Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cornelia de Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 41 - 50, 31.12.2024
https://doi.org/10.71051/jnlm.1573934

Öz

Cornelia de Lange Sendromu (CdLS), nadir görülen bir genetik bozukluk olup bilişsel ve fiziksel gelişim geriliği ile karakterizedir. Sensory Activation Solutions (SAS), müzik ve ses temelli bir nöral aktivasyon sistemi olarak beyindeki sinir ağlarını güçlendirmeyi ve bilişsel süreçleri iyileştirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma, yarı deneysel bir yöntem kullanılarak tek denekli araştırma deseni çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, CdLS tanılı üç yaşındaki bir çocuğun toplam üç kürden oluşan SAS müzik dinleti programına, her biri 21 gün sürecek şekilde günde 30 dakika katılımı incelenmiştir. Müdahale sonrası çocuğun bilişsel becerilerinde %10-15 oranında bir ilerleme kaydedilmiştir. Bu bulgular, müzik tabanlı nöromodülasyonun CdLS gibi karmaşık durumlarda terapötik potansiyel taşıdığını gösterebilir.

Etik Beyan

Bu çalışma, Üsküdar Üniversitesi Etik Kurulu’ndan alınan 61351342 Aralık 2023-09 numaralı izin ile onaylanmıştır.

Kaynakça

  • Bonomo, M. E., Brandt, A. K., Frazier, J. T., & Karmonik, C. (2022). Music to My Ears: Neural modularity and flexibility differ in response to real-world music stimuli. IBRO Neuroscience Reports, 12, 98-107.
  • Çakar, F., Şimşek, H., & Sever, A. (2018). Gençlerde diyafragmatik solunum egzersizinin bazı mental ve fiziksel sağlık düzeylerine etkisi. Türk Doğa ve Fen Dergisi, 7(2), 42-47.
  • Deardorff, M. A., Bando, M., Nakato, R., Watrin, E., Itoh, T., Minamino, M., & Shirahige, K. (2012). HDAC8 mutations in Cornelia de Lange syndrome affect the cohesin acetylation cycle. Nature, 489(7415), 313-317.
  • Eskine, K. E., Anderson, A. E., Sullivan, M., & Golob, E. J. (2020). Effects of music listening on creative cognition and semantic memory retrieval. Psychology of music, 48(4), 513-528.
  • Hardy, M. W., & LaGasse, A. B. (2013). Rhythm, movement, and autism: using rhythmic rehabilitation research as a model for autism. Frontiers in integrative neuroscience, 7, 19.
  • Karataş, Y., & Karataş, A. (2021). Down sendromlu bireylerin gelişiminde müzik eğitiminin rolü. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7(1), 226-232.
  • Kırış, O. B. (2024). Binaural beats içeren müzik dinletilerinin iyi oluş üzerindeki etkisine genel bir bakış. Mutluluk ve İyi Oluş Dergisi (Journal of Happiness and Well-Being), 17, 65-76. https:// doi.org/10.32739/usmut.2024.10.17.114.
  • Kline, A. D., & Deardorff, M. (2021). Cornelia de Lange syndrome. Cassidy and Allanson's Management of Genetic Syndromes, 207-223.
  • Kline, A. D., Krantz, I. D., Sommer, A., Kliewer, M., Jackson, L. G., FitzPatrick, D. R., & Selicorni, A. (2007). Cornelia de Lange syndrome: Clinical review, diagnostic and scoring systems, and anticipatory guidance. American Journal of Medical Genetics Part A, 143(12), 1287-1296.
  • Kline, A. D., Moss, J. F., Selicorni, A., Bisgaard, A. M., Deardorff, M. A., Gillett, P. M., & Hennekam, R. C. (2018). Diagnosis and management of Cornelia de Lange syndrome: first international consensus statement. Nature Reviews Genetics, 19(10), 649-666.
  • Lai, G., Pantazatos, S.P., Schneider, H., Hirsch, J. (2012). Neural systems for speech and song in autism. Braın A Journal Of Neurology, 135, 961–975.
  • Liu, J., & Krantz, I. D. (2009). Cornelia de Lange syndrome, cohesin, and beyond. Clinical Genetics, 76(4), 303-314.
  • Michaëlis, S. (2013). The Science behind SAS. London: 2013. Erişim tarihi: 15 Haziran 2024 https://sascentre.com/page/science
  • Ölçer, G. (2018). Serebral palsili çocuklarda nörolojik müzik terapi eğitiminin yaşam kalitesi, katılım ve günlük yaşam aktiviteleri üzerine etkisi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Sakarkaya, S., Eğilmez, H. O., & Engür, D. (2019). Müzik eğitiminin hafif düzey zihinsel engelli öğrencilerin sosyalleşme düzeylerine etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 35-43.
  • Sertbaş G., Torun Ş. (2024) The Effect of a Music-Based Sensory Activation System (SAS) on Self- Perception, Self-Efficacy, and Self-Control Skills in Children (Conference presentation). IAMM & ISfAM 2024 Congress. Berlin, Germany, 2024.
  • Toader, C., Tataru, C. P., Florian, I. A., Covache-Busuioc, R. A., Bratu, B. G., Glavan, L. A., Bordeianu, A., Dumitrascu, D. I., & Ciurea, A. V. (2023). Cognitive Crescendo: How Music Shapes the Brain’s Structure and Function. Brain Sciences, 13(10), 1390.
  • Torun, Ş. (2016). Müziğin Beynimizdeki Yolculuğu/The Journey of Music in Our Brains. Osmangazi Tıp Dergisi, 38(1).
  • Yıldırım Gökay, N., & Şahin Kamişli, G. İ., (2024). Examining the Impact of Musical Interest on Auditory Processing and Cognitive Skills in Young Adults Genç Erişkinlerde Müzikal İlginin İşitsel İşleme ve Bilişsel Beceriler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of Ear Nose Throat and Head Neck Surgery, vol.32, no.2, 89-95.
  • Warren, J. (2008). How does the brain process music? Clinical Medicine, 8(1), 32-36. Zhang, S. (2020). The positive influence of music on the human brain. Journal of Behavioral and Brain Science, 10(01), 95.

