İşitme Engelli öğrencilerin Türkçe eğitiminde bazı problemlerle karşılaşılmaktadır. Literatürde temel problemler; materyal eksikliği, ders saati, öğretmen, program ve kitap yetersizlikleri olarak verilmektedir. Bununla birlikte yine Literatürde ve Türkçe Öğretmenleri ile yüz yüze yapılan görüşmeler sonucunda işitme engelli öğrencilerin Türkçe eğitimlerinde karşılaşılan diğer bazı problemler, konu bütünlüğüne daha az dikkat etmek, sınırlı sayıdaki sözcükler ile basit yapılı cümleler kullanmak, harf eksiltmek, harf eklemek ve sözcüğü uygun yerde kullanmamak gibi davranışlar verilebilir. İşitme engelli bireylerin Türkçe eğitimlerinde bu problemleri ortadan kaldırabilmek için, disiplinler arası çalışmalar yapılarak eğitim yazılımları ile işitme engelli bireylerin eğitim-öğretim faaliyetlerinin desteklenmesi gerekmektedir. Fakat Türkiye’de işitme engellilerin Türkçe öğretimi için yeterli sayıda eğitsel yazılım uygulaması bulunmamaktadır. Bu problemlere çözüm üretmek amacıyla çalışmada araştırmacılar tarafından tasarım tabanlı bir araştırma kapsamında, işitme engelli bireylerin Türkçe eğitimi için “Cümlelerle Tanışalım” isminde bir alıştırma ve tekrar eğitsel yazılımı geliştirilmiştir. Bu geliştirilen yazılım ile 7.sınıf öğrencilerine yönelik 12 etkinlik oluşturulmuştur. Etkinlikler oluşturulurken Milli Eğitim Bakanlığının 3. sınıf Türkçe Dersi müfredatından yararlanılmıştır. Eğitsel yazılım, 7.sınıfta okuyan 5 işitme engelli öğrenci tarafından araştırmacılar eşliğinde 3 gün boyunca belirli sürelerde kullanılmıştır. Bu uygulama süreci araştırmacılar tarafından gözlem yapılarak, video olarak kayıt altında tutulmuştur. Bu uygulama sürecinden sonra uygulama yapılan okulun Türkçe öğretmeni ile eğitsel yazılım hakkında görüşme yapılmıştır. Çalışmada araştırmacıların gözlemleri ve öğretmen görüşleri aktarılacak ve karşılaşılan durumlara yönelik çözüm ve öneriler sunulacaktır
İşitme Engelli, Eğitsel Yazılım, Tekrar ve Alıştırma Yazılımı, Türkçe Öğretimi
İşitme Engelli öğrencilerin Türkçe eğitiminde bazı problemlerle karşılaşılmaktadır. Literatürde temel problemler; materyal eksikliği, ders saati, öğretmen, program ve kitap yetersizlikleri olarak verilmektedir. Bununla birlikte yine Literatürde ve Türkçe Öğretmenleri ile yüz yüze yapılan görüşmeler sonucunda işitme engelli öğrencilerin Türkçe eğitimlerinde karşılaşılan diğer bazı problemler, konu bütünlüğüne daha az dikkat etmek, sınırlı sayıdaki sözcükler ile basit yapılı cümleler kullanmak, harf eksiltmek, harf eklemek ve sözcüğü uygun yerde kullanmamak gibi davranışlar verilebilir. İşitme engelli bireylerin Türkçe eğitimlerinde bu problemleri ortadan kaldırabilmek için, disiplinler arası çalışmalar yapılarak eğitim yazılımları ile işitme engelli bireylerin eğitim-öğretim faaliyetlerinin desteklenmesi gerekmektedir. Fakat Türkiye’de işitme engellilerin Türkçe öğretimi için yeterli sayıda eğitsel yazılım uygulaması bulunmamaktadır. Bu problemlere çözüm üretmek amacıyla çalışmada araştırmacılar tarafından tasarım tabanlı bir araştırma kapsamında, işitme engelli bireylerin Türkçe eğitimi için “Cümlelerle Tanışalım” isminde bir alıştırma ve tekrar eğitsel yazılımı geliştirilmiştir. Bu geliştirilen yazılım ile 7.sınıf öğrencilerine yönelik 12 etkinlik oluşturulmuştur. Etkinlikler oluşturulurken Milli Eğitim Bakanlığının 3. sınıf Türkçe Dersi müfredatından yararlanılmıştır. Eğitsel yazılım, 7.sınıfta okuyan 5 işitme engelli öğrenci tarafından araştırmacılar eşliğinde 3 gün boyunca belirli sürelerde kullanılmıştır. Bu uygulama süreci araştırmacılar tarafından gözlem yapılarak, video olarak kayıt altında tutulmuştur. Bu uygulama sürecinden sonra uygulama yapılan okulun Türkçe öğretmeni ile eğitsel yazılım hakkında görüşme yapılmıştır. Çalışmada araştırmacıların gözlemleri ve öğretmen görüşleri aktarılacak ve karşılaşılan durumlara yönelik çözüm ve öneriler sunulacaktır.
İşitme Engelli, Eğitsel Yazılım, Tekrar ve Alıştırma Yazılımı, Türkçe Öğretimi
Bölüm | 17.SAYI |
---|---|
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 7, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { jitte347937, journal = {Journal of Instructional Technologies and Teacher Education}, issn = {2149-4495}, address = {}, publisher = {Karadeniz Teknik Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {7}, number = {1}, pages = {36 - 45}, title = {İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ}, key = {cite}, author = {Gezgin, Deniz Mertkan and Uygun, Yonca and Teke, Adnan Kürşat} } |
APA | Gezgin, D. M. , Uygun, Y. & Teke, A. K. (2018). İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ . Journal of Instructional Technologies and Teacher Education , 7 (1) , 36-45 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jitte/issue/36776/347937 |
MLA | Gezgin, D. M. , Uygun, Y. , Teke, A. K. "İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ" . Journal of Instructional Technologies and Teacher Education 7 (2018 ): 36-45 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/jitte/issue/36776/347937> |
Chicago | Gezgin, D. M. , Uygun, Y. , Teke, A. K. "İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ". Journal of Instructional Technologies and Teacher Education 7 (2018 ): 36-45 |
RIS | TY - JOUR T1 - İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIMI VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ AU - Deniz MertkanGezgin, YoncaUygun, Adnan KürşatTeke Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Journal of Instructional Technologies and Teacher Education JF - Journal JO - JOR SP - 36 EP - 45 VL - 7 IS - 1 SN - 2149-4495- M3 - UR - Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ %A Deniz Mertkan Gezgin , Yonca Uygun , Adnan Kürşat Teke %T İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ %D 2018 %J Journal of Instructional Technologies and Teacher Education %P 2149-4495- %V 7 %N 1 %R %U |
ISNAD | Gezgin, Deniz Mertkan , Uygun, Yonca , Teke, Adnan Kürşat . "İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ". Journal of Instructional Technologies and Teacher Education 7 / 1 (Mart 2018): 36-45 . |
AMA | Gezgin D. M. , Uygun Y. , Teke A. K. İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education. 2018; 7(1): 36-45. |
Vancouver | Gezgin D. M. , Uygun Y. , Teke A. K. İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education. 2018; 7(1): 36-45. |
IEEE | D. M. Gezgin , Y. Uygun ve A. K. Teke , "İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANILMASI İÇİN TASARLANAN BİR EĞİTSEL YAZILIM VE YAZILIMIN DEĞERLENDİRİLMESİ", Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, c. 7, sayı. 1, ss. 36-45, Mar. 2018 |