Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNÜMÜZ GÖRSEL SANATINDA ÇAĞDAŞLIK ANALİZLERİ VE ESTETİK TEORİLER

Yıl 2019, , 97 - 110, 12.02.2019
https://doi.org/10.26809/joa.4.008

Öz

Tarih boyunca neyin sanat olarak adlandırılacağına dair fikirler sürekli değişmiştir. “Estetik” konusundaki anlam arayışları, disipinlerarası geçişlerden dolayı sürekli yeniden tanımlanması gereken içeriklere ihtiyaç duymuştur. Günümüzde “çağdaş sanat” terimi çok net algılanan bir tanımlama gibi duyulsa da hangi sınırlara kadar ne şekilde varolabileceği, hatta tanımlanır olup olmadığı hararetli tartışmaların konusu haline gelmiştir.
Sanatta çağdaşlığa geçişi netleştiren eylem tartışmasız Duchamp’ın “Pisuar”ı ters çevirip duvara asmasıyla başlamıştır. Hazır nesnenin sanatçı tarafından seçilip, sahiplenilebileceği fikri“estetik” kavramını ve içeriğini çok yönlü olarak tartışmaya açmıştır. Bu zeminden hareketle günümüzde, felsefe, psikoloji ve sosyoloji içerikli birçok disiplin, sanat temelli çalışmalara eklemlenmiştir.
Son yıllarda, birçok sanatçı, temel konularının ürettikleri sanat eserleri değil, sanatsal sürecin kendisi olduğunu dile getirmektedir. Çağdaş sanat adı altında üretilen kimi işler, zamanın kültürel ve siyasi havasını yansıtmaya eğilimli olsa da estetik irdelemeler açısından şüphe ve ironi barındırmaktadır.
Araştırmanın amacı; sanat çalışmalarındaki çağdaşlık analizlerini, estetik değerin varlığı üzerinden yorumlamaya açmaktır. Bu konuda çeşitli görüşlerin olabileceği üzerinden hareketle, sanattaki değişim ve dönüşümün getirdiği- kapital ve duygu arasındaki iki uçlu- yorumlamaların olması kaçınılmazdır.

Kaynakça

  • ALTUĞ, T., 2007, Kant Estetiği, Payel Yayınları, İstanbul, ISBN: 9753880065.
  • ARTUN, A., 2011, Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, İletişim Yayıncılık, İstanbul, ISBN: 9789750509476.
  • ARTUN A., 2013, Çağdaş Sanat ve Kültüralizm Kimlik ve Estetik, İletişim Yayınları, İstanbul, ISBN: 13:978-975-05-1165-3.
  • ANTMEN A., 2016, Sanat Cinsiyet, İletişim Yayınları, İstanbul, ISBN:-13:978-975-05-0590-4.
  • ANTMEN A., 2008, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul, ISBN: 978-975-570-384-8.
  • BAUDRİLLARD, J., 2010, Simülakrlar ve Simülasyon (Çev: Oğuz Adanır), Doğu-Batı Yayınları, Ankara, ISBN: 9789758717019.
  • EROĞLU A., 2017, John Dewey’de Deneyim ve Sanat, Hiperlink Yayıncılık, İstanbul ISBN: 6052015780.
  • GROYS B., 2014, Sanatın Gücü, Hayalperest Yayınları, İstanbul, ISBN: 978-605-86077-8-1.
  • MURRAY C., 2009, Yirminci Yüzyılda Sanat Okuyanlar, Çev: Suğra Öncü, Sel Yayıncılık, İstanbul, ISBN: 978-975-570-408-I.
  • RANCİERE, J., 2015, Özgürleşen Seyirci, Metis Yayınları, İstanbul, ISBN: 13:978-975-342-776-0.
  • TİMUROĞLU, V., 2013, Estetik, Berfin Yayınları, İstanbul, ISBN: 9786054399239.
  • TUNALI İ., 2011, Estetik Beğeni, Remzi Kitabevi, İstanbul, ISBN: 978-975-14-1404-5.
  • WİLSON, M., 2015, Çağdaş Sanat Nasıl Okunur, Çev: Firdevs Candil Erdoğan, Hayalperets Yayıncılık, İstanbul, ISBN: 978-605-85025-7-4.
  • BECKLEY, B. And SHAPİRO, D., 1998, Uncontrollable Beauty in Arthur Danto, Beauty and Morality te: Towards a New Aesthetics, New York: Allworth Press, 25-38.
  • ALBANO, C., Uncanny: A Dimension in Contemporary Art (online), esse, http://esse.ca/en/uncanny-a-dimension-in-contemporary-art. (Erişim Tarihi:12.12.2018).
  • BAUDRİLLARD, Jean., 2014, (Çev: Ali Artun) Çağdaş Sanat: Kendi Kendisiyle Çağdaş Sanat (online), e-skop Sanat Tarihi Eleştiri, http://www.e-skop.com/skopbulten/cagdas-estetik-cagdas-sanat-kendi-kendisiyle-cagdas-sanat/1862. (Erişim Tarihi:09.11.2018).
  • FRANK, P., 2016, 8 Radical, Feminist Artists From The 1970s Who Shattered The Male Gaze, Huffpost, https://www.huffingtonpost.com/entry/feminist-artists-1970s_us_5800dfc1e4b06e0475943918. (Erişim Tarihi:12.12.2018)
  • 32 DAYS REMAİNİNG, 2007, Disability Rightsand Wrongs: Mona Hatoum, https://slewth.wordpress.com/2007/12/03/disability-rights-and-wrongs-mona-hatoum/ (Erişim Tarihi: 26.12.2018).
  • HAMMERMEİSTER, K., 2018, What’s New in Aesthetics (online), Philosophy Now, https://philosophynow.org/issues/24/Whats_New_in_Aesthetics. (Erişim Tarihi: 15.11.2018).
  • MACLEAR, C., 2014, Iranian artist Shirin Neshat on art, politics and changing the world, Art Radar Journal, http://artradarjournal.com/2014/03/01/iranian-artist-shirin-neshat-on-art-can-change-the-world-interview/ (Erişim Tarihi:09.01.2019).
  • NAUKKARİNEN, O., 2014, Contemporary Aesthetics: Perspectives on Time, Space and Content (online), Contemporary Aesthetics, https://quod.lib.umich.edu/c/ca/7523862.0012.005/--contemporary-aesthetics-perspectives-on-time-space?rgn=main;view=fulltext. (Erişim Tarihi:10.11.2018).
  • PİSCİOTTA, H., 2018, Encyclopedia of Aesthetics (online), http://www.caareviews.org/reviews/280#.XDRzG1X7SUk. (ErişimTarihi: 15.11.2018).
  • SMITH, R., 2012, The Audience as Art Movement (online), Art&Design, https://www.nytimes.com/2012/12/07/arts/design/ann-hamilton-at-the-park-avenue-armory.html. (Erişim Tarihi:08.01.2019).
  • THİS WEEK in NEW YORK, 2012, Ann Hamilton:TheEvent of a Thread (online), http://twi-ny.com/blog/2012/12/30/ann-hamilton-the-event-of-a-thread/ (Erişim Tarihi:08.01.2018)

ANALYSIS OF CONTEMPORANEITY AND THEORIES OF AESTHETICS IN TODAY’S VISUAL ARTS

Yıl 2019, , 97 - 110, 12.02.2019
https://doi.org/10.26809/joa.4.008

Öz

The ongoing debate on what should be called art has been consistent throughout history.
The searches for the meaning in ‘Aesthetics’ have been in need of contents which are to be constantly redefined due to the interdisciplinary transition.
Although today the term ‘Contemporary Art’ sounds as if a description clearly comprehended, it has become the subject of the fervent debates about its boundaries, existential questions and even if it being definable.
Unquestionably, the movement that determined the transition to contemporariness in Arts started with Duchamp’s hanging the ‘Urinal Stock’ upside down on the wall. The idea that the object already available can be selected and possessed by the artist, led to the multifaceted debate of the concept and content of the ‘aesthetics’ Considering that fact, many disciplines including philosophy and psychology in their content are jointed to art based works.
Recently, many artists declare that their main issues are not the final art works but in fact the artistic processes. Some of the works that have been produced under the term Contemporary Art, although tend to reflect the current cultural and political atmosphere, includes suspicion and irony in terms of its a esthetically studied content.
Purpose of the research; The aim of this course is to explain the modernity analysis in art studies through the existence of aesthetic value. It is inevitable that there will be two different interpretations between capital and emotion brought about by the change and transformation in art.

