Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Hizmet Sektöründe Pozitif Liderlik Ölçeği Geliştirme Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 88 - 112, 16.01.2021

Öz

Çalışmanın amacı hizmet sektörü (turizm) bağlamında pozitif liderlik modelini ortaya koymak ve pozitif liderlik ölçeğini (PLÖ) geliştirmektir. Bu sebeple, araştırmada keşfedici sıralı karma yöntem deseni benimsenmiş ve birbirini takip eden üç farklı araştırma gerçekleştirilmiştir. İlk araştırmada, konaklama sektörü çalışanlarının duygusal iyi oluşuna etki eden pozitif liderlik davranışlarının belirlenmesi amacıyla 50 personel ile yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. Mülakat verilerinin analizi ve literatür taraması sonrasında oluşturulan soru havuzu ile konaklama işletmeleri çalışanlarından oluşan 326 katılımcıya anket uygulanmıştır. Bu pilot çalışma sonuucnda altı boyut 32 ifadeden oluşan PLÖ yapısı oluşturulmuştur. Son araştırmada, yapı geçerliliği test etmek ve kriter geçerliliğini sağlamak amacıyla pozitif liderliğin işyerinde duygusal iyi oluş ve rol ötesi davranış arasındaki ilişkileri tespit etmek amaçlanmıştır. Antalya’da faaliyet gösteren beş yıldızlı konaklama işletmeleri çalışanlarına uygulanan üçüncü araştırmanın analizleri 390 katılımcının verileri ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda pozitif liderliğin altı boyutu olan; yönetsel yetkinliği, geri bildirimi, bireysel ilgiyi, personel güçlendirmeyi, adaleti ve insani davranışı ölçen 30 maddelik PLÖ’ye ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Cameron, K., Mora , C., Leutscher, T., and Calarco, M. (2011). Effects of Positive Practices on Organizational Effectiveness. The Journal of Applied Behavioral Science , Vol.47, Issue.3, (266-308).
  • Avolio, B. J., Bass, B. M., and Jung, D. I. (1999). Re-examining the components of transformational and transactional leadership using the multifactor leadership questionnaire. Journal of Occupational and Organizational Psychology ,Vol.72, (441-462).
  • Hannah, S. T., Woolfolk, R. L., and Lord, R. G. (2009). Leader self-structure: A framework for positive leadership. Journal of Organizational Behavior , Vol.30, (269-290).

Developing a Positive Leadership Scale in the Service Sector

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 88 - 112, 16.01.2021

Öz

The aim of the study is to reveal the positive leadership model in the service sector (tourism) context and to develop the positive leadership scale (PLS). For this reason, exploratory sequential mixed method design was adopted in the study and three different studies were conducted consecutively. In the first study, a structured interview was conducted with 50 personnel in order to determine the positive leadership behaviors that affect the emotional well-being of hospitality employees. A questionnaire was applied to 326 participants, consisting of hospitality staff, with the pool of questions created after the analysis of the interview data and the literature review. As a result of this pilot study, the PLS structure consisting of six dimensions and 32 items was developed. In the last study, it was aimed to determine the relationships between positive leadership and emotional well-being in the workplace and beyond-role behavior in order to test construct validity and ensure criterion validity. The analysis of the third study, which was applied to employees of five-star hotel businesses operating in Antalya, was carried out with the data of 390 participants. As a result of the analysis, six dimensions of positive leadership; 30-item PLS that measures managerial competency, feedback, individual interest, empowerment, justice and humanitarian behavior has been reached.

Kaynakça

  • Cameron, K., Mora , C., Leutscher, T., and Calarco, M. (2011). Effects of Positive Practices on Organizational Effectiveness. The Journal of Applied Behavioral Science , Vol.47, Issue.3, (266-308).
  • Avolio, B. J., Bass, B. M., and Jung, D. I. (1999). Re-examining the components of transformational and transactional leadership using the multifactor leadership questionnaire. Journal of Occupational and Organizational Psychology ,Vol.72, (441-462).
  • Hannah, S. T., Woolfolk, R. L., and Lord, R. G. (2009). Leader self-structure: A framework for positive leadership. Journal of Organizational Behavior , Vol.30, (269-290).
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nisa Ekşili 0000-0002-6717-3665

Ali Murat Alparslan 0000-0002-1682-4202

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ekşili, N., & Alparslan, A. M. (2021). Hizmet Sektöründe Pozitif Liderlik Ölçeği Geliştirme Çalışması. Journal of Organizational Behavior Review, 3(1), 88-112.