Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan değişikliklerin ve gelişmelerin etkisi ile çok sayıda yeni kavram hayatımıza girmiştir. Yapay zekâ, nesnelerin interneti, büyük veri, robotik, otonom araçlar, 3D yazıcılar, arttırılmış gerçeklik gibi teknolojik kavramlar toplumsal yapıyı etkilemiş, “Toplum 5.0” olarak adlandırılan yeni bir kavramı karşımıza çıkarmıştır. Otonom araçlar, 21 inci yüzyılın ilk çeyreği ile birlikte giderek güç kazanmaya ve popüler olmaya başlamıştır. 2016 yılında Amerikan Otomotiv Mühendisleri Birliği tarafından seviyelerinin belirlenmesi ile birlikte yazılı anlamda ilk standardizasyon faaliyetleri de başlamıştır. Tesla firmasının artan başarısıyla hayalden gerçeğe dönüşen ve insanlar tarafından benimsenen otonom araçların bu hızlı gelişimi, mevzuat yapıcıları da gerek ulusal gerekse uluslararası alanda zorlamaya başlamıştır. Geleneksel sürücü kavramının yıkılması ile birlikte otonom araçların üretimi, pazarlanması, garanti ve satış sonrası hizmetleri, sigortacılık işlemleri ve cezai sorumlulukları gibi birçok alanda köklü değişimlere ihtiyaç duyulmuştur. Bu çalışmada, Türkiye’nin otonom araçlara geçiş sürecinde ihtiyaç duyacağı mevzuat değişiklikleri ve yenilikleri tespit edilmeye çalışılmaktadır.
With the effect of developments in information and communication technologies, many new concepts have entered our lives. Technological developments such as cloud computing, internet of things, big data, robotics, autonomous vehicles, 3D printers, augmented reality have affected society. These developments have introduced a new concept called “Society 5.0”. Autonomous vehicles, a technology that had rudimentary trials in the last century but could not be commercialized, began to gain strength and become popular in the transportation industry in the first quarter of the 21st century. With the determination and recognition of their levels by the American Automotive Engineers Association in 2016, the first standardization activities in written form have also started. With the increasing success of Tesla company, this rapid development of autonomous vehicles that have turned into reality and adopted by the people on the roads from a fantasy has also started to force legislators both nationally and internationally. With the destruction of the traditional driver concept, radical changes were needed in many areas such as the production, marketing of autonomous vehicles, warranty and after-sales services, insurance operations and criminal liability. The need for a new perspective and understanding in the light of these changes is expressed more and more every day. In this study, Turkey's need for legislation in the transition to autonomous vehicles has been tried to be determined in comparison with international examples.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Temmuz 2022 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |