Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, , 36 - 49, 29.06.2020
https://doi.org/10.46238/jobda.733618

Öz

Toplumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirilen yazılımlarla birlikte teknolojinin önemi giderek artmaktadır. Geliştirilen yazılımlar sayesinde kişi ve kurumlar, daha az zaman ve iş gücü kullanarak en ekonomik şekilde sonuca ulaşabilmektedirler. Bu gelişmeler ışığında kaliteli yazılımların önemi giderek artmaktadır. Bu çalışmada konaklama işletmelerinde kullanılan yazılımların hizmet kalitesinin, en yaygın olarak kullanılan ISO/IEC TS 25011:2017 yazılım kalite modeli kriterlerinin Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) yöntemi ile önceliklendirilmesi ve ihtiyaçlara cevap verebilecek en iyi yazılım kriterlerinin kullanıcılar açısından belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ISO/IEC TS 25011:2017 yazılım kalite modeli çerçevesinde yazılım hizmeti kalitesine ait değerlendirmeler AHP kullanılarak yapıldıktan sonra elde edilen bulgular, turizm ve konaklama işletmelerine göre Otel Yönetim Sistemleri (OYS) yazılım hizmet kalitesi ile ilgili kriterlerin öncelik sıralamasını sunmaktadır. Ana Kriterlere bakıldığında sırasıyla Bilgi Teknolojileri Hizmeti Uyarlanabilirliği, Somutluk, Bilgi Teknoloji Servis Bakım Kolaylığı, Bilgi Teknoloji Servis Güvenilirliği, Kullanışlılık, Heveslilik, Güvenlik ve Uygunluk olarak bulunmuştur. Analiz sonuçları, turizm ve konaklama işletmelerine yazılım hizmeti veren firmaların bu sonuçları dikkate alarak verdikleri hizmetlerin kalitesinde iyileştirme yapmaları adına yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bitarafan, M., Hosseini, S. B., Abazarlou, S., & Mahmoudzadeh, A. (2015). Selecting The Optimal Composition Of Architectural Forms From The Perspective Of Civil Defense Using Ahp And Ihwp Methods.
  • Bruque, S. v. (2002). The Technology Paradox: Characteristics, Causes and Implications for IT Management. International Journal of Information Technology, Vol. 8, No. 1.
  • Celep Cevat ve Çetin Buket. (2003). Bilgi Yönetimi Örgütlerde Bilgi Paylaşım Kültürü Yaratma. Ankara: Anı Yayıncılık .
  • Emeksiz, M. (2002). Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri İçin Getiri Yönetimi Model. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • https://iso.org. (2017). Information technology - Systems and software Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) - Service quality models : https://www.iso.org/standard/35735.html adresinden alındı
  • Ham, S., Kim, W. G., & Jeong, S. (2005). Effect of information technology on performance in upscale hotels. International journal of hospitality management, 24(2), 281-294.
  • Melvin, A. (2012). Decision-Making using the Analytic Hierarchy Process (AHP) and SAS/IML, Ed. 20th Annual South East SAS Users Group, Durham, NC.
  • Met, Ö., Erdem, B. (2006). Konaklama İşletmelerinde Verimliliğin Ölçülmesi ve Verimliliği Etkileyen Etkenlerin Analizi. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 53-71.
  • Offsey, S. (1997, December). Knowledge Management: Linking People to Knowledge for Bottom Line Results. Journal of Knowledge Management, 1(2).
  • Oğuzlar, A. (2007). Analitik Hiyerarşi Süreci İle Müşteri Şikayetlerinin Analizi. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi.
  • Ömürbek, N., Makas, Y., & Ömürbek, V. (2015). AHP Ve TOPSIS Yöntemi İle Kurumsal Proje Yönetim Yazılımı Seçimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Şencan, E. (2013). Bilgi Yönetimi ve Sanal Halkla İlişkiler . Konya : Eğitim Yayınevi .
  • Yeniçeri, Ö. ve İnce, M. (2005). Bilgi Yönetim Stratejileri ve Girişimcilik (1. Baskı b.). İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Zaim, H. (2005). Bilginin Artan Önemi ve Bilgi Yönetimi . İstanbul: İşaret Yayınları .
  • Zhao, J. L. (1998). Globalizations, Multinationals and Corporate Strategies. M. O. vd. içinde, Strategic Management in the Hospitality Industry. John Wiley and Sons Inc. .

PRIORITIZATION OF SERVICE QUALITY CRITERIA FOR HOTEL MANAGEMENT SYSTEMS USING ANALYTICAL HIERARCHY PROCESS

Yıl 2020, , 36 - 49, 29.06.2020
https://doi.org/10.46238/jobda.733618

Öz

With the software developed in line with society's needs, the importance of technology is gradually increasing. With this developed software, people and institutions can achieve the most economical results by using less time and labor. In light of these developments, the importance of quality software is also increasing. This study aims to prioritize the service quality of the software used in the accommodation establishments with the Analytical Hierarchy Process (AHP) method of the most commonly used ISO / IEC TS 25011: 2017 software quality model criteria and to determine the best software criteria for users.In the research, after the evaluations regarding software service quality within the framework of ISO / IEC TS 25011: 2017 software quality model, using the AHP, the findings obtained prioritize the criteria regarding Property Management Systems (PMS) software service quality according to tourism and accommodation enterprises. According to the main criteria, the findings were found as "Information Technology Service Adaptability," "Tangibility," "Information Technology Service Maintability," "Information Technology Service Reliability," "Usability," "Enthusiasm," "Security" and "Suitability." These findings will guide the companies that provide software services to tourism and accommodation enterprises to improve the quality of the services.

