Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeşil dalga uygulamalarında ışıklı kılavuz sistem kullanımının değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 15 - 32, 29.10.2022
https://doi.org/10.51513/jitsa.1096477

Öz

Mevcut yeşil dalga uygulamalarında, sürücülerin uygulamaya olan farkındalığının kavşak girişlerindeki ya da koridorlardaki trafik levhaları ile sağlandığı görülmektedir. Bu durum yeşil dalga uygulamaları için sürücü farkındalığını daha da arttıracak sistemleri gündeme getirmektedir. Öneri kapsamında, sürücüler kılavuz ışıkları döngüsü içerisinde yeşil ışığın içinde kaldıkları takdirde kavşaklarda kırmızı ışıkta beklemeden geçiş yapabilmektedirler. Böylece klasik yeşil dalga uygulamalarına göre sürücülerin ışıklı kılavuz ile belirlenen hıza daha yüksek oranda uymaları sağlanarak kavşaklardaki bekleme sürelerinin, gecikme sürelerinin, durma sayılarının ve bunlara bağlı egzoz emisyonlarının ve yakıt sarfiyatlarının azaltılması hedeflenmektedir. Bu bağlamda, çalışma kapsamında Yalova ilinde koordineli işletilmesi planlanan üç kavşağın trafik sayımları yapılarak çözümlenmiştir. Mevcut durum PTV VISSIM mikro-simülasyon yazılımında modellenmiş ve kalibrasyon çalışması yapılmıştır. Bu model üzerinde, klasik yeşil dalga uygulaması ve ışıklı kılavuz sistemi ile desteklenen yeşil dalga uygulaması olmak üzere iki farklı senaryonun analizleri yapılmıştır. Sonuçlara göre; çalışılan koridor klasik yeşil dalga uygulamasında D hizmet seviyesindeyken, ışıklı kılavuz sistemi ile desteklenen yeşil dalga uygulamasında C hizmet seviyesine yükselmiştir. Benzer şekilde tüm koridorda ortalama gecikme değerinde %28, ortalama durma sayısında %6, emisyon ve yakıt değerlerinde %8 oranında iyileşme görülmüştür.

Kaynakça

  • Ahadi, S., (2019). Vissim Yazılımı Kullanarak Mezar-ı-Şerif (Afganistan) Örnek Çalışması İçerikli Kavşak Gecikme Analizleri. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya, 160s.
  • Avrenli, K. A., (2006). Arterial Signal Coordination and Optimization: A Case Study in Istanbul. Master’s Thesis, Boğaziçi University Institute for Graduate Studies, Istanbul, 158s.
  • Barhani, E., (2017). Signal Coordination of Oversaturated High Volume Arteries: A Case Study of Outer Ring in Tirana. American Journal of Engineering Research (AJER), 6, 1, 152-160.
  • Çelik, Y. and Karadeniz, A., (2018). Urban Traffic Optimization with Real Time Intelligence Intersection Traffic Light System. International Journal of Intelligent Systems and Applications in Engineering, 6, 3, 214-219.
  • Çetinkaya, G., (2008). Işıklı Kavşaklarda Değişik Hesaplama Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 80s.
  • Dağüstü, H. Ş., (2010). Trafik Yönetiminde Kavşak Trafiğinin Kontrolü için Bir Sinyal Zamanlama Modeli. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 137s.
  • Kiers, M. and Visser, C., (2017). The Effect of a green wave on traffic emissions. 11. FH-Forschungsforum “Research – Innovation – Value” Conference, Krems, Austria.
  • Kobal, B., (2011). Boğaziçi Köprüsü Üzerindeki Trafik Sıkışıklığının Hız Yönetimi Yöntemiyle Azaltılması, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 101s.
  • Kocadağ, N. Y., (2017). Trafikte Kılavuzlu Yeşil Dalga. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale, 101s.
  • Murat, Y. Ş., (1996). Denizli Şehiriçi Kavşaklarındaki Trafik Akımlarının Bilgisayarla İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli, 170s.
  • Özen, M., ve Tüydeş-Yaman, H. (2013). Türkiye’de Şehirlerarası Yük Trafiği CO2 Emisyonlarının Tahmini. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17, 3, 56-64.
  • Tekin Karagöz, G., (2018). Kent İçi Sinyalize Eşdüzey Kavşaklarda Sinyalizasyon Sisteminin Modellenmesi ile Trafik Akışının İyileştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, 80s.
  • Utomo, E., Ramadhan, F. and Imran, A., (2020). Vissim simulation-based analysis for improving traffic conditions in Bandung Indonesia. International Journal of Simulation: Systems, Science & Technology, 21, 3, 5.1-5.6.
  • Üçer, F., (2000). Balıkesir İlindeki Önemli Kavşakların Kapasite Yönünden Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir, 282s.
  • Yiğit, H. İ., (2019). Koordine Sinyalize Kavşaklarda Gecikme Modellemesi: Ulus Bulvarı Örneği, Denizli. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Pamukkale, 89s.
  • Zhou, J., (2011). Traffic Signal Coordination Control of City Arterial Road that Based on Graphic Method. 2011 International Conference on Electronic & Mechanical Engineering and Information Technology, Heilongjiang, China.
  • Url-1 <https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Motorlu-Kara-Tasitlari-Eylul-2020-33657>, erişim tarihi 17.07.2020.
  • Url-2 <https://www.centreforpublicimpact.org/case-study/green-waves-bicycles-copenhagen>, erişim tarihi 01.10.2021.
  • Url-3 <https://usermanual.wiki/Document/Vissim20102020Manual.1098038624.pdf>, erişim tarihi 07.08.2020.
  • Url-4 <https://tr.wikipedia.org/wiki/Kyoto_Protokolu>, erişim tarihi 22.08.2020.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Kara 0000-0002-5293-9832

Gürcan Sarısoy 0000-0002-7399-104X

Yavuz Delice 0000-0002-2646-567X

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2022
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kara, H., Sarısoy, G., & Delice, Y. (2022). Yeşil dalga uygulamalarında ışıklı kılavuz sistem kullanımının değerlendirilmesi. Akıllı Ulaşım Sistemleri Ve Uygulamaları Dergisi, 5(2), 15-32. https://doi.org/10.51513/jitsa.1096477