The reviews are one of the important sources that affect people's hotel reservation decisions in tourism. The amount of data created by comments and opinions on hotels is expanding day by day. In order to overcome the difficulty created by this volume of data and the mood behind it, the number of machine learning-based sentiment analyzes is increasing. As a result of the literature review, no study was found that analyzes the comments about the hotels in Fethiye with machine learning. In the 2022 season, the evaluation of the five-star hotels in Fethiye in terms of customers has been revealed. Data for 2022 were used on Tripadvisor and OtelPuan sites to access online hotel reviews. In order to obtain a clearer view in the evaluation of the hotels, a machine learning-based sentiment analysis was carried out on the comments of only five-star hotels in Fethiye and covering a single year. The findings revealed that the customers of the five-star hotels in Fethiye have positive feelings and especially talk about the hotel staff and the location of the hotel.ANN, LSTM, and CNN machine learning methods were used to train and test the data set, and the performance values were compared. The test accuracy performance scores for ANN, CNN, and LSTM are 81%, 73%, and 72%, respectively. According to these results, the ANN model seems to be more successful than the others. On the other hand, training and test MAE performance values were found to be 1.29 and 1.31, respectively. According to these results, it can be concluded that there is no significant difference between the machine learning methods in terms of performance and that the models are successful.
sentiment analyses machine learning guest review analyses text classification
Turizmde insanların otel rezervasyon kararlarını etkileyen önemli kaynaklardan birisi yorumlardır. Otellere yönelik yorum ve görüşlerin oluşturduğu veri miktarı gün geçtikçe genişlemektedir. Bu veri hacminin ve ardındaki duygu durumunun yarattığı zorluğu aşmak için makine öğrenmesi temelli duygu analizlerinin sayısı artmaktadır. Yapılan yazın taraması sonucunda Fethiye’deki otellere yönelik yorumların makine öğrenmesiyle analiz eden bir çalışmaya rastlanmamıştır. 2022 sezonunda Fethiye’deki beş yıldızlı otellerin müşteri açısından değerlendirilmesi ortaya konulmuştur. Çevrimiçi otel yorumlarına ulaşmak için Tripadvisor ve OtelPuan sitelerinde 2022 yılına ait veriler kullanılmıştır. Otellerin değerlendirilmesinde daha net bir görüş elde etmek için Fethiye’deki sadece beş yıldızlı otellere ait ve tek bir yılı kapsayan yorumlar üzerinden makine öğrenmesi temelli duygu analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular Fethiye’deki beş yıldızlı otellere yönelik müşterilerin pozitif duygular besledikleri ve özellikle otel çalışanları ile otelin konumlarından bahsettikleri ortaya konulmuştur. Veri seti YSA, LSTM ve CNN makine öğrenme yöntemleri kullanılarak eğitim ve test yapılıp sonuçlar karşılaştırılmıştır. Test doğruluk performans değerleri karşılaştırıldığında; YSA %81, CNN %73 ve LSTM %72 olarak bulunmuştur. Buna göre bu veri seti için diğerlerine göre daha başarılı YSA olarak görünmektedir. Öte yandan eğitim ve test MAE performans değerleri sırasıyla 1.29 ve 1.31 olarak bulunmuştur . Bu sonuçlara göre modeller arasında performans açısından anlamlı bir fark olmadığı ve modellerin başarılı olduğu sonucuna varılabilir
sentiment analyses machine learning guest review analyses text classification
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Bilimsel Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |