Bibliyografi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE AKIŞ KURAMI VE ÇEVRİMİÇİ ORTAM ARAŞTIRMALARI: BİBLİYOMETRİK BİR ANALİZ

Yıl 2024, , 1 - 8, 19.07.2024
https://doi.org/10.46238/jobda.1445151

Öz

Bu çalışmanın amacı, teknolojik gelişmelerle günlük hayatımıza giren ve her geçen hızla kendilerini güncelleyen sosyal medya, çevrimiçi alışveriş, çevrimiçi oyun, çevrimiçi eğitim, teknoloji temelli uygulamalar ile akış kuramının bir arada ele alındığı Türkiye’de hakemli bilimsel dergilerde yayınlanmış araştırmaları incelemektir. Bu amaçla çalışmada Türkçe alanyazında çevrimiçi ortamlar ve akış kuramının nasıl ele alındığı, çalışmalarda kullanılan yöntemler, çalışmaların hangi disiplinler altında yoğunlaştığı konuları anlaşılmaya çalışılacaktır. Mevcut çalışma bulguları, alanyazında konuyla ilgili çalışmalarla ilgili durumu ortaya koyması, alanyazındaki mevcut boşlukları belirlemesi ve gelecek çalışmalara yol göstermesi açısından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Akkuş, G., & Akkuş, Ç. (2017). Artırılmış gerçekliğin akış deneyimine etkisi: Hatay Arkeoloji Müzesi örneği. Uluslararası Turizmin Geleceği, 1387(1394), 28-30.
  • Arı, E., & Yılmaz, V. (2020). Üniversite öğrencilerinin online oyun oynama davranışlarının açıklanmasına yönelik bir model önerisi. International Journal of Social Inquiry, 13,1, 87-112.
  • Baytar, C. U. (2020). Çevrimiçi cihaz kullanımındaki akış deneyiminin tüketicilerin satın alma kararları üzerindeki etkisi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(1), 113-122.
  • Baytar, U., & Yükselen, C. (2018). Tüketicilerın çevrimiçi alışveriş kanallarındaki akış deneyimlerinin memnuniyet ve satın alma kararlarına etkisi, bilgi ve kanal kalitesinin rolü. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 19-35.
  • Bedir, F. (2023). Üç boyutlu bilgisayar oyunlarının rekreasyonel akış deneyimi ve serbest zamanda sıkılma algısı açısından incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 270-279.
  • Berk, Ö., Altunışık, R., & Sarıkaya, N. (2021). Online satın alma davranışında genel erteleme, algılanan risk, akış deneyimi ve online ertelemenin rolüne ilişkin bir model testi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 24(2), 485-498.
  • Calvo-Porral, C., Faíña-Medín, A., & Nieto-Mengotti, M. (2017). Exploring technology satisfaction: An approach through the flow experience. Computers in Human Behavior, 66, 400-408.
  • Chen, H., Wigand, R. T., & Nilan, M. S. (1999). Optimal experience of Web activities. Computersin Human Behavior, 15, 585–608.
  • Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety , San Francisco, CA : Jossey‐Bass.
  • Csikszentmihalyi, M., (1990). “Flow: The Psychology of Optimal Experience”, Harperennial Modern Classics, New York.
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Flow and the psychology of discovery and invention. HarperPerennial, New York, 39, 1-16.
  • Csikszentmihalyi, M. (2013). Flow: The psychology of happiness. Random House.
  • Çam, M. S. (2021). Akış deneyimi, reklam değeri ve satın alma niyetleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: akıllı telefon kullanım motivasyonlarına yönelik bir araştırma. İşletme, 2(1), 19-37.
  • Çelik, Z., & Uslu, A. (2023). The effect of blog contents on online purchase intention and a research. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 9(2), 134-150.
  • Çelik, Z., & Uslu, A. (2022). Bibliometric analysis of flow theory from past to present with visual mapping technique: a marketing-sided approach. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, (17)57, 243-267.
  • da Silva deMatos, N. M., de Sa, E. S., & de Oliveira Duarte, P. A. (2021). A review and extension of the flow experience concept. Insights and directions for Tourism research. Tourism Management Perspectives, 38, 100802.
  • Değirmenci Tarakcı, H. (2023). Dijital ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusunun iş akış deneyimine etkisinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sbe Dergisi, 13(4), 2090 - 2109. 10.30783/Nevsosbilen.1284874.
  • Demirgüneş, B. K., & Avcılar, M. Y. (2017). Tüketicilerin mobil reklamları kabullenmeleri üzerinde reklam içeriği, reklamda algılanan değer ve akış deneyiminin etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(4), 1219-1248.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-75.
  • Ellis, G. D., Voelkl, J. E. & Morris, C. (1994). Measurement and analysis issues with explanation of variance in daily experiences using the flow model. Journal of Leisure Research, 26, 4, 337–356.
  • Er, B., Cengız, R. (2023). Dijital serbest zaman akış deneyimi: Ölçek geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(2), 48 - 62. 10.33689/Spormetre.1207592.
  • Ghani, J. A. & Deshpande, S. P. (1994). Task characteristics and the experience of optimal flow in human-computer interaction. The Journal of Psychology, 128, 4, 381–39.
  • Haworth, J. T. (1993). Skill-challenge relationships and psychological well-being in everyday life. Loisir et Société/Society and Leisure, 16(1), 115-128.
  • Lazoc, A., & Caraivan, L. (2012). The flow experience of online search: A literature review and future research agenda. International Journal of Communication Research, 2(1), 25-34.
  • Novak, T.P., Hoffman, D.L., Yung, Y.-F. (2000). Measuring the Customer Experience in Online Environments: A Structural Modeling Approach. Marketing Science, 19(1), 22-42.
  • Pace, S. (2004). A grounded theory of the flow experiences of Web users. International journal of Human-Computer Studies, 60(3), 327-363.
  • Subramanyam, K. (1983). Bibliometric studies of research collaboration: A review. Journal of Information Science, 6(1), 33-38.
  • Şahin, F., & Karahan, M. O. (2021). Akış deneyiminin mobil oyun bağımlılığı ve keşifsel davranış üzerindeki etkisi: Ağızdan ağıza pazarlama kapsamında bir incelenme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1314-1331.
  • Temel, E., & Armağan, E. (2022). Online alışverişte tüketiciler neden anlık satın alma dürtüsü gösterir? Sanal mağaza uyaranları ve akış deneyiminin rolleri. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 11(2), 122-140.
  • Turan, N. (2019). Akış deneyimi üzerine genel bir literatür taraması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (37), 181-199.
  • Turgay, H., Öksüz, A., Şarman, G., & Nacar, A. M. (2020). Flow experiences of tertiary level turkish EFL students in online language classes during covid-19 outbreak. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 1059-1078.
  • Webster, J., Trevino, L. K., & Ryan, L. (1993). The dimensionality and correlates of flow inhuman–computer interactions. Computers in Human Behavior, 9, 411–426.
  • Yanık, A., ve Batu, M. (2019). E-öğrenme oyunlarında algılanan haz ve bilgi gelişiminin değerlendirilmesi: E game flow ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 463-482.
  • Yeo, W., Kim, S., Park, H., & Kang, J. (2015). A bibliometric method for measuring the degree of technological innovation. Technological Forecasting and Social Change, 95, 152-162.
  • Zhang, Y., & Wang, F. (2022). Developments and trends in flow research over 40 years: A bibliometric analysis. PsyArXiv Preprints.

RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS

Yıl 2024, , 1 - 8, 19.07.2024
https://doi.org/10.46238/jobda.1445151

Öz

The purpose of this research is to look at studies published in peer-reviewed scientific journals in Turkey that discuss social media, online shopping, online gaming, online education, technology-based applications, and flow theory, all of which have entered our daily lives as a result of technological advancements and are rapidly evolving with each passing day. For this purpose, the study will attempt to comprehend how online environments and flow theory are addressed in Turkish literature, the methods used in the studies, and the disciplines on which the studies are focused. The current study's findings are important in terms of revealing the state of the literature on the subject, identifying existing gaps, and guiding future research.

Kaynakça

  • Akkuş, G., & Akkuş, Ç. (2017). Artırılmış gerçekliğin akış deneyimine etkisi: Hatay Arkeoloji Müzesi örneği. Uluslararası Turizmin Geleceği, 1387(1394), 28-30.
  • Arı, E., & Yılmaz, V. (2020). Üniversite öğrencilerinin online oyun oynama davranışlarının açıklanmasına yönelik bir model önerisi. International Journal of Social Inquiry, 13,1, 87-112.
  • Baytar, C. U. (2020). Çevrimiçi cihaz kullanımındaki akış deneyiminin tüketicilerin satın alma kararları üzerindeki etkisi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(1), 113-122.
  • Baytar, U., & Yükselen, C. (2018). Tüketicilerın çevrimiçi alışveriş kanallarındaki akış deneyimlerinin memnuniyet ve satın alma kararlarına etkisi, bilgi ve kanal kalitesinin rolü. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 19-35.
  • Bedir, F. (2023). Üç boyutlu bilgisayar oyunlarının rekreasyonel akış deneyimi ve serbest zamanda sıkılma algısı açısından incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 270-279.
  • Berk, Ö., Altunışık, R., & Sarıkaya, N. (2021). Online satın alma davranışında genel erteleme, algılanan risk, akış deneyimi ve online ertelemenin rolüne ilişkin bir model testi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 24(2), 485-498.
  • Calvo-Porral, C., Faíña-Medín, A., & Nieto-Mengotti, M. (2017). Exploring technology satisfaction: An approach through the flow experience. Computers in Human Behavior, 66, 400-408.
  • Chen, H., Wigand, R. T., & Nilan, M. S. (1999). Optimal experience of Web activities. Computersin Human Behavior, 15, 585–608.
  • Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety , San Francisco, CA : Jossey‐Bass.
  • Csikszentmihalyi, M., (1990). “Flow: The Psychology of Optimal Experience”, Harperennial Modern Classics, New York.
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Flow and the psychology of discovery and invention. HarperPerennial, New York, 39, 1-16.
  • Csikszentmihalyi, M. (2013). Flow: The psychology of happiness. Random House.
  • Çam, M. S. (2021). Akış deneyimi, reklam değeri ve satın alma niyetleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: akıllı telefon kullanım motivasyonlarına yönelik bir araştırma. İşletme, 2(1), 19-37.
  • Çelik, Z., & Uslu, A. (2023). The effect of blog contents on online purchase intention and a research. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 9(2), 134-150.
  • Çelik, Z., & Uslu, A. (2022). Bibliometric analysis of flow theory from past to present with visual mapping technique: a marketing-sided approach. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, (17)57, 243-267.
  • da Silva deMatos, N. M., de Sa, E. S., & de Oliveira Duarte, P. A. (2021). A review and extension of the flow experience concept. Insights and directions for Tourism research. Tourism Management Perspectives, 38, 100802.
  • Değirmenci Tarakcı, H. (2023). Dijital ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusunun iş akış deneyimine etkisinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sbe Dergisi, 13(4), 2090 - 2109. 10.30783/Nevsosbilen.1284874.
  • Demirgüneş, B. K., & Avcılar, M. Y. (2017). Tüketicilerin mobil reklamları kabullenmeleri üzerinde reklam içeriği, reklamda algılanan değer ve akış deneyiminin etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(4), 1219-1248.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-75.
  • Ellis, G. D., Voelkl, J. E. & Morris, C. (1994). Measurement and analysis issues with explanation of variance in daily experiences using the flow model. Journal of Leisure Research, 26, 4, 337–356.
  • Er, B., Cengız, R. (2023). Dijital serbest zaman akış deneyimi: Ölçek geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(2), 48 - 62. 10.33689/Spormetre.1207592.
  • Ghani, J. A. & Deshpande, S. P. (1994). Task characteristics and the experience of optimal flow in human-computer interaction. The Journal of Psychology, 128, 4, 381–39.
  • Haworth, J. T. (1993). Skill-challenge relationships and psychological well-being in everyday life. Loisir et Société/Society and Leisure, 16(1), 115-128.
  • Lazoc, A., & Caraivan, L. (2012). The flow experience of online search: A literature review and future research agenda. International Journal of Communication Research, 2(1), 25-34.
  • Novak, T.P., Hoffman, D.L., Yung, Y.-F. (2000). Measuring the Customer Experience in Online Environments: A Structural Modeling Approach. Marketing Science, 19(1), 22-42.
  • Pace, S. (2004). A grounded theory of the flow experiences of Web users. International journal of Human-Computer Studies, 60(3), 327-363.
  • Subramanyam, K. (1983). Bibliometric studies of research collaboration: A review. Journal of Information Science, 6(1), 33-38.
  • Şahin, F., & Karahan, M. O. (2021). Akış deneyiminin mobil oyun bağımlılığı ve keşifsel davranış üzerindeki etkisi: Ağızdan ağıza pazarlama kapsamında bir incelenme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1314-1331.
  • Temel, E., & Armağan, E. (2022). Online alışverişte tüketiciler neden anlık satın alma dürtüsü gösterir? Sanal mağaza uyaranları ve akış deneyiminin rolleri. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 11(2), 122-140.
  • Turan, N. (2019). Akış deneyimi üzerine genel bir literatür taraması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (37), 181-199.
  • Turgay, H., Öksüz, A., Şarman, G., & Nacar, A. M. (2020). Flow experiences of tertiary level turkish EFL students in online language classes during covid-19 outbreak. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 1059-1078.
  • Webster, J., Trevino, L. K., & Ryan, L. (1993). The dimensionality and correlates of flow inhuman–computer interactions. Computers in Human Behavior, 9, 411–426.
  • Yanık, A., ve Batu, M. (2019). E-öğrenme oyunlarında algılanan haz ve bilgi gelişiminin değerlendirilmesi: E game flow ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 463-482.
  • Yeo, W., Kim, S., Park, H., & Kang, J. (2015). A bibliometric method for measuring the degree of technological innovation. Technological Forecasting and Social Change, 95, 152-162.
  • Zhang, Y., & Wang, F. (2022). Developments and trends in flow research over 40 years: A bibliometric analysis. PsyArXiv Preprints.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dijital Pazarlama, Tüketici Davranışı
Bölüm Özgün Bilimsel Makaleler
Yazarlar

Soner Söyler 0000-0003-1985-5570

Yayımlanma Tarihi 19 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 29 Şubat 2024
Kabul Tarihi 28 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Söyler, S. (2024). RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS. Journal of Business in The Digital Age, 7(1), 1-8. https://doi.org/10.46238/jobda.1445151
AMA Söyler S. RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS. JOBDA. Temmuz 2024;7(1):1-8. doi:10.46238/jobda.1445151
Chicago Söyler, Soner. “RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS”. Journal of Business in The Digital Age 7, sy. 1 (Temmuz 2024): 1-8. https://doi.org/10.46238/jobda.1445151.
EndNote Söyler S (01 Temmuz 2024) RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS. Journal of Business in The Digital Age 7 1 1–8.
IEEE S. Söyler, “RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS”, JOBDA, c. 7, sy. 1, ss. 1–8, 2024, doi: 10.46238/jobda.1445151.
ISNAD Söyler, Soner. “RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS”. Journal of Business in The Digital Age 7/1 (Temmuz 2024), 1-8. https://doi.org/10.46238/jobda.1445151.
JAMA Söyler S. RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS. JOBDA. 2024;7:1–8.
MLA Söyler, Soner. “RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS”. Journal of Business in The Digital Age, c. 7, sy. 1, 2024, ss. 1-8, doi:10.46238/jobda.1445151.
Vancouver Söyler S. RESEARCH ON A FLOW THEORY AND ONLINE ENVIRONMENTS IN TÜRKİYE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS. JOBDA. 2024;7(1):1-8.

                                                                Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.