Different central common exams have been used for selection and placement in secondary education institutions in Turkey for a long time. Considering these differences, it can be seen that the structure and features of the exams change over time. The large number of students and the difference in quality between schools are considered to be the main reasons for the emergence of central exams. In this context, the first common exam for transition to secondary education, which was put into practice in 1997, was the High School Transition Examination (LGS). In later periods, this exam was expressed as the Secondary Education Institutions Selection and Placement Exam (OKS). After the abolition of this central common exam, the Placement Exam (SBS) began to be implemented in 2008. In 2014, the Transition Exam from Basic Education to Secondary Education (TEOG) began to be used instead of SBS for transitions to secondary education. With this system, placement in high schools was made for only four years, and in the 2017-2018 academic year, the High School Entrance Examination (LGS) was implemented instead of TEOG. Based on this information, this study aims to examine the opinions of social studies teachers regarding the questions asked in the History of Revolution of the Republic of Turkey and Ataturk's Principles course. In this study, where basic qualitative research was used, 21 social studies teachers were interviewed. The interviews were analyzed through descriptive analysis and content analysis. According to the findings of the research, teachers think that the questions in the common exam are based on knowledge and interpretation. In addition, the common exam increases students' interest in the course. The exam includes questions appropriate to the curriculum and achievements. It was concluded that it is important to consider students' abilities during the transition to high school. On the other hand, the scarcity of course hours and coefficient inequality are other
important results obtained. According to these results of the research, weekly lesson hours can be increased and the coefficient can be adjusted.
Social studies teachers high school entrance exam the History of the Turkish Republic Revolutions and Atatürk Principles
Geçmişten günümüze Türkiye’de ortaöğretim kurumlarına seçme ve yerleştirmede farklı merkezi ortak sınavlar kullanılmıştır. Bu farklılıklar dikkate alındığında sınavların yapısının ve üstlendiği özelliklerin zaman içinde değiştiği görülmektedir. Bunun yanında öğrenci sayısının fazla olması ve okullar arasındaki nitelik farkı merkezi sınavların ortaya çıkmasında etkili olmuştur. Bu bağlamda ortaöğretime geçişte 1997 yılında uygulamaya konulan ilk ortak sınav Liselere Geçiş Sınavı (LGS)’dır. İlerleyen zamanlarda bu sınav Ortaöğretim Kurumları Seçme ve Yerleştirme Sınavı (OKS) olarak ifade edilmiştir. Bu merkezi ortak sınav yürürlükten kaldırıldıktan sonra 2008 yılında Seviye Belirleme Sınavı (SBS) uygulanmaya başlanmıştır. 2014’e gelindiğinde ise SBS’nin yerine Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı (TEOG) ortaöğretime geçişlerde kullanılmaya başlanmıştır. Bu sistemle sadece dört yıl liselere yerleştirme yapılmıştır ve 2017-2018 eğitim öğretim yılında TEOG yerine Liselere Geçiş Sınavı (LGS) uygulamaya konulmuştur. Bu bilgilerden hareketle mevcut araştırmanın amacı temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavında yer alan T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi alt testi hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini ele almaktır. Temel nitel araştırmanın kullanıldığı bu çalışmada 21 sosyal bilgiler öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Görüşmeler betimsel analiz ve içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırmadaki bulgulara göre öğretmenler ortak sınavdaki soruların bilgi ve yorum ağırlıklı olduğu görüşündedir. Bunların yanında ortak sınav öğrencilerin derse ilgisini artırmaktadır. Sınavda müfredata ve kazanımlara ilişkin uygun sorular bulunmaktadır. Liselere geçişte öğrencilerin yeteneklerinin dikkate alınmasının önemli olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bunlara karşın ders saatinin azlığı ve katsayıdaki eşitsizlik ulaşılan diğer önemli sonuçlardır. Araştırmanın bu sonuçlarından hareketle dersin haftalık saati artırılabilir ve katsayısında düzenleme yapılabilir.
Sosyal Bilgiler Öğretmenleri liselere giriş sınavı T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2 |