Kaynakça

  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bitarafan, M., Hosseini, S. B., Abazarlou, S., & Mahmoudzadeh, A. (2015). Selecting The Optimal Composition Of Architectural Forms From The Perspective Of Civil Defense Using Ahp And Ihwp Methods.
  • Bruque, S. v. (2002). The Technology Paradox: Characteristics, Causes and Implications for IT Management. International Journal of Information Technology, Vol. 8, No. 1.
  • Celep Cevat ve Çetin Buket. (2003). Bilgi Yönetimi Örgütlerde Bilgi Paylaşım Kültürü Yaratma. Ankara: Anı Yayıncılık .
  • Emeksiz, M. (2002). Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri İçin Getiri Yönetimi Model. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • https://iso.org. (2017). Information technology - Systems and software Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) - Service quality models : https://www.iso.org/standard/35735.html adresinden alındı
  • Ham, S., Kim, W. G., & Jeong, S. (2005). Effect of information technology on performance in upscale hotels. International journal of hospitality management, 24(2), 281-294.
  • Melvin, A. (2012). Decision-Making using the Analytic Hierarchy Process (AHP) and SAS/IML, Ed. 20th Annual South East SAS Users Group, Durham, NC.
  • Met, Ö., Erdem, B. (2006). Konaklama İşletmelerinde Verimliliğin Ölçülmesi ve Verimliliği Etkileyen Etkenlerin Analizi. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 53-71.
  • Offsey, S. (1997, December). Knowledge Management: Linking People to Knowledge for Bottom Line Results. Journal of Knowledge Management, 1(2).
  • Oğuzlar, A. (2007). Analitik Hiyerarşi Süreci İle Müşteri Şikayetlerinin Analizi. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi.
  • Ömürbek, N., Makas, Y., & Ömürbek, V. (2015). AHP Ve TOPSIS Yöntemi İle Kurumsal Proje Yönetim Yazılımı Seçimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Şencan, E. (2013). Bilgi Yönetimi ve Sanal Halkla İlişkiler . Konya : Eğitim Yayınevi .
  • Yeniçeri, Ö. ve İnce, M. (2005). Bilgi Yönetim Stratejileri ve Girişimcilik (1. Baskı b.). İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Zaim, H. (2005). Bilginin Artan Önemi ve Bilgi Yönetimi . İstanbul: İşaret Yayınları .
  • Zhao, J. L. (1998). Globalizations, Multinationals and Corporate Strategies. M. O. vd. içinde, Strategic Management in the Hospitality Industry. John Wiley and Sons Inc. .
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Özgün Bilimsel Makaleler
Yazarlar

Mehmet Emre Güler 0000-0002-8689-9859

Aşkın Özdağoğlu 0000-0001-5299-0622

Can Serkan Tuncay

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Güler, M. E., Özdağoğlu, A., & Tuncay, C. S. (2020). OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ. Journal of Business in The Digital Age, 3(1), 36-49. https://doi.org/10.46238/jobda.733618
AMA Güler ME, Özdağoğlu A, Tuncay CS. OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ. JOBDA. Haziran 2020;3(1):36-49. doi:10.46238/jobda.733618
Chicago Güler, Mehmet Emre, Aşkın Özdağoğlu, ve Can Serkan Tuncay. “OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ”. Journal of Business in The Digital Age 3, sy. 1 (Haziran 2020): 36-49. https://doi.org/10.46238/jobda.733618.
EndNote Güler ME, Özdağoğlu A, Tuncay CS (01 Haziran 2020) OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ. Journal of Business in The Digital Age 3 1 36–49.
IEEE M. E. Güler, A. Özdağoğlu, ve C. S. Tuncay, “OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ”, JOBDA, c. 3, sy. 1, ss. 36–49, 2020, doi: 10.46238/jobda.733618.
ISNAD Güler, Mehmet Emre vd. “OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ”. Journal of Business in The Digital Age 3/1 (Haziran 2020), 36-49. https://doi.org/10.46238/jobda.733618.
JAMA Güler ME, Özdağoğlu A, Tuncay CS. OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ. JOBDA. 2020;3:36–49.
MLA Güler, Mehmet Emre vd. “OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ”. Journal of Business in The Digital Age, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 36-49, doi:10.46238/jobda.733618.
Vancouver Güler ME, Özdağoğlu A, Tuncay CS. OTEL YÖNETİM SİSTEMLERİ HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ İLE ÖNCELİKLENDİRİLMESİ. JOBDA. 2020;3(1):36-49.

                                                                Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.