Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 24 - 35, 30.06.2019

Öz

Kargo firmalarının verdiği hizmetler bireyler, kurumlar açısından büyük önem arz etmekte ve yaşanan sorunlar, bu firmalardan hizmet alanları zor durumlarda bırakabilmektedir. Bu bağlamda, Muğla ilinde hizmet veren altı kargo firması fiziksel görünüm, güvenilirlik, yanıt verebilirlik, güvence, empati ve fiyat kriterleri açısından incelenmiş olup, bu özelliklere göre kullanıcılar tarafından nasıl algılandıkları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda araştırma, Muğla ilinde bulunan kargo kullanıcıları üzerinde yürütülmüştür. Yüz yüze anket yöntemi ile toplam 350 katılımcıdan toplanan veriler algılama haritaları yoluyla çok boyutlu ölçekleme (ÇBÖ) yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmada kargo firmaları birbirlerine ne kadar benzediklerinin ve ne kadar farklı olduklarının, her bir kargo firmasının hangi özellikleriyle ön plana çıktığının, pazardaki fırsat ve boşlukların algılama haritaları aracılığıyla somut bir şekilde ortaya konması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Altuna, K.O. (2010). Büyük Alışveriş Merkezlerinin Tüketici Algısına Göre Konumlandırılması ve Bir Araştırma, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Baran, T., (2012) Marka Konumlandırma ve Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Tercihinde Marka Konumlandırmanın Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.Baş, M., Koçak A., Tolon M. ve Kalyoncuoğlu S., (2006), Ürün Konumlandırmada Görsel Bir Araç: Algılama Haritaları ve Çikolatalı Gofret Sektöründe Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), s.103-115.Beyaz, R. (2018). Marka Kent Konumlandırmada Algılama Haritalarının Kullanımı: Erzurum İli Örneği, Doktora Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.Candan, B. (2003). Büyük Ölçekli Perakendecilikte Konumlama ve Algılama Haritalarının Kullanılması, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.Clifton, R. (2014). Markalar ve Markalaşma (M. Ç. Şenerdi, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.Çifçi, S. ve Cop, R. (2007). Marka ve Marka Yönetimi Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma, Finans Politik &Ekonomik Yorumlar, 44, s. 69-87.Demirpolat, F. (2015), Marka Konumlandırma Stratejilerin Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Akıllı Telefon Sektörü Üzerine Bir Uygulama, (Yüksek Lisans Tezi), Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Dirsehan T. (2015). Tüketici Algılama Sürecinde Marka Kavram Haritaları ve Marka Ederi Ölçümü, (Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Duran, G. (2017). Kargo Hizmetlerinin Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Uygulama, Strategic Public Management Journal, 3(5), 109-123.Ekiyor, A. (2009) Algılama Haritalarının Hazırlanmasında Çok Boyutlu Ölçekleme Tekniğinin Kullanılması: Ankara İli Özel Hastaneler Örneği, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.İslamoğlu, A.H., Fırat, D. (2011). Stratejik Marka Yönetimi. (Genişletilmiş ikinci baskı). İstanbul: Beta.Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.Özaslan, N. (2007). İşletmelerde Marka Konumlandırma, Tüketicilerin Marka Algılamaları ve Süt Ürünleri Sektörüne Yönelik Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.Öztekin, S.S. (2012), Turizmde Algılama Haritaları ve Pamukkale Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.Ries, A. ve J. Trout (1981). Positioning: The Battle for Your Mind, New York: McGraw Hill.Torlak, Ö. ve Altunışık, R. (Ed.). (2012). Pazarlama Stratejileri Yönetsel Bir Yaklaşım (Gözden geçirilmiş ikinci baskı). İstanbul: Beta.Tokuçoğlu, T., (2008) Algılama Haritalarının Hazırlanmasında Çok Boyutlu Ölçekleme Yöntemi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Tosun, N.B., (2014). Marka Yönetimi (Genişletilmiş ikinci baskı). İstanbul: Beta.Üner, M.M., Alkibay S., (Mart, 2001). Algılama Haritaları: Departmanlı Mağazalar Üzerine Ampirik Bir Araştırma. G.Ü İ.İ.B.F., s.79-110.Yıldız, B., Çiğdem, Ş. ve Aslan, H. (2018). Kargo Firmaları Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi, Journal Of Socıal and Humanıtıes Scıences Research, 5(21), 829-843.6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu, 2016, madde 4.

KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 24 - 35, 30.06.2019

Öz

The services provided by the cargo companies are of great importance for individuals and institutions and the problems experienced can leave people who receive services from these companies in difficult situations. In this context, six cargo companies serving in the province of Muğla have been examined in terms of physical appearance, reliability, responsiveness, assurance, empathy and price criteria and it has been tried to show how they are perceived by users. In this direction, the research was conducted on cargo users in Muğla province. The data collected from a total of 350 participants with face-to-face survey method was examined by means of multi-dimensional scaling (MDS) method through the detection maps. The aim of the research is to show how much the cargo companies are similar to each other and how different they are, what features of each cargo company come to the fore, the opportunities and gaps in the market in a concrete way through the detection maps.

