Pomza taşı süngerimsi, gözenekli ve volkanik olaylar sonucu oluşmuş volkanik bir kayaçtır. Pomzanın içeriğinde SiO2 oranı kayaca abraziflik, Al2O3 bileşimi ise ateşe ve ısıya yüksek dayanım özelliği kazandırmaktadır. Pomza taşı inşaat sektöründe yaygın kullanılmakla birlikte tarım sektörü, kimya sektörü, tekstil sektörü ve aşındırıcı sanayi gibi endüstri alanlarında da kullanılmaktadır. Bu çalışmada otomotiv endüstrisinde fren balataları için kullanılmak üzere pomza taşı ile alümina, pirinç tozu, cashew, reçine, çelik elyaf, grafit, barit maddelerinden farklı karışım oranlarında fren balata numuneleri üretilmiştir. Üretilen balata numunelerinin aşınma oranı ve sürtünme katsayıları fren balata test cihazında ölçümü yapılmıştır. Deney öncesi ve sonrasında disk pürüzlülüğü pürüzlülük test cihazı ile ve balataların özgül ağırlıkları ölçülmüştür. Elde edilen değerlere göre en yüksek ortalama sürtünme katsayısı P12 numunesinde 0.37, minimum aşınma değeri P3 numunesinde 0.127x10-7 cm3/Nm, minimum pürüzlülük değişimi P12 numunesinde %25.93 meydana gelmiştir.
Fren balatası Sürtünme katsayısı Pomza taşı Triboloji Aşınma
Afyon Kocatepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
19. FEN.BİL.39
Bu çalışma, Afyon Kocatepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından “19. FEN.BİL. 39” kodlu proje ile desteklenmiştir.
Pumice stone is a spongy, porous and volcanic rock formed as a result of volcanic events. The ratio of SiO2 in the content of pumice gives the rock abrasiveness, and the composition of Al2O3 provides high resistance to fire and heat. Although pumice stone is widely used in the construction sector, it is also used in industrial areas such as the agriculture sector, the chemical sector, the textile sector and the abrasive industry. In this study, brake lining samples were produced from pumice stone and alumina, brass powder, cashew, resin, steel fiber, graphite, barite materials at different mixing ratios to be used for brake linings in the automotive industry. The wear rate and friction coefficients of the produced lining samples were measured in the brake lining tester. Before and after the experiment, disc roughness and specific weights of the pads were measured with a roughness tester. According to the values obtained, the highest average friction coefficient was 0.37 in the P12 sample, the minimum wear value was 0.127x10-7 cm3/Nm in the P3 sample, and the minimum roughness change was 25.93% in the P12 sample.
19. FEN.BİL.39
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 19. FEN.BİL.39 |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |