Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HOW DO TYPOGRAPHIC LOGOS AFFECT BRAND PERCEPTION ON CUSTOMERS? “AN EXPERİMENTAL APPLİCATİON”

Yıl 2018, , 625 - 636, 10.01.2019
https://doi.org/10.26809/joa.2018548675

Öz

The
brand is a unique personality that identifies a product, service or person.
Therefore, with the 21st century, brands are no longer differentiated not only
by service and quality but also by visual and communication strategies. At this
point, brands are making intense efforts to identify strategies that will
differentiate them from their products and services to the products they use,
in the colors they use, in the colors they use, in the markets they choose, in
the colors they use, and also in the visual sense to identify strategies that
will create the perception they want in consumers. This implies the importance
of logo and typography concepts. Fonts are aesthetically pleasing, but
functional. When the correct font is used in the right place, it differentiates
the brand in the consumer eye.



Typography
is one of the most powerful tools of communication that entered our lexicon in
1450s. From the early days of its emergence to the present, it has undergone
many changes by passing through the lane roads. With the technological changes
that come with the phenomenon of globalization, culture has influenced the
change and development of typography. Typography is the written form of the
message which is intended to be given to the consumer. It is one of the
preferred ways to attract consumer interest about a product and to create a
need for product / service on a continuous basis. Our study called ır How Does
Typographic Logos Create a Brand Perception on Consumers? Üzerinde is composed
of three parts. These sections; Ir Writing and Typography ve, de Consumer
Approach / Brand Perception ısı, and Marka Experiment and Interpretation Marka
in the last chapter. As a result of this study, 25 students from Selcuk
University were selected and typographic logos belonging to three different
product categories were shown and these variables added value to the brand in
the eyes of consumers in terms of brand perception variables (reliability,
product category, durability, cheap / expensive) created by consumers. tried to
be questioned through experiment.

Kaynakça

  • AK, TUĞBA, 2009, Marka Yönetimi ve Tüketici Karar Sürecine Etkileri, Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • AKTUĞLU, IŞIL KARPAT-TEMEL, AYŞEN, 2006, Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • AMBROSE, GAVIN-HARRIS PAUL, 2012, Görsel Tipografi Sözlüğü, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • BECER, EMRE, 2011, İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • BECER, EMRE, 2007, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Yayınevi.
  • BECER, EMRE, 1997, İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: Dost Kitabevi.
  • CARTER, Rob (2002), Typographic Design, N.Y.: John Wiley and Sons.
  • COOK A. – FLEURY R., 1989, Type & Color, Amerika Birleşik Devletleri: Bilimsel Eserler, Rockport Publishers.
  • COP, RUZİYE - BAŞ, YELİZ, 2010, Marka Farkındalığı ve Marka İmajı Unsurlarına Karşı Tüketici Algıları Üzerine Bir Araştırma, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (19): 321-340.
  • ÇANKIRILI, ÇAĞAN, 2008, Şarap Ambalajlarında Görsel Stratejiler ve Bir Uygulama Çalışması, Yüksek Lisans, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DEĞİRMENCİ, NUMAN, 2008, Marka Nedir?, www.pazarlamamakaleleri.com.
  • DONOUGHUE, CAROL, 2009, Yazının Öyküsü, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ERDAL, GÜLTEKİN, 2015, İletişim ve Tipografi, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • EVLİYAGİL, ŞEVKET, 2005, Basım Sanayi’nin Temel Kavramları, ANKARA: Ajans-Türk Matbaacılık.
  • FELICI, JAMES, 2003, The Complate Manual of Typography, Berkeley CA.: Peachpit Press.
  • GANİZ, SELAHATTİN, 2004, Yazı ve Tasarımcıları, İstanbul: Kastaş Yayınevi.
  • GRAHAM, LISA, 2002, Basic of Design: Layout and Typography for Beginers, Albany N.Y.: Delmar.
  • JEAN, GEORGES, 2010, Yazı İnsanlığın Belleği, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • KABACAN, NİYAZİ NEVERCAN, 2011, Televizyon Reklamlarındaki Tipografik Etkinliğin İncelenmesi, İstanbul: Haliç Üniversitesi.
  • KAGAN, S. MOISSEJ, 2008, Estetik ve Sanat Notları, İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • METİN, ALİ CAN, 2008, Tipografinin Temel Kavramları ve Türkiye’de Tipografi Eğitimi, Yüksek Lisans, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • ODABAŞI, YAVUZ-BARIŞ, GÜLFİDAN, 2002, Tüketici Davranışı, İstanbul: Mediacat Yayınevi.
  • ÖZER, ALİ, 2015, Logo Tasarımında Marka Algısı, İstanbul: Arel Üniversitesi.
  • ÖZERDİM, N. SAMİ, 1960, Harf Devriminin Öyküsü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • SARIKAVAK, NAMIK KEMAL, 2009, Çağdaş Tipografinin Temelleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • SARIKAVAK, NAMIK KEMAL, 2004, Sayısal Tipografi 2 Batı’da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcılar, Ankara: Başkent Üniversitesi Yayınları.
  • SARIKAVAK, NAMIK KEMAL, 1997, Tipografinin Temelleri, Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • SEGUELA, JACQUES, 1997, Eğlenceli Şeydir Şu Reklamcılık, İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • UÇAR, TEVFİK FİKRET, 2004, Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • YILDIZ, NURAY, 2000, Eskiçağda Yazı Malzemeleri ve Kitabın Oluşumu, İstanbul: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • YÜCEBAŞ, ÇINLA, 2006, Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri, Yüksek Lisans, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

TİPOGRAFİK LOGOLAR TÜKETİCİLER ÜZERİNDE NASIL MARKA ALGISI YARATIYOR? “DENEYSEL BİR UYGULAMA

Yıl 2018, , 625 - 636, 10.01.2019
https://doi.org/10.26809/joa.2018548675

Öz

Marka bir ürünü, hizmeti veya kişiyi
tanımlayan eşsiz bir kişiliktir. Bu yüzden 21. yy ile birlikte artık markalar
yalnızca hizmet ve kalite bazında değil görsel ve iletişim stratejileriyle de
farklılaşmaktadır. Bu noktada markalar rekabetin yoğun yaşandığı pazarlarda,
kullandıkları logo, seçtikleri renk, ambalaj ve ambalajlarda kullanılan
materyallere kadar ürün ve hizmetlerine onları farklılaştıracak ve görsel
anlamda da tüketicilerde istedikleri algıyı yaratacak stratejileri belirlemek
için yoğun çaba harcamaktadırlar. Bu da logo ve tipografi kavramlarının önemini
ortaya çıkarmaktadır. Yazı tipleri estetik olarak hoş olmakla birlikte işlevsel
olgulardır. Doğru yazı tipi doğru yerde kullanıldığında markayı tüketici
gözünde farklılaştırır.



Tipografi, 1450 senelerinde
lügatımıza giren, iletişimin en kuvvetli gereçlerindendir. Ortaya çıktığı ilk
zamanlardan bugüne dek meşakatli yollardan geçerek, birçok değişime maruz
kalmıştır. Küreselleşme olgusunun beraberinde gelen teknolojik değişimler ile
kültür, tipografinin değişim ve gelişimine etki göstermiştir. Tipografi
aslında, tüketiciye verilmek istenen iletinin yazıya dökülmüş biçimidir. Bir
ürün hakkında tüketicinin ilgisini çekebilmek ve devamlı şekilde ürüne/hizmete
gereksinim oluşturmak adına tercih edilen yollardan biri olmaktadır.  “Tipografik Logolar Tüketiciler Üzerinde
Nasıl Marka Algısı Yaratıyor?” isimli çalışmamız toplamda üç bölümden
oluşmaktadır. Bu bölümler; “Yazı ve Tipografi”, “Tüketici Yaklaşımı/Marka Algısı”,
son bölümde de “Deney ve Yorumlama”dır. Bu çalışmamız sonucunda, Selçuk
Üniversitesi öğrencilerinden 25 kişi seçilerek, üç farklı ürün kategorisine ait
tipografik logolar gösterilmiş ve bu logoların tüketiciler üzerinde yarattığı
marka algısı değişkenleri (güvenilirlik, ürün kategorisi, dayanıklılık,
ucuz/pahalılık) dahilinde bu değişkenlerin, tüketicilerin gözünde markaya nasıl
değer kattığı deney yoluyla sorgulanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • AK, TUĞBA, 2009, Marka Yönetimi ve Tüketici Karar Sürecine Etkileri, Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • AKTUĞLU, IŞIL KARPAT-TEMEL, AYŞEN, 2006, Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • AMBROSE, GAVIN-HARRIS PAUL, 2012, Görsel Tipografi Sözlüğü, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • BECER, EMRE, 2011, İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • BECER, EMRE, 2007, Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Yayınevi.
  • BECER, EMRE, 1997, İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: Dost Kitabevi.
  • CARTER, Rob (2002), Typographic Design, N.Y.: John Wiley and Sons.
  • COOK A. – FLEURY R., 1989, Type & Color, Amerika Birleşik Devletleri: Bilimsel Eserler, Rockport Publishers.
  • COP, RUZİYE - BAŞ, YELİZ, 2010, Marka Farkındalığı ve Marka İmajı Unsurlarına Karşı Tüketici Algıları Üzerine Bir Araştırma, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (19): 321-340.
  • ÇANKIRILI, ÇAĞAN, 2008, Şarap Ambalajlarında Görsel Stratejiler ve Bir Uygulama Çalışması, Yüksek Lisans, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DEĞİRMENCİ, NUMAN, 2008, Marka Nedir?, www.pazarlamamakaleleri.com.
  • DONOUGHUE, CAROL, 2009, Yazının Öyküsü, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ERDAL, GÜLTEKİN, 2015, İletişim ve Tipografi, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • EVLİYAGİL, ŞEVKET, 2005, Basım Sanayi’nin Temel Kavramları, ANKARA: Ajans-Türk Matbaacılık.
  • FELICI, JAMES, 2003, The Complate Manual of Typography, Berkeley CA.: Peachpit Press.
  • GANİZ, SELAHATTİN, 2004, Yazı ve Tasarımcıları, İstanbul: Kastaş Yayınevi.
  • GRAHAM, LISA, 2002, Basic of Design: Layout and Typography for Beginers, Albany N.Y.: Delmar.
  • JEAN, GEORGES, 2010, Yazı İnsanlığın Belleği, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • KABACAN, NİYAZİ NEVERCAN, 2011, Televizyon Reklamlarındaki Tipografik Etkinliğin İncelenmesi, İstanbul: Haliç Üniversitesi.
  • KAGAN, S. MOISSEJ, 2008, Estetik ve Sanat Notları, İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • METİN, ALİ CAN, 2008, Tipografinin Temel Kavramları ve Türkiye’de Tipografi Eğitimi, Yüksek Lisans, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • ODABAŞI, YAVUZ-BARIŞ, GÜLFİDAN, 2002, Tüketici Davranışı, İstanbul: Mediacat Yayınevi.
  • ÖZER, ALİ, 2015, Logo Tasarımında Marka Algısı, İstanbul: Arel Üniversitesi.
  • ÖZERDİM, N. SAMİ, 1960, Harf Devriminin Öyküsü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • SARIKAVAK, NAMIK KEMAL, 2009, Çağdaş Tipografinin Temelleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • SARIKAVAK, NAMIK KEMAL, 2004, Sayısal Tipografi 2 Batı’da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcılar, Ankara: Başkent Üniversitesi Yayınları.
  • SARIKAVAK, NAMIK KEMAL, 1997, Tipografinin Temelleri, Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • SEGUELA, JACQUES, 1997, Eğlenceli Şeydir Şu Reklamcılık, İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • UÇAR, TEVFİK FİKRET, 2004, Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • YILDIZ, NURAY, 2000, Eskiçağda Yazı Malzemeleri ve Kitabın Oluşumu, İstanbul: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • YÜCEBAŞ, ÇINLA, 2006, Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri, Yüksek Lisans, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Eda Nur Genç Bu kişi benim

Bedirhan Arslanbaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Genç, E. N., & Arslanbaş, B. (2019). TİPOGRAFİK LOGOLAR TÜKETİCİLER ÜZERİNDE NASIL MARKA ALGISI YARATIYOR? “DENEYSEL BİR UYGULAMA. Journal of Awareness, 3(5), 625-636. https://doi.org/10.26809/joa.2018548675