The distinguishing feature of human is his/her cognitive capacity. With this cognitive capacity, people established civilizations and developed moral systems. Awareness is central to these cognitive traits. People who are aware of themselves and their environment can know, monitor, and regulate their thoughts. This study addresses these cognitive features in a moral context. In this direction, a model has been proposed regarding the mediating role of metacognition between mindfulness and moral metacognition. The participants of the study consist of 220 people, most of whom are university students. The scales and questions of the research were delivered to the participants online. The findings obtained from the testing of the model indicate that mindfulness contributes to moral metacognition with mediation of metacognition. However, there is no direct relationship between mindfulness and moral metacognition. The findings were discussed in terms of the contribution of the study to the literature, its limitations, and implications for future studies.
mindfulness metacognition moral metacognition moral awareness
İnsanın ayırt edici yönü sahip olduğu bilişsel kapasitedir. Bu bilişsel kapasitesi ile medeniyetler kurmuş ve ahlaki sistemler geliştirmiştir. Farkındalık bu bilişsel özellikler arasında merkezi bir konumdadır. Kendisinin ve çevresinin farkında olan insan bu sayede düşüncelerini bilebilir, izleyebilir ve düzenleyebilir. Bu çalışma bu bilişsel özellikleri ahlaki bağlamda ele almaktadır. Bu doğrultuda üstbilişin bilinçli farkındalık ve ahlaki üstbiliş arasındaki aracı rolüne dair bir model önerilmiştir. Araştırmanın katılımcıları çoğunluğu üniversite öğrencisi 220 kişiden oluşmaktadır. Araştırmanın anket ve soruları katılımcılara çevrimiçi olarak ulaştırılmıştır. Modelin test edilmesinden elde edilen bulgular bilinçli farkındalığın ahlaki üstbilişe üstbiliş aracılığıyla katkı sağladığına işaret etmektedir. Bununla birlikte bilinçli farkındalık ile ahlaki üstbiliş arasında doğrudan ilişki bulunmamaktadır. Bulgular; çalışmanın literatüre katkısı, sınırlılıkları ve gelecekteki çalışmalar için çıkarımlar ekseninde tartışıldı
bilinçli farkındalık üstbiliş ahlaki üstbiliş ahlaki farkındalık
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3 |