Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Risk Assessment of Sea Rescue Activities on Search/Rescue Ships using L Type Matrix Method

Yıl 2020, , 66 - 78, 21.12.2020
https://doi.org/10.46384/jmsf.746822

Öz

In this study by determining the dangers using Check List method about critical operations, in Search and Rescue purpose ships in our country, including; external firefighting, medical evacuations, response to irregular migration, response to missing/adrift vessels and rescue men over board, the basic occupational safety precautions have been found out. Common occupational safety precautions about critical operations are predicted as; to use personal protective equipment by all personnel, to keep all hatches and companions closed to avoid sinking or taking on water of SAR ships while operating, to use personal protective equipment like safety ropes, non-skid soled shoes, life jackets because of working wet/slippery outer deck and both to make the periodic maintenance and to keep working equipment like cranes, towing equipment, and life nets. In the study it has been chosen L type matrix method to determine the risk assessment. As a result of the risk assessment application about response to missing/adrift vessel operation, rope breakage danger is found as the highest risk with 25 risk score and getting cold danger is found as the lowest risk with 3 risk score. Consequently, by doing risk assessments in ships which include various dangerous occupation groups, precautions should determine. So that while protecting the crew from dangers, it would contribute the efficiency.

Kaynakça

  • Alan, G. (2010). Denizlerde emniyet ve güvenlik uluslararası ve ulusal mevzuat ve kurumlar üzerine bir inceleme. (Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye.
  • Alataş, C. (2007). İş sağlığı ve güvenliği risk değerlendirme metotları ve risk yönetimi. (Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli Üniversitesi, Türkiye.
  • Andaç, M. (2002). Risk analiz ve yönetimi, İSG, Mayıs-Haziran 2002, s. 14
  • Deniz Ticareti Dergisi, (2017). İMEAK Deniz Ticareti Odası Resmi Yayını. Sayı: Şubat 2017
  • Genç, M. (2010). Agrega tesisinde iş güvenliği risk analizi uygulaması. (Yüksek Lisans Tezi), Cumhuriyet Üniversitesi, Türkiye.
  • Köken, S., Ceyhan, T., & Tosunoğlu, Z. (2019). Evaluation of the lagoon fishery on occupational health and safety, Ege Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 36 (2), 171-179. doi: 10.12714/egejfas.2019.36.2.09
  • Özkılıç, Ö. (2005). İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri ve risk değerlendirme metodolojileri. TİSK Yayınları. 220 Sayfa.
  • Özkılıç, Ö. (2007). İş sağlığı, güvenliği ve çevresel etki risk değerlendirmesi. MESS Yayınları. 510 Sayfa.
  • Soykan, O. (2018). Risk assessment in industrial fishing vessels by L type matrix method and its usability, Ege Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 35(2): 207-217. doi: 10.12714/egejfas.2018.35.2.15
  • Töz, C. A., & Köseoğlu, B. (2015). Denizcilikte iş sağlığı ve iş emniyeti: limanlar üzerine genel bir değerlendirme, II. Ulusal Liman Kongresi. doi: 10.18872/DEU.b.ULK.2015.
  • Viran, A., & Barlas, B. (2018). Gemilerde kapalı alanlarda yapılan çalışmalar ve iş kazalarının analizi, GMO Journal of Ship and Marine Technology Journal Volume: 214, ISSN: 1300-1973, e-ISSN: 2651-530X
  • Yılmaz, F. & İlhan, N. M. (2018). Türk denizcilik sektöründe (gemilerde) iş sağlığı ve güvenliği durumu üzerine bir araştırma, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi :3(2): 25-41

Arama/Kurtarma Gemilerindeki Tahlisiye (Can Kurtarma) Faaliyetlerinde L Tipi Matris Yöntemi ile Risk Değerlendirmesi

