The condition of the pavement surface on highways is an important factor in ensuring traffic safety. The condition of the road pavements varies according to the climatic conditions of the road. To record the variability of road pavements according to meteorological factors, both sensors placed in the pavement and road meteorology information stations are installed on the roadsides. Within the scope of intelligent transportation systems, the establishment of road management information systems and the status of the road pavement in real-time can be observed with the data obtained from the sensors. With these sensor data, the road surface condition can be estimated with different artificial intelligence methods. Thus, important information is provided for decision-makers in taking precautions according to the dry, wet, and icy road surface condition. In this study, it is purposed to estimate the road surface condition based on meteorological parameters. For this purpose, deep learning models have been developed. Air temperature (tmp), dew point temperature (dwp), wind speed (sknt), wind direction (drct), wind gust (gust), pavement sensor temperature (tfs), and pavement sensor condition (cond) parameters were used in 65966 datasets. Accuracy was used in the evaluation of deep learning models. Consequently, the evaluation, the accuracy value of the best model was determined as 0.88. In addition, accuracy, recall, precision, and F1-score values of each class were calculated for the test set of the best model.
Intelligent transportation systems artificial intelligence deep learning Highway pavement meteorological parameters
The first author (T.Baykal) was supported by the Council of Higher Education's 100/2000 doctoral scholarship.
Karayollarında yol kaplama yüzeyinin durumu trafik güvenliğinin sağlanmasında önemli bir faktördür. Yolun bulunduğu iklim koşullarına göre yol kaplamalarının durumu değişkenlik göstermektedir. Yol kaplamalarının meteorolojik faktörlere göre değişkenlik durumunu kayıt altına almak için hem yol kaplama içerisine yerleştirilen sensorler hem de yol kenarlarına yol meteoroloji bilgi istasyonları kurulmaktadır. Akıllı ulaşım sistemleri kapsamında yol yönetim bilgi sistemlerinin kurulması ve sensörlerden alınan veriler ile gerçek zamanlı yol kaplamasının durumu gözlenebilmektedir. Bu sensor verileri ile yol yüzey durumu farklı yapay zeka yöntemleri ile tahmin edilebilmektedir. Böylece yol yüzey durumunun kuru, ıslak ve buzlu olmasına göre önlemlerin alınmasında karar vericiler için önemli bilgiler sunulmaktadır. Bu çalışmada, meterolojik parametelere bağlı yol yüzey durumu tahmin edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, derin öğrenme modelleri geliştirilmiştir. 65966 adet veriseti içerisinde hava sıcaklığı, çiğ noktası sıcaklığı, rüzgar hızı, rüzgar yönü, esinti hızı , kaplama sensör sıcaklığı ve kaplama sensör durumu parametreleri kullanılmıştır. Derin öğrenme modellerinin değerlendirilmesinde accuracy kullanılmıştır. Yapılan değerlendirme sonucunda en iyi modelin accuracy değeri 0.88 olarak belirlenmiştir. Ayrıca en iyi modelin test seti için her bir sınıfa ait accuracy, recall, presicion ve F1-score değerleri hesaplanmıştır.
Akıllı ulaşım sistemleri yapay zeka derin öğrenme karayolu üstyapı meteorolojik parametreler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 23 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |