Bu çalışmada araç konfor ve güvenliği için etkin bir rolü olan süspansiyon sisteminin denge konfigürasyonu kullanılarak analitik açıdan bir statik modeli oluşturulmuştur. Bazı literatür çalışmalarında aksın yük taşıdığı kabul edilirken bazılarında ise yük taşımadığı kabul edilmiştir. Bu nedenle matematiksel model iki durum için değerlendirilmiş, denklemler aksın yük taşıması ve taşımaması durumlarına göre ayrı ayrı incelenmiştir. Çalışmada süspansiyon sistemine ait statik denge şartları kapsamlı bir şekilde dikkate alınmış, analitik model genel bir formülle ifade edilmiştir. Bu sayede MacPherson süspansiyon sistemlerinde askı koluna etki eden yüklemeler ve askı kolu sınır şartları ortaya çıkarılmıştır. Sonuç olarak elde edilen denklemler ile MacPherson süspansiyon sisteminde askı koluna etki eden yükleri ortaya koymuştur. Bu çalışma ile bu tarz askı kolları üzerinde mukavemet analizi ve optimizasyon çalışmaları yapacak araştırmacılar için kullanılabilir denklemler ortaya çıkarılmıştır.
Bu makale Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı’nda “Hafif ticari bir araçta kullanılan ön alt askı kolunun topoloji optimizasyonu” başlıklı doktora tezindeki veriler ve grafikler kullanılarak oluşturulmuştur.
In this study, an analytical static model was created by using the balance configuration of the suspension system, which has an active role in vehicle comfort and safety. In some literature studies, it is accepted that the axle carries a load, while in others it is accepted that it does not carry a load. For this reason, the mathematical model was evaluated for two cases, and the equations were examined separately according to the axle load bearing and non-load bearing conditions. In the study, the static equilibrium conditions of the suspension system were taken into account in detail, and the analytical model was expressed with a general formula. In this way, the loadings affecting the suspension arm and the limit conditions of the suspension arm have been revealed in MacPherson suspension systems. With the resulting equations, MacPherson revealed the loads acting on the suspension arm in the suspension system. With this study, usable equations have been revealed for researchers who will carry out strength analysis and optimization studies on such suspension arms.
control arm, optimization, load and boundary condition, axle
Bibtex | @araştırma makalesi { jmm1281984, journal = {Journal of Materials and Mechatronics: A}, issn = {}, eissn = {2717-8811}, address = {Afyon Kocatepe Üniversitesi, Teknoloji Fakultesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği, A.N.S. Kampüsü, Afyonkarahisar}, publisher = {Yusuf KAYALI}, year = {}, pages = {373 - 383}, doi = {10.55546/jmm.1281984}, title = {Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi}, key = {cite}, author = {Soydaş, Süleyman and Çelik, Talip and Saraç, Halil İbrahim} } |
APA | Soydaş, S. , Çelik, T. & Saraç, H. İ. (). Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi . Journal of Materials and Mechatronics: A , , 373-383 . DOI: 10.55546/jmm.1281984 |
MLA | Soydaş, S. , Çelik, T. , Saraç, H. İ. "Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi" . Journal of Materials and Mechatronics: A ( ): 373-383 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/jmm/article/1281984> |
Chicago | Soydaş, S. , Çelik, T. , Saraç, H. İ. "Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi". Journal of Materials and Mechatronics: A ( ): 373-383 |
RIS | TY - JOUR T1 - Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi AU - SüleymanSoydaş, TalipÇelik, Halil İbrahimSaraç Y1 - PY - N1 - doi: 10.55546/jmm.1281984 DO - 10.55546/jmm.1281984 T2 - Journal of Materials and Mechatronics: A JF - Journal JO - JOR SP - 373 EP - 383 SN - -2717-8811 M3 - doi: 10.55546/jmm.1281984 UR - https://doi.org/10.55546/jmm.1281984 Y2 - 2023 ER - |
EndNote | %0 Journal of Materials and Mechatronics: A Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi %A Süleyman Soydaş , Talip Çelik , Halil İbrahim Saraç %T Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi %D %J Journal of Materials and Mechatronics: A %P -2717-8811 %R doi: 10.55546/jmm.1281984 %U 10.55546/jmm.1281984 |
ISNAD | Soydaş, Süleyman , Çelik, Talip , Saraç, Halil İbrahim . "Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi". Journal of Materials and Mechatronics: A 373-383 . https://doi.org/10.55546/jmm.1281984 |
AMA | Soydaş S. , Çelik T. , Saraç H. İ. Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi. J. Mater. Mechat. A. 373-383. |
Vancouver | Soydaş S. , Çelik T. , Saraç H. İ. Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi. Journal of Materials and Mechatronics: A. 373-383. |
IEEE | S. Soydaş , T. Çelik ve H. İ. Saraç , "Araçlarda askı koluna etki eden yükler için hesaplama yönteminin geliştirilmesi", Journal of Materials and Mechatronics: A, ss. 373-383, doi:10.55546/jmm.1281984 |