Kaynakça

  • ALTUĞ, T., 2007, Kant Estetiği, Payel Yayınları, İstanbul, ISBN: 9753880065.
  • ARTUN, A., 2011, Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, İletişim Yayıncılık, İstanbul, ISBN: 9789750509476.
  • ARTUN A., 2013, Çağdaş Sanat ve Kültüralizm Kimlik ve Estetik, İletişim Yayınları, İstanbul, ISBN: 13:978-975-05-1165-3.
  • ANTMEN A., 2016, Sanat Cinsiyet, İletişim Yayınları, İstanbul, ISBN:-13:978-975-05-0590-4.
  • ANTMEN A., 2008, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul, ISBN: 978-975-570-384-8.
  • BAUDRİLLARD, J., 2010, Simülakrlar ve Simülasyon (Çev: Oğuz Adanır), Doğu-Batı Yayınları, Ankara, ISBN: 9789758717019.
  • EROĞLU A., 2017, John Dewey’de Deneyim ve Sanat, Hiperlink Yayıncılık, İstanbul ISBN: 6052015780.
  • GROYS B., 2014, Sanatın Gücü, Hayalperest Yayınları, İstanbul, ISBN: 978-605-86077-8-1.
  • MURRAY C., 2009, Yirminci Yüzyılda Sanat Okuyanlar, Çev: Suğra Öncü, Sel Yayıncılık, İstanbul, ISBN: 978-975-570-408-I.
  • RANCİERE, J., 2015, Özgürleşen Seyirci, Metis Yayınları, İstanbul, ISBN: 13:978-975-342-776-0.
  • TİMUROĞLU, V., 2013, Estetik, Berfin Yayınları, İstanbul, ISBN: 9786054399239.
  • TUNALI İ., 2011, Estetik Beğeni, Remzi Kitabevi, İstanbul, ISBN: 978-975-14-1404-5.
  • WİLSON, M., 2015, Çağdaş Sanat Nasıl Okunur, Çev: Firdevs Candil Erdoğan, Hayalperets Yayıncılık, İstanbul, ISBN: 978-605-85025-7-4.
  • BECKLEY, B. And SHAPİRO, D., 1998, Uncontrollable Beauty in Arthur Danto, Beauty and Morality te: Towards a New Aesthetics, New York: Allworth Press, 25-38.
  • ALBANO, C., Uncanny: A Dimension in Contemporary Art (online), esse, http://esse.ca/en/uncanny-a-dimension-in-contemporary-art. (Erişim Tarihi:12.12.2018).
  • BAUDRİLLARD, Jean., 2014, (Çev: Ali Artun) Çağdaş Sanat: Kendi Kendisiyle Çağdaş Sanat (online), e-skop Sanat Tarihi Eleştiri, http://www.e-skop.com/skopbulten/cagdas-estetik-cagdas-sanat-kendi-kendisiyle-cagdas-sanat/1862. (Erişim Tarihi:09.11.2018).
  • FRANK, P., 2016, 8 Radical, Feminist Artists From The 1970s Who Shattered The Male Gaze, Huffpost, https://www.huffingtonpost.com/entry/feminist-artists-1970s_us_5800dfc1e4b06e0475943918. (Erişim Tarihi:12.12.2018)
  • 32 DAYS REMAİNİNG, 2007, Disability Rightsand Wrongs: Mona Hatoum, https://slewth.wordpress.com/2007/12/03/disability-rights-and-wrongs-mona-hatoum/ (Erişim Tarihi: 26.12.2018).
  • HAMMERMEİSTER, K., 2018, What’s New in Aesthetics (online), Philosophy Now, https://philosophynow.org/issues/24/Whats_New_in_Aesthetics. (Erişim Tarihi: 15.11.2018).
  • MACLEAR, C., 2014, Iranian artist Shirin Neshat on art, politics and changing the world, Art Radar Journal, http://artradarjournal.com/2014/03/01/iranian-artist-shirin-neshat-on-art-can-change-the-world-interview/ (Erişim Tarihi:09.01.2019).
  • NAUKKARİNEN, O., 2014, Contemporary Aesthetics: Perspectives on Time, Space and Content (online), Contemporary Aesthetics, https://quod.lib.umich.edu/c/ca/7523862.0012.005/--contemporary-aesthetics-perspectives-on-time-space?rgn=main;view=fulltext. (Erişim Tarihi:10.11.2018).
  • PİSCİOTTA, H., 2018, Encyclopedia of Aesthetics (online), http://www.caareviews.org/reviews/280#.XDRzG1X7SUk. (ErişimTarihi: 15.11.2018).
  • SMITH, R., 2012, The Audience as Art Movement (online), Art&Design, https://www.nytimes.com/2012/12/07/arts/design/ann-hamilton-at-the-park-avenue-armory.html. (Erişim Tarihi:08.01.2019).
  • THİS WEEK in NEW YORK, 2012, Ann Hamilton:TheEvent of a Thread (online), http://twi-ny.com/blog/2012/12/30/ann-hamilton-the-event-of-a-thread/ (Erişim Tarihi:08.01.2018)
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serpil Kapar 0000-0002-2818-5604

Yayımlanma Tarihi 12 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Kapar, S. (2019). GÜNÜMÜZ GÖRSEL SANATINDA ÇAĞDAŞLIK ANALİZLERİ VE ESTETİK TEORİLER. Journal of Awareness, 4(1), 97-110. https://doi.org/10.26809/joa.4.008