Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A QUALITATIVE RESEARCH ON DETERMINING MOTIVATIONS AND BARRIERS RELATED TO SECOND-HAND CONSUMPTION OF GENERATION Y

Yıl 2021, , 1 - 20, 31.08.2021
https://doi.org/10.46238/jobda.935244

Öz

Second-hand consumption industry grows constantly, and this growth is expected to continue in the long run. Generation Y constitutes a significant portion of the consumers of second-hand products. The aim of this study is to determine the perspective of generation Y towards the concept of second-hand consumption; their sources of motivation and barrier for second-hand consumption and their preferences for channels for second-hand shopping with their reasons. To this end, the study used in-depth interview technique with 8 generation Y second-hand shoppers who agreed to participate in the study in the province of İzmir. The study used content analysis method for data analysis. The results showed that economic, environmental, social motivations and concerns for health and social barriers are the main factors determining generation Y’s second-hand shopping behavior. We believe that the factors of misuse of e-commerce platforms, distrust regarding the protection of personal data in electronic products etc. will contribute to the literature and practice both.

Kaynakça

  • Akçi, Y. (2016). İkinci El Otomobil: Tüketici Bakışıyla. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (22), 329-362.
  • Akın, M. S. (2020). Çevrimiçi İkinci El Alışveriş Motivasyonları: Ölçek Uyarlama Çalışması. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2020, 4(2), 74-88.
  • Appelgren, S. ve Bohlin, A. (2015). Growing in Motion. Culture Unbound, 7, 143-168.
  • Armstrong, C.M., Niinimäki, K., Lang, C. ve Kujala, S. (2016). A use-oriented clothing economy? Preliminary affirmation for sustainable clothing consumption alternatives. Sustainable Development, 24 (1), 18-31.
  • Asilkan, Ö. (2011). İkinci el otomobillerin güncel Pazar fiyatlarının veri madenciliği yöntemleriyle modellenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-19.
  • Asilkan, Ö. ve Irmak, S. (2009). İkinci el otomobillerin gelecekteki fiyatlarının yapay sinir ağları ile tahmin edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14 (2), 375 – 391.
  • Bardhi, F. ve Arnould, E.J. (2005). Thrift shopping: combining utilitarian thrift and hedonic treat benefits. Journal of Consumer Behaviour, 4 (4), 223-233.
  • Becker-Leifhold, C. ve Iran, S. (2018). Collaborative fashion consumption – drivers, barriers and future pathways. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 22 (2), 189-208.
  • Blazyte, A. (2019). Share of consumers who were willing to purchase second hand clothes in China as of 2013, by age group. https://www.statista.com/statistics/743768/china-consumers-who-want-to-buy-secondhand-clothes-by-age-group/ adresinde 16.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Catulli, M. (2012). What uncertainty? Further insight into why consumers might be distrustful of product service systems. Journal of Manufacturing Technology Management, 23 (6), 780-793.
  • Cervellon, M.C., Carey, L. ve Harms, T. (2012). Something old, something used: determinants of women’s purchase of vintage fashion vs second-hand fashion. International Journal of Retailand Distribution Management. 40 (12), 956-974.
  • Connell, K.Y.H. (2011). Exploring consumers’ perceptions of eco-conscious apparel acquisition behaviors. Social Responsibility Journal, 7 (1), 61-73.
  • Crampton, S. ve Hodge, J. (2011). Generation Y: Unchartered Territory. Journal of Business and Economics Research. 7, 1-6.
  • Çakır, İ. ve Dedeoğlu, A.Ö. (2020). İkinci El Giysi Satın Alımında Algılanan Risklerin Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 27, 55-72.
  • Çetin, A. (2018). Sürdürülebilir Pazarlama Ekseninde İkinci El Giyim Modasına Dair Bir Analiz. I. Uluslararası Siyaset ve Sosyal Bilimler Sempozyumu (USSBS) 10-12 Ekim, 214-236
  • Çizer, E. Ö. ve Özcan, B. M. (2021). Ortak Tüketim Anlayışına İlişkin Tutumların, İkinci El E-Moda Sitelerini Kullanma Niyetine Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (1), 1-25.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitim Bilim, 4(1), 95-107.
  • Daştan, H. (2016). Türkiye’de İkinci El Otomobil Fiyatlarını Etkileyen Faktörlerin Hedonik Fiyat Modeli İle Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 303-327.
