Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opi̇ni̇ons of pre-servi̇ce teachers on di̇stance educati̇on and teachi̇ng practi̇ce course

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 165 - 183, 07.08.2021

Öz

Dünya çapında etkili olan ve her alanda olumsuz etkilerini göstermeye devam eden COVİD-19 salgınının neden olduğu yayılım, yükseköğretimde de olumsuz etkilerini göstermiş ve uzaktan eğitime acil bir geçiş yapılmıştır. Uzaktan eğitim ile, eğitim fakültelerindeki öğretmen adayları, uygulamalı dersleri teorik şekilde görmeye başlamıştır. Temeli uygulama olan öğretmenlik uygulaması dahil olmak üzere devam eden eğitim ve öğretim faaliyetleri, çevrimiçi şekilde sürdürülmekte ve bu ilerleyişin öğrenciler üzerinde bıraktığı izlenim, olumlu veya olumsuz yanları, sürecin hızlı ve hazırlıksız olmasından dolayı değerlendirilememiştir. Bu araştırma ile salgıni sürecinde uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulamalarına ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin alınması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel yöntem desenlerinden olan durum çalışmasından yararlanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiş, veri analizinde MAXQDA 2020 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan ve aynı zamanda uzaktan eğitim ile öğretmenlik uygulaması dersini alan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmen adaylarının uzaktan eğitimi, derslerin işleniş şeklinden ve internet sorunları yüzünden yetersiz buldukları, öğretmenlik uygulamasının uzaktan eğitim ile sürdürülmesinin tecrübe açısından eksiklik yaratacağı sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmada, uzaktan eğitimin iletişim yönünden ve sınıf ortamından uzaklık gibi eksiklikleri olduğu, öğretim elemanlarının ise bu süreçte yeterli görüldükleri sonuçları da yer almaktadır.

Kaynakça

  • AGNOLETTO, R., & QUEİROZ, V. (2020). COVID-19 and the challenges in Education. Brazil: Universidade de São Paulo.
  • BAKİOĞLU, B., & ÇEVİK, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • BAŞARAN, M., DOĞAN, E., KARAOĞLU, E., & ŞAHİN, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • BOZKURT, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • BÜYÜKÖZTÜRK. Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayınevi, Ankara.
  • CAN, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • COECKELBERGH, M. (2020). The postdigital in pandemic times: A comment on the Covid-19 crisis and its political epistemologies. Postdigital Science and Education, 2(3), 547-550.
  • CRESWELL, J. W. (2011). Controversies in mixed methods research. The Sage handbook of qualitative research, 4, 269-284.
  • ÇAKIN, M., & AKYAVUZ, E. K. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • DANİEL, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • ERKUT, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133.
  • GEWİN, V. (2020). Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295-296.3
  • GİANNİNİ, S. & LEWİS, G.S.(2020). Three ways to plan for equity during the coronavirus schoolclosures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/25/three-ways-to-plan-forequity-during-the- coronavirus-school-closures/web,Erişim Tarihi: 16.03.2021
  • KARADAĞ, E. ve YÜCEL, C. (2020). Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 1-12. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688
  • KARAHAN, E., BOZAN, M. A., & AKÇAY, A. O. (2020). Sınıf Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Pandemi Sürecindeki Çevrim İçi Öğrenme Deneyimlerinin İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • KESKİN, M., ÖZER KAYA, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • KÜRTÜNCÜ, M., & KURT, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • LAU, J., YANG, B. VE DASGUPTA, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral? timeshighereducation.com: https://www.timeshighereducation.com/features/ will- coronavirus-make-online-education-go-viral
  • LAU, J., YANG, B., & DASGUPTA, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral?
  • Merriam, S.B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • MİKS, J., & MCILWAİNE, J. (2020). Keeping the world’s children learning through COVID-19. Acesso em, 6(05).
  • MİLES, M, B., & HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • SAHU, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 2019(4), 4–9. http://doi.org/10.7759/cureus.7541
  • SERÇEMELİ, M, KURNAZ, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4 (1), 40-53. retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/utsobilder/issue/55152/741358
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2021). Bilim ve sanat terimleri sözlüğü. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/,Erişim Tarihi: 21.05.2021
  • UNESCO. (2020. School closures caused by Coronavirus (Covid-19). UNESCO. Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse ,Erişim Tarihi: 26.05.2021
  • World Health Organization (WHO) (2021). Q&A on coronaviruses (COVID-19). Erişim adresi: https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1 (Erişim Tarihi: 26.05.2021)
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) (2020). Basın açıklaması, https://www.yok. gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/, Erişim tarihi: 29.03.2020.

Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 165 - 183, 07.08.2021

Öz

Dünya çapında etkili olan ve her alanda olumsuz etkilerini göstermeye devam eden COVİD-19 salgınının neden olduğu pandemi, yükseköğretimde de olumsuz etkilerini göstermiş ve uzaktan eğitime acil bir geçiş yapılmıştır. Uzaktan eğitim ile, eğitim fakültelerindeki öğretmen adayları, uygulamalı dersleri teorik şekilde görmeye başlamıştır. Temeli uygulama olan öğretmenlik uygulaması dahil olmak üzere devam eden eğitim ve öğretim faaliyetleri, çevrimiçi şekilde sürdürülmekte ve bu ilerleyişin öğrenciler üzerinde bıraktığı izlenim, olumlu veya olumsuz yanları, sürecin hızlı ve hazırlıksız olmasından dolayı değerlendirilememiştir. Bu araştırma ile pandemi sürecinde uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulamalarına ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin alınması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel yöntem desenlerinden olan durum çalışmasından yararlanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiş, veri analizinde MAXQDA 2020 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan ve aynı zamanda uzaktan eğitim ile öğretmenlik uygulaması dersini alan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmen adaylarının uzaktan eğitimi, derslerin işleniş şeklinden ve internet sorunları yüzünden yetersiz buldukları, öğretmenlik uygulamasının uzaktan eğitim ile sürdürülmesinin tecrübe açısından eksiklik yaratacağı sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmada, uzaktan eğitimin iletişim yönünden ve sınıf ortamından uzaklık gibi eksiklikleri olduğu, öğretim elemanlarının ise bu süreçte yeterli görüldükleri sonuçları da yer almaktadır.

Kaynakça

  • AGNOLETTO, R., & QUEİROZ, V. (2020). COVID-19 and the challenges in Education. Brazil: Universidade de São Paulo.
  • BAKİOĞLU, B., & ÇEVİK, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • BAŞARAN, M., DOĞAN, E., KARAOĞLU, E., & ŞAHİN, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • BOZKURT, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • BÜYÜKÖZTÜRK. Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayınevi, Ankara.
  • CAN, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • COECKELBERGH, M. (2020). The postdigital in pandemic times: A comment on the Covid-19 crisis and its political epistemologies. Postdigital Science and Education, 2(3), 547-550.
  • CRESWELL, J. W. (2011). Controversies in mixed methods research. The Sage handbook of qualitative research, 4, 269-284.
  • ÇAKIN, M., & AKYAVUZ, E. K. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • DANİEL, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • ERKUT, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133.
  • GEWİN, V. (2020). Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295-296.3
  • GİANNİNİ, S. & LEWİS, G.S.(2020). Three ways to plan for equity during the coronavirus schoolclosures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/25/three-ways-to-plan-forequity-during-the- coronavirus-school-closures/web,Erişim Tarihi: 16.03.2021
  • KARADAĞ, E. ve YÜCEL, C. (2020). Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 1-12. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688
  • KARAHAN, E., BOZAN, M. A., & AKÇAY, A. O. (2020). Sınıf Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Pandemi Sürecindeki Çevrim İçi Öğrenme Deneyimlerinin İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • KESKİN, M., ÖZER KAYA, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • KÜRTÜNCÜ, M., & KURT, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • LAU, J., YANG, B. VE DASGUPTA, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral? timeshighereducation.com: https://www.timeshighereducation.com/features/ will- coronavirus-make-online-education-go-viral
  • LAU, J., YANG, B., & DASGUPTA, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral?
  • Merriam, S.B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • MİKS, J., & MCILWAİNE, J. (2020). Keeping the world’s children learning through COVID-19. Acesso em, 6(05).
  • MİLES, M, B., & HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • SAHU, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 2019(4), 4–9. http://doi.org/10.7759/cureus.7541
  • SERÇEMELİ, M, KURNAZ, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4 (1), 40-53. retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/utsobilder/issue/55152/741358
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2021). Bilim ve sanat terimleri sözlüğü. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/,Erişim Tarihi: 21.05.2021
  • UNESCO. (2020. School closures caused by Coronavirus (Covid-19). UNESCO. Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse ,Erişim Tarihi: 26.05.2021
  • World Health Organization (WHO) (2021). Q&A on coronaviruses (COVID-19). Erişim adresi: https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1 (Erişim Tarihi: 26.05.2021)
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) (2020). Basın açıklaması, https://www.yok. gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/, Erişim tarihi: 29.03.2020.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sibel Güven Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güven, S. (2021). Opi̇ni̇ons of pre-servi̇ce teachers on di̇stance educati̇on and teachi̇ng practi̇ce course. Journal of Awareness, 6(3), 165-183.