Kaynakça

  • Altuna, K.O. (2010). Büyük Alışveriş Merkezlerinin Tüketici Algısına Göre Konumlandırılması ve Bir Araştırma, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Baran, T., (2012) Marka Konumlandırma ve Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Tercihinde Marka Konumlandırmanın Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.Baş, M., Koçak A., Tolon M. ve Kalyoncuoğlu S., (2006), Ürün Konumlandırmada Görsel Bir Araç: Algılama Haritaları ve Çikolatalı Gofret Sektöründe Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), s.103-115.Beyaz, R. (2018). Marka Kent Konumlandırmada Algılama Haritalarının Kullanımı: Erzurum İli Örneği, Doktora Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.Candan, B. (2003). Büyük Ölçekli Perakendecilikte Konumlama ve Algılama Haritalarının Kullanılması, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.Clifton, R. (2014). Markalar ve Markalaşma (M. Ç. Şenerdi, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.Çifçi, S. ve Cop, R. (2007). Marka ve Marka Yönetimi Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma, Finans Politik &Ekonomik Yorumlar, 44, s. 69-87.Demirpolat, F. (2015), Marka Konumlandırma Stratejilerin Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Akıllı Telefon Sektörü Üzerine Bir Uygulama, (Yüksek Lisans Tezi), Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Dirsehan T. (2015). Tüketici Algılama Sürecinde Marka Kavram Haritaları ve Marka Ederi Ölçümü, (Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Duran, G. (2017). Kargo Hizmetlerinin Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Uygulama, Strategic Public Management Journal, 3(5), 109-123.Ekiyor, A. (2009) Algılama Haritalarının Hazırlanmasında Çok Boyutlu Ölçekleme Tekniğinin Kullanılması: Ankara İli Özel Hastaneler Örneği, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.İslamoğlu, A.H., Fırat, D. (2011). Stratejik Marka Yönetimi. (Genişletilmiş ikinci baskı). İstanbul: Beta.Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.Özaslan, N. (2007). İşletmelerde Marka Konumlandırma, Tüketicilerin Marka Algılamaları ve Süt Ürünleri Sektörüne Yönelik Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.Öztekin, S.S. (2012), Turizmde Algılama Haritaları ve Pamukkale Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.Ries, A. ve J. Trout (1981). Positioning: The Battle for Your Mind, New York: McGraw Hill.Torlak, Ö. ve Altunışık, R. (Ed.). (2012). Pazarlama Stratejileri Yönetsel Bir Yaklaşım (Gözden geçirilmiş ikinci baskı). İstanbul: Beta.Tokuçoğlu, T., (2008) Algılama Haritalarının Hazırlanmasında Çok Boyutlu Ölçekleme Yöntemi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Tosun, N.B., (2014). Marka Yönetimi (Genişletilmiş ikinci baskı). İstanbul: Beta.Üner, M.M., Alkibay S., (Mart, 2001). Algılama Haritaları: Departmanlı Mağazalar Üzerine Ampirik Bir Araştırma. G.Ü İ.İ.B.F., s.79-110.Yıldız, B., Çiğdem, Ş. ve Aslan, H. (2018). Kargo Firmaları Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi, Journal Of Socıal and Humanıtıes Scıences Research, 5(21), 829-843.6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu, 2016, madde 4.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Özgün Bilimsel Makaleler
Yazarlar

Birsen Türkoğlu

Funda Bayrakdaroğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türkoğlu, B., & Bayrakdaroğlu, F. (2019). KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Journal of Business in The Digital Age, 2(1), 24-35.
AMA Türkoğlu B, Bayrakdaroğlu F. KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. JOBDA. Haziran 2019;2(1):24-35.
Chicago Türkoğlu, Birsen, ve Funda Bayrakdaroğlu. “KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA”. Journal of Business in The Digital Age 2, sy. 1 (Haziran 2019): 24-35.
EndNote Türkoğlu B, Bayrakdaroğlu F (01 Haziran 2019) KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Journal of Business in The Digital Age 2 1 24–35.
IEEE B. Türkoğlu ve F. Bayrakdaroğlu, “KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA”, JOBDA, c. 2, sy. 1, ss. 24–35, 2019.
ISNAD Türkoğlu, Birsen - Bayrakdaroğlu, Funda. “KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA”. Journal of Business in The Digital Age 2/1 (Haziran 2019), 24-35.
JAMA Türkoğlu B, Bayrakdaroğlu F. KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. JOBDA. 2019;2:24–35.
MLA Türkoğlu, Birsen ve Funda Bayrakdaroğlu. “KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA”. Journal of Business in The Digital Age, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 24-35.
Vancouver Türkoğlu B, Bayrakdaroğlu F. KARGO FİRMALARININ MARKA KONUMLARININ ALGILAMA HARİTALARI İLE İNCELNMESİ: MUĞLA İLİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. JOBDA. 2019;2(1):24-35.

                                                                Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.