  • DeLoitte (2017). The 2017 Deloitte Millennial Survey Apprehensive millennials: seeking stability and opportunities in an uncertain world. https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/about-deloitte/articles/millennialsurvey-2017.html adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • DeLoitte (2018). 2018 Deloitte Millennial Survey Millennials disappointed in business, unprepared for Industry 4.0. https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/about-deloitte/articles/millennialsurvey-2018.html adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Deniz, E. (2020). Çevrimiçi İkinci-el Giyim Eşyası Satın Almaya Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9 (2), 1487-1519.
  • Dilben, F. (2019). Sınıfsal Karşılaşmaları Kültürel Sermayeler Üzerinden Okumak: Ankara, Kurtuluş İkinci El Eşya Satıcıları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11 (18), 569-593.
  • Duffy, K., Hewer, P. ve Wilson, J. (2012). Granny would be proud: on doing vintage, practices and emergent socialities. (Ed. Gürhan-Canli, Z.,Otnes, C., Zhu, R.J. ve Duluth, M.N.) NA – Advances in Consumer Research içerisinde 519-525, Association for Consumer Research.
  • Edbring, E.G., Lehner, M. ve Mont, O. (2016). Exploring consumer attitudes to alternative models of consumption: motivations and barriers. Journal of Cleaner Production, 123, 5-15.
  • Eisner, S.P. (2005). Managing Generation Y. S.A.M. Advanced Management Journal, 70 (4), 4-15.
  • Ergezer, N.S. (2020). İkinci El Moda Ürünlerine Yönelik Tüketicilerin Çevrimiçi Motivasyonlarının Belirlenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi.
  • Ferraro, C., Sands, S. ve Brace-Govan, J. (2016). The role of fashionability in second-hand shopping motivations. Journal of Retailing and Consumer Services, 32, 262-268.
  • Fisher, T., Cooper, T., Woodward, S., Hiller, A. ve Goworek, H. (2008). Public understanding of sustainable clothing. A Report to the Department for Environment, Food and Rural Affairs. DEFRA, London.
  • Franklin, A. (2011). The ethics of second-hand consumption. (Ed. Lewis, T. ve Potter, E.) Ethical Consumption – A Critical Introduction içinde 156-168. New York: Routledge.
  • Guiot, D., ve Roux., D. (2010). A second-hand shoppers’ motivation scale: Antecedents, consequences, and implications for retailers. Journal of Retailing, 86(4), 355-371.
  • Gümüş, B. ve Gegez, E.E. (2017). Değişen Tüketici Kültüründe Yeni Trend: Ortak Tüketim. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 20, 155-177.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe – Yöntem – Analiz (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Herjanto, H., Scheller-Sampson, J. ve Erickson, E. (2016). The increasing phenomenon of second-hand clothes purchase: Insights from the literature. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 18, 1–15.
  • Hirschl, B., Konrad, W. ve Scholl, G. (2003). New concepts in product use for sustainable consumption. Journal of Cleaner Production, 11 (8), 873-881.
  • Holtland, I. (2018). Loved Clothes Last, How is second hand clothing perceived by Generation Z? Research Report, Amsterdam Fashion Institute, Fashion & Management.
  • https://www.nufusu.com/turkiye-nufusu-yas-gruplari adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • https://www.dunya.com/sektorler/2020de-turkiyede-kisi-basina-304-dolar-online-alisveris-yapildi-haberi-610139 adresinden 12.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Isla, V.L. (2013). Investigating second-hand fashion trade and consumption in the Philippines: expanding existing discourses. Journal of Consumer Culture, 13 (3), 221-240.
  • İşçioğlu, T. E. ve Yurdakul, D. (2018). İkinci El Giyim Motivasyonları ve Sürdürülebilirlik Üzerine Keşifsel Bir Araştırma. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 4 (2), 253-280.
  • Keegan, S. F. (2009). Qualitative research good decision making through understanding people, cultures and markets. Londra: Kogan Page Publishing.
  • Kılıç, S. (2020). Pazarlama Karması Stratejileri (4 P) Açısından İkinci El Giyim Ürünleri Satan Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (74), 1020-1032.
  • Kiehn, K. ve Vojkovic, W. (2018). Millennials Motivations for Shopping Second-Hand Clothing as part of a Sustainable Consumption Practice. University of Borås, Faculty of Textiles, Engineering and Business.
  • Kim, N, Woo, H. ve Ramkumar, B. (2021). The role of product history in consumer response to online second-hand clothing retail service based on circular fashion. Journal of Retailing and Consumer Services, 60 (2), 1-9.
  • Laitala, K. ve Klepp, I. (2018). Motivations for and against second-hand clothing acquisition. Clothing Cultures. 5, 247-262.
  • Lang, C. ve Zhang, R. (2019). Second-hand clothing acquisition: The motivations and barriers to clothing swaps for Chinese consumers. Sustainable Production and Consumption, 18, 156-164.
  • Liang J, Xu Y. (2018). Second-hand clothing consumption: A generational cohort analysis of the Chinese market. International Journal of Consumer Studies. 42, 120–130.
  • Luo, N., Wang, Y., Zhang, M., Niu, T. ve Tu, J. (2020). Integrating community and e-commerce to build a trusted online second-hand platform: Based on the perspective of social capital. Technological Forecasting & Social Change, 153, 1-7.
  • Machado, M.A., Almeida, S., Bollick, L. ve Bragagnolo, G. (2019). Second-hand fashion market: consumer role in circular economy. Journal of Fashion Marketing and Management, 23 (3), 382-395.
  • Markova, I. ve Bayanduuren, N. (2017). Conscious Consumption: Consumer Attitudes and Behaviors toward Second-hand Shopping. International Textile and Apparel Association (ITAA) Annual Conference Proceedings. 31.
  • Mukherjee, S., Datta, B. ve Paul, J. (2020). The phenomenun of purchasing second-hand products by the BOP consumers. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 1-16.
  • Mylan, J. (2015). Understanding the diffusion of sustainable product-service systems: insights from the sociology of consumption and practice theory. Journal of Cleaner Production, 97, 13-20.
  • Na’amneh, M.M. ve Al Husban, A.K. (2012). Identity in old clothes: the socio-cultural dynamics of second-hand clothing in Irbid, Jordan. Social Identities, 18 (5), 609-621.
  • Namlı, E., Ünlü, R. ve Gül, E. (2019). Fiyat Tahminlemesinde Makine Öğrenmesi Teknikleri Ve Doğrusal Regresyon Yöntemlerinin Kıyaslanması; Türkiye’de Satılan İkinci El Araç Fiyatlarının Tahminlenmesine Yönelik Bir Vaka Çalışması. Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7 (4), 806-821.
  • Norup, N. Pihl, K., Damgaard, A. ve Scheutz, C. (2019). Replacement rates for second-hand clothing and household textiles e A survey study from Malawi, Mozambique and Angola. Journal of Cleaner Production, 235 (2), 1026-1036.
  • Özçalıcı, M. (2017a). Veri Madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Özçalıcı, M. (2017b). Karar Ağaçları ve Genetik Algoritmalar ile İkinci El Otomobil Satış Fiyat Tahmini. Alphanumeric Journal, 5(1), 103-114
  • Özçalıcı, M. ve Ayrıçay, Y. (2018). Türkiye İkinci El Otomobil Piyasasında Faktör Analizi Uygulaması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3 (5), 29-36.
  • Pedersen, E.R.G. ve Netter, S. (2015). Collaborative consumption: business model opportunities and barriers for fashion libraries. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 19 (3), 258-273.
  • Pektaş, H. ve Dengin, S. (2012). İkinci El Giysi Pazarları Ve Türkiye’deki Durumu. 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu, 109-113.
  • Pena-Vinces, J., Solakis, K. ve Guillen, J. (2020). Environmental knowledge, the collaborative economy and responsible consumption in the context of second-hand perinatal and infant clothes in Spain. Resources, Conservation & Recycling, 159, 1-11.
  • Perry, A. ve Chung, T. (2016). Understand attitude-behavior gaps and benefit-behavior connections in eco-apparel. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 20 (1), 105-119.
  • Reinhart, J. (2019). Thred Up 2019 Resale Report. https://www.thredup.com/resale adresinden 09.05.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Rexfelt, O. ve Ornäs, V.H. (2009). Consumer acceptance of product-service systems: designing for relative advantages and uncertainty reductions. Journal of Manufacturing Technology Management, 20 (5), 674-699.
  • Roger, K. ve Cosgrove, A. (2021). The CEO Imperative: Accelerate to get ahead of the changing consumer. Ernst & Young. https://www.ey.com/en_gl/consumer-products-retail/accelerate-to-get-ahead-of-the-changing-consumer adresinden 11.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Rudolph, C. ve Zacher, H. (2020). “The COVID-19 Generation”: A Cautionary Note.
  • Rybowska, A. (2017). Consumers Behavior in the Second Hand Market. Marketing i Zarzadzanie 48, 95–104.
  • Sandes, F. ve Leandro, J. (2019). Exploring The Motivations And Barriers For Second Hand Product Consumption. CLAV 2016 9th Latin AmericanRetail Conference. 2016.
  • Sandoval, M. G. ve Padilla, A. M. (2016), Relationship between green marketing strategies and green marketing credibility among Generation Y. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Jönköping Univercsity, Jönköping.
  • Schor, J.B. ve Cansoy, M. (2019). The Sharing Economy. The Oxford Handbook of Consumption (Ed. Wherry, F.F. ve Woodward, I.) içerisinde 51-74.
  • Steffen, A. (2016). Second-Hand Consumption as a Lifestyle Choice. (Ed. Bala, C. ve Schuldzinski, W.) The 21st Century Consumer - Vulnerable, Responsible, Transparent? İçerisinde 189-207.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı (2021). 2020 Yılı E-Ticaret Verileri. https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler adresinden 12.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • TDK, https://sozluk.gov.tr/ adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • The Observatory of Economic Complexity (OEC), 2020. https://oec.world/en/profile/hs92/6309/ adresinde 14.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • TÜİK (2020). https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=65&locale=tr adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tukker, A. ve Tischner, U. (2006). Product-services as a research field: past, present and future – Reflections from a decade of research. Journal of Cleaner Production, 14 (17), 1552-1556.
  • Turunen, L.L.M. ve Leipämaa-Leskinen, H. (2015). Pre-loved luxury: identifying the meaning of second hand luxury possessions. Journal of Product and Brand Management, 24 (1), 57-64.
  • Tüzemen A., Çam S. ve Tuna M. F. (2016). İkinci El Araçların Satış Profillerinin Kümeleme Analizi ile Belirlenmesi. Uluslararası Katılımlı 16. Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 12 - 14 Ekim 2016, 1, 1172-1177.
  • Twenge, J.M., Campbell, S.M., Hoffman, B.J. ve Lance, C.E. (2010). Generational differences in work values: Leisure and extrinsic values increasing, social and intrinsic values decreasing. Journal of Management, 36(5), 1117-1142.
  • Ulutaş, E.B., Boztoprak, H. ve Emel, G.G. (2016). Hollanda Tipi Açık Artırma Yöntemi İle Bir İnternet Tabanlı İkinci El Otomobil Piyasası Analizi Ve Markov Zinciri Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 227-253.
  • Wong, M., Gardiner, E. Lang, W. ve Coulon, L. (2008). Generational Differences in Personality and Motivation: Do They Exist and What Are the Implications for the Workplace?. Journal of Managerial Psychology. 23, 878-890.
  • Xu, M., Tang, W. ve Zhou, C. (2021). Operation strategy under additional service and refurbishing effort in online second-hand market. Journal of Cleaner Production, 290, 1-18.
  • Xu, Y., Chen, Y., Burman, R. ve Zhao, H. (2014). Second-hand clothing consumption: a cross-cultural comparison between American and Chinese young consumers. International Journal of Consumer Studies. 38 (6), 670-677.
  • Yan, R. N., Bae, S. Y. ve Xu, H. (2015). Second-hand clothing shopping among college students: the role of psychographic characteristics. Young Consumers Insight and Ideas for Responsible Marketers, 16 (1), 85-98.
  • Yayar, R. ve Yılmaz, E. (2018). İkinci El Otomobil Talep Fiyatının Regresyon Analizi: TR83 Bölgesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13 (1), 39-52.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, L. (2017). Geri Dönüşüm/İleri Dönüşüm/Tekrar Kullanım Kapsamında İkinci El Giysiler Ve Sürdürülebilirlik. Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 10 (20), 484-503.
  • Yüksekbilgili, Z. (2013). “Türk Tipi Y Kuşağı”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (45), 342-353.

Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, , 1 - 20, 31.08.2021
https://doi.org/10.46238/jobda.935244

Öz

İkinci el tüketim endüstrisi her geçen gün büyümekte ve bu büyümenin uzun vadede de devam etmesi beklenmektedir. İkinci el tüketim gerçekleştiren bireylerin önemli bir bölümünü de Y Kuşağı oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, ikinci el tüketim gerçekleştiren Y Kuşağındaki bireylerin kavrama bakış açılarını, ikinci el tüketime yönelik motivasyon kaynaklarını ve engellerini, ikinci el tüketimdeki alışveriş kanal tercihlerini ve sebeplerini anlamaktır. Bu doğrultuda yargısal örnekleme tekniği kullanılarak ikinci el tüketim gerçekleştiren, İzmir il sınırları içerisinde ulaşılabilen ve görüşmeyi kabul eden Y Kuşağından 8 kişi ile derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri analiz süresince içerik analizi uygulanmıştır. Çalışma kapsamında ekonomik, çevresel ve sosyal motivasyonlar ile sağlık kaygısı ve sosyal engellerin ön plana çıktığı gözlenmektedir. Buna bağlı olarak bu çalışmada belirlenen ikinci el e-ticaret platformlarının alım/satım amacının dışında kullanılması, elektronik ürünlerde kişisel verilerin başka insanların eline geçmesi kaygısı gibi engellerin hem uygulamaya hem de literatüre katkıda bulunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akçi, Y. (2016). İkinci El Otomobil: Tüketici Bakışıyla. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (22), 329-362.
  • Akın, M. S. (2020). Çevrimiçi İkinci El Alışveriş Motivasyonları: Ölçek Uyarlama Çalışması. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2020, 4(2), 74-88.
  • Appelgren, S. ve Bohlin, A. (2015). Growing in Motion. Culture Unbound, 7, 143-168.
  • Armstrong, C.M., Niinimäki, K., Lang, C. ve Kujala, S. (2016). A use-oriented clothing economy? Preliminary affirmation for sustainable clothing consumption alternatives. Sustainable Development, 24 (1), 18-31.
  • Asilkan, Ö. (2011). İkinci el otomobillerin güncel Pazar fiyatlarının veri madenciliği yöntemleriyle modellenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-19.
  • Asilkan, Ö. ve Irmak, S. (2009). İkinci el otomobillerin gelecekteki fiyatlarının yapay sinir ağları ile tahmin edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14 (2), 375 – 391.
  • Bardhi, F. ve Arnould, E.J. (2005). Thrift shopping: combining utilitarian thrift and hedonic treat benefits. Journal of Consumer Behaviour, 4 (4), 223-233.
  • Becker-Leifhold, C. ve Iran, S. (2018). Collaborative fashion consumption – drivers, barriers and future pathways. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 22 (2), 189-208.
  • Blazyte, A. (2019). Share of consumers who were willing to purchase second hand clothes in China as of 2013, by age group. https://www.statista.com/statistics/743768/china-consumers-who-want-to-buy-secondhand-clothes-by-age-group/ adresinde 16.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Catulli, M. (2012). What uncertainty? Further insight into why consumers might be distrustful of product service systems. Journal of Manufacturing Technology Management, 23 (6), 780-793.
  • Cervellon, M.C., Carey, L. ve Harms, T. (2012). Something old, something used: determinants of women’s purchase of vintage fashion vs second-hand fashion. International Journal of Retailand Distribution Management. 40 (12), 956-974.
  • Connell, K.Y.H. (2011). Exploring consumers’ perceptions of eco-conscious apparel acquisition behaviors. Social Responsibility Journal, 7 (1), 61-73.
  • Crampton, S. ve Hodge, J. (2011). Generation Y: Unchartered Territory. Journal of Business and Economics Research. 7, 1-6.
  • Çakır, İ. ve Dedeoğlu, A.Ö. (2020). İkinci El Giysi Satın Alımında Algılanan Risklerin Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 27, 55-72.
  • Çetin, A. (2018). Sürdürülebilir Pazarlama Ekseninde İkinci El Giyim Modasına Dair Bir Analiz. I. Uluslararası Siyaset ve Sosyal Bilimler Sempozyumu (USSBS) 10-12 Ekim, 214-236
  • Çizer, E. Ö. ve Özcan, B. M. (2021). Ortak Tüketim Anlayışına İlişkin Tutumların, İkinci El E-Moda Sitelerini Kullanma Niyetine Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (1), 1-25.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitim Bilim, 4(1), 95-107.
  • Daştan, H. (2016). Türkiye’de İkinci El Otomobil Fiyatlarını Etkileyen Faktörlerin Hedonik Fiyat Modeli İle Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 303-327.
  • DeLoitte (2017). The 2017 Deloitte Millennial Survey Apprehensive millennials: seeking stability and opportunities in an uncertain world. https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/about-deloitte/articles/millennialsurvey-2017.html adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • DeLoitte (2018). 2018 Deloitte Millennial Survey Millennials disappointed in business, unprepared for Industry 4.0. https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/about-deloitte/articles/millennialsurvey-2018.html adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Deniz, E. (2020). Çevrimiçi İkinci-el Giyim Eşyası Satın Almaya Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9 (2), 1487-1519.
  • Dilben, F. (2019). Sınıfsal Karşılaşmaları Kültürel Sermayeler Üzerinden Okumak: Ankara, Kurtuluş İkinci El Eşya Satıcıları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11 (18), 569-593.
  • Duffy, K., Hewer, P. ve Wilson, J. (2012). Granny would be proud: on doing vintage, practices and emergent socialities. (Ed. Gürhan-Canli, Z.,Otnes, C., Zhu, R.J. ve Duluth, M.N.) NA – Advances in Consumer Research içerisinde 519-525, Association for Consumer Research.