The Impact of the Sensory Activation Solutions (SAS) Music Listening Program Application on Cognitive Functioning in a Child with Cornelia de Lange Syndrome

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 41 - 50, 31.12.2024
https://doi.org/10.71051/jnlm.1573934

Öz

Cornelia de Lange Syndrome (CdLS) is a rare genetic disorder characterized by cognitive and physical developmental delays. Sensory Activation Solutions (SAS) is a music and sound-based neural activation system designed to strengthen neural networks in the brain and enhance cognitive processes. This study was conducted using a single-subject research design within the framework of a quasi-experimental design. It examined the participation of a three-year-old child diagnosed with CdLS in the SAS music listening program, which comprised three cycles, each lasting 21 days, with daily sessions of 30 minutes. Post-intervention assessments indicated a 10-15% improvement in the child’s cognitive abilities. These findings may suggest that music-based neuromodulation holds therapeutic potential for complex conditions such as CdLS.

Kaynakça

  • Bonomo, M. E., Brandt, A. K., Frazier, J. T., & Karmonik, C. (2022). Music to My Ears: Neural modularity and flexibility differ in response to real-world music stimuli. IBRO Neuroscience Reports, 12, 98-107.
  • Çakar, F., Şimşek, H., & Sever, A. (2018). Gençlerde diyafragmatik solunum egzersizinin bazı mental ve fiziksel sağlık düzeylerine etkisi. Türk Doğa ve Fen Dergisi, 7(2), 42-47.
  • Deardorff, M. A., Bando, M., Nakato, R., Watrin, E., Itoh, T., Minamino, M., & Shirahige, K. (2012). HDAC8 mutations in Cornelia de Lange syndrome affect the cohesin acetylation cycle. Nature, 489(7415), 313-317.
  • Eskine, K. E., Anderson, A. E., Sullivan, M., & Golob, E. J. (2020). Effects of music listening on creative cognition and semantic memory retrieval. Psychology of music, 48(4), 513-528.
  • Hardy, M. W., & LaGasse, A. B. (2013). Rhythm, movement, and autism: using rhythmic rehabilitation research as a model for autism. Frontiers in integrative neuroscience, 7, 19.
  • Karataş, Y., & Karataş, A. (2021). Down sendromlu bireylerin gelişiminde müzik eğitiminin rolü. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7(1), 226-232.
  • Kırış, O. B. (2024). Binaural beats içeren müzik dinletilerinin iyi oluş üzerindeki etkisine genel bir bakış. Mutluluk ve İyi Oluş Dergisi (Journal of Happiness and Well-Being), 17, 65-76. https:// doi.org/10.32739/usmut.2024.10.17.114.
  • Kline, A. D., & Deardorff, M. (2021). Cornelia de Lange syndrome. Cassidy and Allanson's Management of Genetic Syndromes, 207-223.
  • Kline, A. D., Krantz, I. D., Sommer, A., Kliewer, M., Jackson, L. G., FitzPatrick, D. R., & Selicorni, A. (2007). Cornelia de Lange syndrome: Clinical review, diagnostic and scoring systems, and anticipatory guidance. American Journal of Medical Genetics Part A, 143(12), 1287-1296.
  • Kline, A. D., Moss, J. F., Selicorni, A., Bisgaard, A. M., Deardorff, M. A., Gillett, P. M., & Hennekam, R. C. (2018). Diagnosis and management of Cornelia de Lange syndrome: first international consensus statement. Nature Reviews Genetics, 19(10), 649-666.
  • Lai, G., Pantazatos, S.P., Schneider, H., Hirsch, J. (2012). Neural systems for speech and song in autism. Braın A Journal Of Neurology, 135, 961–975.
  • Liu, J., & Krantz, I. D. (2009). Cornelia de Lange syndrome, cohesin, and beyond. Clinical Genetics, 76(4), 303-314.
