This article is a sequel to an earlier article of mine in JMR 15, 2020, dealing with mosaic imagery of figural content in Room 10 of the Villa Armira, an aristocratic residence of the Roman imperial era located in southeastern Bulgaria. The present study examines the large pavement of Antonine date decorating a different space in that building, Room 6, which was identified as a triclinium by the excavator, J. Mladenova. Various features of this mosaic’s iconography, first described and interpreted by Mladenova and later reaffirmed by G. Kabakchieva, are looked at afresh, in order to clarify their significance and to place this work of art in a broad art historical context. Comparisons are made with mosaic pavements and sculptural reliefs drawn from the eastern and western parts of the empire. Topics investigated include imagery of Medusa, the winds, the seasons, and a few animals, as well as profile heads of young men and women of uncertain meaning. Possible identifications of the latter individuals include household gods, the Penates, or geographic personifications of the region where the mosaic was made. This discussion also relates the design and figural content of the mosaic to the social function of Room 6, and helps confirm the pavement’s date.
Villa Armira triclinium Medusa winds seasons Penates geographic personifications.
Bu makale, 2020 yılında JMR 15’te yayımlanan ve Roma İmparatorluk Dönemi’nin aristokratik bir konutu olan Bulgaristan’ın güneydoğusundaki Villa Armira’nın 10 numaralı odasındaki figürlü mozaik tasvirlerini ele alan önceki çalışmamın devamıdır. Mevcut çalışma, hafir J. Mladenova tarafından triclinium (ziyafet salonu) olarak tanımlanan 6 numaralı odayı süsleyen Antoninler Dönemi’ne ait geniş taban mozaiğini incelemektedir. Bu mozaiğin ikonografisine dair Mladenova tarafından ilk kez yapılan ve daha sonra G. Kabakchieva tarafından da teyit edilen tanım ve yorumlar, eserin anlamını netleştirmek ve onu daha geniş bir sanat tarihi bağlamına yerleştirmek amacıyla yeniden ele alınmıştır.
Araştırmada, İmparatorluğun hem doğu hem batı kesimlerinden alınan mozaik döşemeler ve kabartma heykel örnekleriyle karşılaştırmalar yapılmıştır. İncelenen konular arasında Medusa, rüzgârlar, mevsimler ve bazı hayvan tasvirleri ile anlamı kesinleşmemiş genç kadın ve erkek profilleri yer almaktadır. Bu portrelerin olası yorumları arasında ev tanrıları (Penates) ya da mozaiğin üretildiği bölgeyi simgeleyen coğrafi kişileştirmeler bulunmaktadır. Tartışma, ayrıca mozaiğin tasarımını ve figürlü içeriğini 6 numaralı odanın toplumsal işleviyle ilişkilendirmekte ve mozaik döşemenin tarihlendirilmesini desteklemektedir.
Villa Armira triclinium Medusa rüzgârlar mevsimler Penates coğrafi kişileştirmeler.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Arkeoloji Bilimi |
| Bölüm | Makale |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 11 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 1 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 18 |