  • Edbring, E.G., Lehner, M. ve Mont, O. (2016). Exploring consumer attitudes to alternative models of consumption: motivations and barriers. Journal of Cleaner Production, 123, 5-15.
  • Eisner, S.P. (2005). Managing Generation Y. S.A.M. Advanced Management Journal, 70 (4), 4-15.
  • Ergezer, N.S. (2020). İkinci El Moda Ürünlerine Yönelik Tüketicilerin Çevrimiçi Motivasyonlarının Belirlenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi.
  • Ferraro, C., Sands, S. ve Brace-Govan, J. (2016). The role of fashionability in second-hand shopping motivations. Journal of Retailing and Consumer Services, 32, 262-268.
  • Fisher, T., Cooper, T., Woodward, S., Hiller, A. ve Goworek, H. (2008). Public understanding of sustainable clothing. A Report to the Department for Environment, Food and Rural Affairs. DEFRA, London.
  • Franklin, A. (2011). The ethics of second-hand consumption. (Ed. Lewis, T. ve Potter, E.) Ethical Consumption – A Critical Introduction içinde 156-168. New York: Routledge.
  • Guiot, D., ve Roux., D. (2010). A second-hand shoppers’ motivation scale: Antecedents, consequences, and implications for retailers. Journal of Retailing, 86(4), 355-371.
  • Gümüş, B. ve Gegez, E.E. (2017). Değişen Tüketici Kültüründe Yeni Trend: Ortak Tüketim. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 20, 155-177.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe – Yöntem – Analiz (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Herjanto, H., Scheller-Sampson, J. ve Erickson, E. (2016). The increasing phenomenon of second-hand clothes purchase: Insights from the literature. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 18, 1–15.
  • Hirschl, B., Konrad, W. ve Scholl, G. (2003). New concepts in product use for sustainable consumption. Journal of Cleaner Production, 11 (8), 873-881.
  • Holtland, I. (2018). Loved Clothes Last, How is second hand clothing perceived by Generation Z? Research Report, Amsterdam Fashion Institute, Fashion & Management.
  • https://www.nufusu.com/turkiye-nufusu-yas-gruplari adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • https://www.dunya.com/sektorler/2020de-turkiyede-kisi-basina-304-dolar-online-alisveris-yapildi-haberi-610139 adresinden 12.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Isla, V.L. (2013). Investigating second-hand fashion trade and consumption in the Philippines: expanding existing discourses. Journal of Consumer Culture, 13 (3), 221-240.
  • İşçioğlu, T. E. ve Yurdakul, D. (2018). İkinci El Giyim Motivasyonları ve Sürdürülebilirlik Üzerine Keşifsel Bir Araştırma. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 4 (2), 253-280.
  • Keegan, S. F. (2009). Qualitative research good decision making through understanding people, cultures and markets. Londra: Kogan Page Publishing.
  • Kılıç, S. (2020). Pazarlama Karması Stratejileri (4 P) Açısından İkinci El Giyim Ürünleri Satan Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (74), 1020-1032.
  • Kiehn, K. ve Vojkovic, W. (2018). Millennials Motivations for Shopping Second-Hand Clothing as part of a Sustainable Consumption Practice. University of Borås, Faculty of Textiles, Engineering and Business.
  • Kim, N, Woo, H. ve Ramkumar, B. (2021). The role of product history in consumer response to online second-hand clothing retail service based on circular fashion. Journal of Retailing and Consumer Services, 60 (2), 1-9.
  • Laitala, K. ve Klepp, I. (2018). Motivations for and against second-hand clothing acquisition. Clothing Cultures. 5, 247-262.
  • Lang, C. ve Zhang, R. (2019). Second-hand clothing acquisition: The motivations and barriers to clothing swaps for Chinese consumers. Sustainable Production and Consumption, 18, 156-164.
  • Liang J, Xu Y. (2018). Second-hand clothing consumption: A generational cohort analysis of the Chinese market. International Journal of Consumer Studies. 42, 120–130.
  • Luo, N., Wang, Y., Zhang, M., Niu, T. ve Tu, J. (2020). Integrating community and e-commerce to build a trusted online second-hand platform: Based on the perspective of social capital. Technological Forecasting & Social Change, 153, 1-7.
  • Machado, M.A., Almeida, S., Bollick, L. ve Bragagnolo, G. (2019). Second-hand fashion market: consumer role in circular economy. Journal of Fashion Marketing and Management, 23 (3), 382-395.
