This paper presents the integration of connected micromobility infrastructure into the existing public transport system. The integration purpose is to help organize the public space in the urban environment, lower operation costs for micromobility operators, and create a better Mobility-as-a-Service (MaaS) experience for citizens with the connected and universal micromobility charging infrastructure solution. Our goal is to efficiently consolidate electric-powered shared micromobility vehicles such as e-scooters and e-bikes into hubs to manage their charging and maintenance operations efficiently. Therefore, determining the locations of these e-hubs and the required charging infrastructure is paramount for satisfying the commuters' needs. We address this problem using an optimization approach and develop a model for siting and sizing micromobility e-hubs within an urban context. We formulate the problem as a mixed-integer linear programming (MILP) and develop a Variable Neighbourhood Search (VNS) metaheuristic algorithm to solve the problem. The evaluation of the performance of the solution methodology is applied using real data from Ankara Metropolitan Municipality (AMM).
Micromobility vehicles e-hub electric-powered shared micromobility vehicles charging urban mobility e-scooters e-bikes variable neighbourhood search
Sabanci University
MeHUB: Integrating a Connected Micromobility Infrastructure to the Existing Public Transport (2021) EIT Urban Mobility (Coordinator: B. Çatay, Partners: DUCKT, Ankara Metropolitan Municipality)
Bu çalışma, bağlantılı mikromobilite altyapısının mevcut toplu taşıma sistemine entegrasyonunu ele almaktadır. Entegrasyonun amacı, kentsel ortamda kamusal alanın düzenlenmesine yardımcı olmak, mikromobilite operatörleri için işletme maliyetlerini düşürmek, bağlantılı ve evrensel mikromobilite şarj altyapısı çözümüyle vatandaşlar için daha iyi bir Hizmet Olarak Mobilite (MaaS) deneyimi sağlamaktır. Amacımız, şarj ve bakım işlemlerini verimli bir şekilde yönetmek için elektrikli skuter ve elektrikli bisiklet gibi elektrikle çalışan paylaşılan mikromobilite araçlarını istasyonlarda verimli bir şekilde birleştirilmesidir. Bu bağlamda, istasyonların konumlarının ve gerekli şarj altyapısının belirlenmesi, vatandaşların yolculuk ihtiyaçlarının karşılanması açısından büyük önem taşımaktadır. Çalışmada bu problemi eniyileme yaklaşımı kullanarak ele alıyoruz ve kent içindeki mikromobilite istasyonlarının konumlarının ve gereken şarj altyapısının belirlenmesi için bir karma tamsayılı doğrusal programlama modeli sunuyoruz. Daha sonra, problemin etkin çözümü için bir Değişken Komşuluk Araması yöntemi geliştiriyoruz. Geliştirilen yöntemi Ankara’ya ait veriler üzerinde uygulayarak performansını sınıyor ve elde edilen sonuçları sunuyoruz.
Paylaşımlı mikromobilite kentsel mobilite elektrikli skuter elektrikli bisiklet şarj istasyonu değişken komşuluk araması.
MeHUB: Integrating a Connected Micromobility Infrastructure to the Existing Public Transport (2021) EIT Urban Mobility (Coordinator: B. Çatay, Partners: DUCKT, Ankara Metropolitan Municipality)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | MeHUB: Integrating a Connected Micromobility Infrastructure to the Existing Public Transport (2021) EIT Urban Mobility (Coordinator: B. Çatay, Partners: DUCKT, Ankara Metropolitan Municipality) |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2022 |
Kabul Tarihi | 28 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |