of Wireless Charging Technologies for Electric Vehicles. IEEE Transactions on Transportation Electrification, vol. 4, no. 1, pp. 38-63.
  • Azad, A.N., Echols, A., Kulyukin, V.A., Zane, R., Pantic, Z. (2018). Analysis, Optimization, And Demonstration Of A Vehicular Detection System Intended For Dynamic Wireless Charging Applications.
  • Babat, G.I. (1947). Electrodeless Discharges And Some Allied Problems. Journal Of The Institution Of Electrical Engi¬neers-Part III: Radio And Communication Engineering. 94(27): 27-37.
  • Bayram, B. (2017). Elektrikli Araç Şarj Yöntem ve İstasyon Tipleri. Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği (TEHAD).
  • Bayram, B. (2019). Türkiye’deki Şarj İstasyonu Sayısı Elektrikli Otomobili Yakaladı. Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği (TEHAD).
  • Birleştirici, A., Şalcı, M.S., Dilkulak, A., Güler, F., Turhan, E. (2015). Elektrikli Araç Şarj İstasyonları
  • California ISO. (2014). Vehicle-Grid Integration (VGI) Roadmap: Enabling Vehicle-Based Grid Services.
  • California Public Utilities Commission. (2017). Southern California Edison Company's Department of Defense Vehicle-to-Grid Final Report.
  • CHAdeMO Association. (2011). Technical Specifications Of Quick Charger For The Electric Vehicle.
  • Cirimele, V., Diana, M., Freschi, F., Mitolo, M. (2018). Inductive Power Transfer For Automotive Applications: State-Of-The-Art And Future Trends.
  • Gil, A., Sauras-Perez, P., Taiber, J. (2014). Communication Requirements For Dynamic Wireless Power Transfer For Battery Electric Vehicles.
  • Gnann, T., Funke, S., Jakobsson, N., Plötz, P., Sprei, F., Ben¬nehag, A. (2018). Fast Charging İnfrastructure For Electric Vehi-cles: Today’s Situation And Future Needs.
  • He, Y., Bhavsar, P., Chowdhury, M., Li, Z. (2015). Optimizing The Performance Of Vehicle-To-Grid (V2G) Enabled Battery Electric Vehicles Through A Smart Charge Scheduling Model. International Journal Of Automotive Technology, 827–837.
  • Jang, Y.J. (2018). Survey Of The Operation And System Study On Wireless Charging Electric Vehicle Systems.
  • Kaymaz H. (2018). Hibrit ve Elektrikli Metrobüs Araçları İçin Sürüş Çevrimi Oluşturulması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi FBE
  • Kontrol ve Haberleşme Pinleri <https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Control_Pilot>, erişim tarihi 23.03.2020
  • Kubat, D. (2019). Elektrikli Araç Şarj Standartları ve Altyapısı. Elektrikport.
  • Lazzaro, V. (2010). The Interface Between The Electric Vehicle And Infrastructure.
  • Li, S., Mi, C.C. (2014). Wireless Power Transfer For Electric Vehi¬cle Applications.
  • Lindeman, T. (2018). Electric School Buses Can Be Backup Batteries For the US Power Grid.
  • Mathoy, A. (2008). Definition And Implementation Of A Global EV Charging Infrastructure. BRUSA Elektronik.
  • Muratoğlu, Y. & Akkaya A. (2016). Elektrikli Araç Teknolojisi ve Pil Yönetim Sistemi-İnceleme.
  • Pashaei, A., Aydın, E., Polat, M., Yıldırız, E., Aydemir, M.T. (2016). Elektrikli Araçlar İçin Temassız Güç Aktarım Sistemi. EMO Bilimsel Dergi, Cilt 6 Sayı 11.
  • Paulraj, P. (2020). What Are V1G, V2G And V2H / V2B / V2X Smart Charging? | Integrating Electric Vehicles İnto Power Grid.
  • Polat, C. & Kılınç, N. (2007). Hidrojen Enerjisi ve Hidrojen Teknolojisi Ürünleri Pazarı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt: 4 Sayı: 2.
  • Polat, Ö., Yumak, K., Sezgin, M.S., Yumurtacı, G., Gül, Ö. (2015). Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Türkiye’deki Durumu.
  • SAE International. (2001). SAE J1772 - SAE Electric Vehicle Conductive Charger Coupler", Appendix A, Typical Pilot Line Circuitry.
  • SAE International. (2010). SAE Ground Vehicle Standards Status of work – PHEV +.
  • SAE International. (2012). SAE J1772 - Electric Vehicle and Plug in Hybrid Electric Vehicle Conductive Charge Coupler. Society of Automotive Engineers.
  • Seri Hibrid <https://www.ototeknikveri.com/teknik-bilgi/97/seri-hibrid-elektrikli-araclar>, erişim tarihi 03.03.2020
  • Shirazi, Y.A. & Sachs, D.L. (2018). Comments On "Measurement Of Power Loss During Electric Vehicle Charging And Discharging" – Notable Findings For V2G Economics.
  • Şarj Modları < https://esarj.com/sarj-modlari >, erişim tarihi 07.03.2020 TEPCO. (2010). General Outline of CHAdeMO Association.
  • Terzi, U.K., İlhan, H.E., Kaymaz H., Erdal H., Çalık H. (2020). A Review of Commercial Electric Vehicle Charging Methods., doi.org/10.7307/ptt.v32i2.3252
  • Tesla, N. (1905). The Transmission Of Electrical Energy Without Wires As A Means For Furthering Peace. Electrical World Engineer. 1: 21-24.
  • Uddin, K., Jackson, T., Widanalage, D., Chouchelamane, G., Jennings, P.A., Marco, J. (2017). On The Possibility Of Extending The Lifetime Of Lithium-İon Batteries Through Optimal V2G Facilitated By An İntegrated Vehicle And Smart-Grid System.
  • Üstkoyuncu, N. (2018). Hibrid ve Elektrikli Arabalar Ders Notu. Erciyes Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Kayseri.
  • V2G <https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid>, erişim tarihi 28.03.2020
  • Van Wageningen, D. & Staring, T. (2010). The Qi wireless power standard.
  • Wang, S. & Dorrell, D. (2013). Review of wireless charging coupler or electric vehicles. Industrial Electronics Society, IECON.
  • Wassink, J. (2016). Hydrogen Car As Power Backup.
  • Widmer, H., Sieber, L., Cook, N.P. (2012). Antenna Alignment And Vehicle Guidance For Wireless Charging Of Electric Vehi¬cles.
  • Yong, J.Y., Ramachandaramurthy, V.K., Tan, K.M., Mithulananthan, N. (2015). A Review On The State-Of-The-Art Technologies Of Electric Vehicle, Its Impacts And Prospects. Renewable And Sustainable Energy Reviews 49: 365-385.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Furkan Said Durmuş 0000-0002-6838-4501

Habib Kaymaz 0000-0002-8338-004X

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 20 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durmuş, F. S., & Kaymaz, H. (2020). Elektrikli Araç Şarj Yöntemleri. Akıllı Ulaşım Sistemleri Ve Uygulamaları Dergisi, 3(2), 123-139.