  • Markova, I. ve Bayanduuren, N. (2017). Conscious Consumption: Consumer Attitudes and Behaviors toward Second-hand Shopping. International Textile and Apparel Association (ITAA) Annual Conference Proceedings. 31.
  • Mukherjee, S., Datta, B. ve Paul, J. (2020). The phenomenun of purchasing second-hand products by the BOP consumers. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 1-16.
  • Mylan, J. (2015). Understanding the diffusion of sustainable product-service systems: insights from the sociology of consumption and practice theory. Journal of Cleaner Production, 97, 13-20.
  • Na’amneh, M.M. ve Al Husban, A.K. (2012). Identity in old clothes: the socio-cultural dynamics of second-hand clothing in Irbid, Jordan. Social Identities, 18 (5), 609-621.
  • Namlı, E., Ünlü, R. ve Gül, E. (2019). Fiyat Tahminlemesinde Makine Öğrenmesi Teknikleri Ve Doğrusal Regresyon Yöntemlerinin Kıyaslanması; Türkiye’de Satılan İkinci El Araç Fiyatlarının Tahminlenmesine Yönelik Bir Vaka Çalışması. Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7 (4), 806-821.
  • Norup, N. Pihl, K., Damgaard, A. ve Scheutz, C. (2019). Replacement rates for second-hand clothing and household textiles e A survey study from Malawi, Mozambique and Angola. Journal of Cleaner Production, 235 (2), 1026-1036.
  • Özçalıcı, M. (2017a). Veri Madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Özçalıcı, M. (2017b). Karar Ağaçları ve Genetik Algoritmalar ile İkinci El Otomobil Satış Fiyat Tahmini. Alphanumeric Journal, 5(1), 103-114
  • Özçalıcı, M. ve Ayrıçay, Y. (2018). Türkiye İkinci El Otomobil Piyasasında Faktör Analizi Uygulaması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3 (5), 29-36.
  • Pedersen, E.R.G. ve Netter, S. (2015). Collaborative consumption: business model opportunities and barriers for fashion libraries. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 19 (3), 258-273.
  • Pektaş, H. ve Dengin, S. (2012). İkinci El Giysi Pazarları Ve Türkiye’deki Durumu. 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu, 109-113.
  • Pena-Vinces, J., Solakis, K. ve Guillen, J. (2020). Environmental knowledge, the collaborative economy and responsible consumption in the context of second-hand perinatal and infant clothes in Spain. Resources, Conservation & Recycling, 159, 1-11.
  • Perry, A. ve Chung, T. (2016). Understand attitude-behavior gaps and benefit-behavior connections in eco-apparel. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 20 (1), 105-119.
  • Reinhart, J. (2019). Thred Up 2019 Resale Report. https://www.thredup.com/resale adresinden 09.05.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Rexfelt, O. ve Ornäs, V.H. (2009). Consumer acceptance of product-service systems: designing for relative advantages and uncertainty reductions. Journal of Manufacturing Technology Management, 20 (5), 674-699.
  • Roger, K. ve Cosgrove, A. (2021). The CEO Imperative: Accelerate to get ahead of the changing consumer. Ernst & Young. https://www.ey.com/en_gl/consumer-products-retail/accelerate-to-get-ahead-of-the-changing-consumer adresinden 11.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Rudolph, C. ve Zacher, H. (2020). “The COVID-19 Generation”: A Cautionary Note.
  • Rybowska, A. (2017). Consumers Behavior in the Second Hand Market. Marketing i Zarzadzanie 48, 95–104.
  • Sandes, F. ve Leandro, J. (2019). Exploring The Motivations And Barriers For Second Hand Product Consumption. CLAV 2016 9th Latin AmericanRetail Conference. 2016.
  • Sandoval, M. G. ve Padilla, A. M. (2016), Relationship between green marketing strategies and green marketing credibility among Generation Y. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Jönköping Univercsity, Jönköping.
  • Schor, J.B. ve Cansoy, M. (2019). The Sharing Economy. The Oxford Handbook of Consumption (Ed. Wherry, F.F. ve Woodward, I.) içerisinde 51-74.
  • Steffen, A. (2016). Second-Hand Consumption as a Lifestyle Choice. (Ed. Bala, C. ve Schuldzinski, W.) The 21st Century Consumer - Vulnerable, Responsible, Transparent? İçerisinde 189-207.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı (2021). 2020 Yılı E-Ticaret Verileri. https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler adresinden 12.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • TDK, https://sozluk.gov.tr/ adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • The Observatory of Economic Complexity (OEC), 2020. https://oec.world/en/profile/hs92/6309/ adresinde 14.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • TÜİK (2020). https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=65&locale=tr adresinden 10.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tukker, A. ve Tischner, U. (2006). Product-services as a research field: past, present and future – Reflections from a decade of research. Journal of Cleaner Production, 14 (17), 1552-1556.