Yıl 2020, , 66 - 78, 21.12.2020
https://doi.org/10.46384/jmsf.746822

Öz

Bu çalışmada ülkemizde Arama Kurtarma (A/K) amacıyla kullanılan gemilerdeki hassas faaliyetler içerisindeki; harici yangın söndürme, tıbbi tahliye, düzensiz göçmen olaylarına müdahale, kaybolan/sürüklenen tekneye müdahale ve denizden insan kurtarma faaliyetlerindeki tehlikeler çeklist yöntemi ile belirlenerek alınması gereken temel iş güvenliği önlemleri ortaya çıkarılmıştır. Hassas faaliyetlerdeki ortak iş güvenliği önlemleri olarak; faaliyete uygun kişisel koruyucu donanımların personel tarafından kullanılması, A/K gemisinde operasyon esnasında batma ve su almayı önlemek maksadıyla dışa açılan kaporta ve lombozların kapalı tutulması, dış güvertede kaygan/ıslak zeminde çalışılması sebebiyle emniyet halatı, kaydırmaz tabanlı ayakkabı, can yeleği gibi kişisel koruyucu donanımların giyilmesi ve kullanılan matafora, yedekleme donanımı, kurtarma ağı gibi ekipmanların periyodik bakımlarının zamanında yaptırılması ve çalışır durumda tutulması olarak öngörülmüştür. Çalışmada risk analizi belirlenmesinde L tipi matris yöntemi tercih edilmiştir. Kaybolan/sürüklenen tekneye müdahale faaliyeti ile ilgili kullanılan risk analizi uygulaması sonucunda; en yüksek risk skoru değerinin 25 ile halat kopması tehlikesinde olduğu, en düşük risk skoru değerinin ise 3 ile üşüme tehlikesinde olduğu sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak tehlikeli meslek gruplarını bünyesinde barındıran denizcilik sektörü içindeki tüm gemiler için risk analizleri yapılarak sonrasında alınacak tedbirler belirlenmelidir. Böylece çalışanları tehlikelerden korurken verimliliğin de artmasına katkı sağlanmış olunacaktır.

Teşekkür

Bu çalışma Özgür Lafçı’nın yüksek lisans tezinin bir bölümünü içermektedir.

Kaynakça

  • Alan, G. (2010). Denizlerde emniyet ve güvenlik uluslararası ve ulusal mevzuat ve kurumlar üzerine bir inceleme. (Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye.
  • Alataş, C. (2007). İş sağlığı ve güvenliği risk değerlendirme metotları ve risk yönetimi. (Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli Üniversitesi, Türkiye.
  • Andaç, M. (2002). Risk analiz ve yönetimi, İSG, Mayıs-Haziran 2002, s. 14
  • Deniz Ticareti Dergisi, (2017). İMEAK Deniz Ticareti Odası Resmi Yayını. Sayı: Şubat 2017
  • Genç, M. (2010). Agrega tesisinde iş güvenliği risk analizi uygulaması. (Yüksek Lisans Tezi), Cumhuriyet Üniversitesi, Türkiye.
  • Köken, S., Ceyhan, T., & Tosunoğlu, Z. (2019). Evaluation of the lagoon fishery on occupational health and safety, Ege Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 36 (2), 171-179. doi: 10.12714/egejfas.2019.36.2.09
  • Özkılıç, Ö. (2005). İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri ve risk değerlendirme metodolojileri. TİSK Yayınları. 220 Sayfa.
  • Özkılıç, Ö. (2007). İş sağlığı, güvenliği ve çevresel etki risk değerlendirmesi. MESS Yayınları. 510 Sayfa.
  • Soykan, O. (2018). Risk assessment in industrial fishing vessels by L type matrix method and its usability, Ege Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 35(2): 207-217. doi: 10.12714/egejfas.2018.35.2.15
  • Töz, C. A., & Köseoğlu, B. (2015). Denizcilikte iş sağlığı ve iş emniyeti: limanlar üzerine genel bir değerlendirme, II. Ulusal Liman Kongresi. doi: 10.18872/DEU.b.ULK.2015.
  • Viran, A., & Barlas, B. (2018). Gemilerde kapalı alanlarda yapılan çalışmalar ve iş kazalarının analizi, GMO Journal of Ship and Marine Technology Journal Volume: 214, ISSN: 1300-1973, e-ISSN: 2651-530X
  • Yılmaz, F. & İlhan, N. M. (2018). Türk denizcilik sektöründe (gemilerde) iş sağlığı ve güvenliği durumu üzerine bir araştırma, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi :3(2): 25-41
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Balıkçılık Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özgür Lafçı Bu kişi benim 0000-0003-2215-3318

Alkan Öztekin 0000-0003-3914-9788

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 2 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Lafçı, Ö., & Öztekin, A. (2020). Arama/Kurtarma Gemilerindeki Tahlisiye (Can Kurtarma) Faaliyetlerinde L Tipi Matris Yöntemi ile Risk Değerlendirmesi. Çanakkale Onsekiz Mart University Journal of Marine Sciences and Fisheries, 3(2), 66-78. https://doi.org/10.46384/jmsf.746822