  • Michaëlis, S. (2013). The Science behind SAS. London: 2013. Erişim tarihi: 15 Haziran 2024 https://sascentre.com/page/science
  • Ölçer, G. (2018). Serebral palsili çocuklarda nörolojik müzik terapi eğitiminin yaşam kalitesi, katılım ve günlük yaşam aktiviteleri üzerine etkisi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Sakarkaya, S., Eğilmez, H. O., & Engür, D. (2019). Müzik eğitiminin hafif düzey zihinsel engelli öğrencilerin sosyalleşme düzeylerine etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 35-43.
  • Sertbaş G., Torun Ş. (2024) The Effect of a Music-Based Sensory Activation System (SAS) on Self- Perception, Self-Efficacy, and Self-Control Skills in Children (Conference presentation). IAMM & ISfAM 2024 Congress. Berlin, Germany, 2024.
  • Toader, C., Tataru, C. P., Florian, I. A., Covache-Busuioc, R. A., Bratu, B. G., Glavan, L. A., Bordeianu, A., Dumitrascu, D. I., & Ciurea, A. V. (2023). Cognitive Crescendo: How Music Shapes the Brain’s Structure and Function. Brain Sciences, 13(10), 1390.
  • Torun, Ş. (2016). Müziğin Beynimizdeki Yolculuğu/The Journey of Music in Our Brains. Osmangazi Tıp Dergisi, 38(1).
  • Yıldırım Gökay, N., & Şahin Kamişli, G. İ., (2024). Examining the Impact of Musical Interest on Auditory Processing and Cognitive Skills in Young Adults Genç Erişkinlerde Müzikal İlginin İşitsel İşleme ve Bilişsel Beceriler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of Ear Nose Throat and Head Neck Surgery, vol.32, no.2, 89-95.
  • Warren, J. (2008). How does the brain process music? Clinical Medicine, 8(1), 32-36. Zhang, S. (2020). The positive influence of music on the human brain. Journal of Behavioral and Brain Science, 10(01), 95.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tıbbi Genetik (Kanser Genetiği hariç)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Onur Birol Kırış 0009-0000-9520-8581

Evren Erik 0009-0003-4431-8328

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2024
Kabul Tarihi 17 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kırış, O. B., & Erik, E. (2024). Cornelia de Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi, 6(2), 41-50. https://doi.org/10.71051/jnlm.1573934
AMA Kırış OB, Erik E. Cornelia de Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi. DYT. Aralık 2024;6(2):41-50. doi:10.71051/jnlm.1573934
Chicago Kırış, Onur Birol, ve Evren Erik. “Cornelia De Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi”. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2024): 41-50. https://doi.org/10.71051/jnlm.1573934.
EndNote Kırış OB, Erik E (01 Aralık 2024) Cornelia de Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi 6 2 41–50.
IEEE O. B. Kırış ve E. Erik, “Cornelia de Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi”, DYT, c. 6, sy. 2, ss. 41–50, 2024, doi: 10.71051/jnlm.1573934.
ISNAD Kırış, Onur Birol - Erik, Evren. “Cornelia De Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi”. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi 6/2 (Aralık 2024), 41-50. https://doi.org/10.71051/jnlm.1573934.
JAMA Kırış OB, Erik E. Cornelia de Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi. DYT. 2024;6:41–50.
MLA Kırış, Onur Birol ve Evren Erik. “Cornelia De Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi”. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi, c. 6, sy. 2, 2024, ss. 41-50, doi:10.71051/jnlm.1573934.
Vancouver Kırış OB, Erik E. Cornelia de Lange Sendromlu Çocukta Sensory Activation Solutions (SAS) Müzik Dinleti Programı Uygulamasının Bilişsel Seviye Üzerine Etkisi. DYT. 2024;6(2):41-50.