  • Turunen, L.L.M. ve Leipämaa-Leskinen, H. (2015). Pre-loved luxury: identifying the meaning of second hand luxury possessions. Journal of Product and Brand Management, 24 (1), 57-64.
  • Tüzemen A., Çam S. ve Tuna M. F. (2016). İkinci El Araçların Satış Profillerinin Kümeleme Analizi ile Belirlenmesi. Uluslararası Katılımlı 16. Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 12 - 14 Ekim 2016, 1, 1172-1177.
  • Twenge, J.M., Campbell, S.M., Hoffman, B.J. ve Lance, C.E. (2010). Generational differences in work values: Leisure and extrinsic values increasing, social and intrinsic values decreasing. Journal of Management, 36(5), 1117-1142.
  • Ulutaş, E.B., Boztoprak, H. ve Emel, G.G. (2016). Hollanda Tipi Açık Artırma Yöntemi İle Bir İnternet Tabanlı İkinci El Otomobil Piyasası Analizi Ve Markov Zinciri Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 227-253.
  • Wong, M., Gardiner, E. Lang, W. ve Coulon, L. (2008). Generational Differences in Personality and Motivation: Do They Exist and What Are the Implications for the Workplace?. Journal of Managerial Psychology. 23, 878-890.
  • Xu, M., Tang, W. ve Zhou, C. (2021). Operation strategy under additional service and refurbishing effort in online second-hand market. Journal of Cleaner Production, 290, 1-18.
  • Xu, Y., Chen, Y., Burman, R. ve Zhao, H. (2014). Second-hand clothing consumption: a cross-cultural comparison between American and Chinese young consumers. International Journal of Consumer Studies. 38 (6), 670-677.
  • Yan, R. N., Bae, S. Y. ve Xu, H. (2015). Second-hand clothing shopping among college students: the role of psychographic characteristics. Young Consumers Insight and Ideas for Responsible Marketers, 16 (1), 85-98.
  • Yayar, R. ve Yılmaz, E. (2018). İkinci El Otomobil Talep Fiyatının Regresyon Analizi: TR83 Bölgesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13 (1), 39-52.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, L. (2017). Geri Dönüşüm/İleri Dönüşüm/Tekrar Kullanım Kapsamında İkinci El Giysiler Ve Sürdürülebilirlik. Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 10 (20), 484-503.
  • Yüksekbilgili, Z. (2013). “Türk Tipi Y Kuşağı”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (45), 342-353.
Toplam 87 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Özgün Bilimsel Makaleler
Yazarlar

Berkay Özkaya 0000-0001-6238-866X

İpek Kazançoğlu 0000-0001-8251-5451

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Özkaya, B., & Kazançoğlu, İ. (2021). Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Journal of Business in The Digital Age, 4(1), 1-20. https://doi.org/10.46238/jobda.935244
AMA Özkaya B, Kazançoğlu İ. Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. JOBDA. Ağustos 2021;4(1):1-20. doi:10.46238/jobda.935244
Chicago Özkaya, Berkay, ve İpek Kazançoğlu. “Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Journal of Business in The Digital Age 4, sy. 1 (Ağustos 2021): 1-20. https://doi.org/10.46238/jobda.935244.
EndNote Özkaya B, Kazançoğlu İ (01 Ağustos 2021) Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Journal of Business in The Digital Age 4 1 1–20.
IEEE B. Özkaya ve İ. Kazançoğlu, “Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA”, JOBDA, c. 4, sy. 1, ss. 1–20, 2021, doi: 10.46238/jobda.935244.
ISNAD Özkaya, Berkay - Kazançoğlu, İpek. “Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Journal of Business in The Digital Age 4/1 (Ağustos 2021), 1-20. https://doi.org/10.46238/jobda.935244.
JAMA Özkaya B, Kazançoğlu İ. Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. JOBDA. 2021;4:1–20.
MLA Özkaya, Berkay ve İpek Kazançoğlu. “Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Journal of Business in The Digital Age, c. 4, sy. 1, 2021, ss. 1-20, doi:10.46238/jobda.935244.
Vancouver Özkaya B, Kazançoğlu İ. Y KUŞAĞININ İKİNCİ EL TÜKETİM MOTİVASYONLARININ VE ENGELLERİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. JOBDA. 2021;4(1):1-20.

                                                                Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.