Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algılarına Yönelik Bir Literatür İncelemesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 72 - 86, 20.01.2023

Öz

Bu araştırmayla, öğretmenlerin örgütsel adalet algılarına yönelik bir literatür incelemesi sunmak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Dergi Park’ta örgütsel adalet algılarını içeren makaleler; çalışmaların türü ve yöntemi, çalışmalarda kullanılan örgütsel adalet değişkenin türü, çalışmalarının ilişkilendirildiği değişkenler, en çok yayın yapan dergiler, en çok atıf alan çalışmalar, çalışmaların yıllara göre dağılımı ve çalışmaların okul türüne göre dağılımı açısından incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda ulaşılan önemli bulgular; araştırmaların büyük çoğunluğunun nicel olduğu ve çoğunlukla öğretmenlerin adalet algısının, örgütsel bağlılık ve performans üzerinde etkili olduğudur.

Kaynakça

  • Adams, J.S. (1965). Inequity in Social Exchange. Advances in Experimental Social Psychology, 2, 267-299.
  • Akbaş, S., Ada, Ş. & Gönenç, H. (2021). Özel Eğitim Alanında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algıları ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(4), 1692-1709.
  • Akdeniz, A. & Demirbolat, A. (2019). Ortaokullarda öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile işle bütünleşme algıları arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(2), 418-442.
  • Akkoç, S. B. & Düşükcan, M. (2021). Örgütsel adaletin iş tatmini üzerine etkisi: Hakkâri il’i merkez ilçesi devlet okullarında çalışan öğretmenler üzerinde bir araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(23), 103-124.
  • Akman, Y. (2018a). Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin farklılıkları yönetme yeterliliklerinin örgütsel adalet üzerindeki etkisi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 611-626.
  • Akman, Y. (2018b). The investigation of the relationships between organisational justice, work motivation and teacher performance. Cukurova University Faculty of Education Journal, 47(1), 164-187.
  • Akyavuz, E. K. (2017). Öğretmenlerin örgütsel adalet ve örgütsel güven algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 805-831.
  • Alanoğlu, M. & Demirtaş, Z. (2019a), Öğretmenlerin karara katılmasının örgütsel adalet algıları üzerindeki etkisi. Eğitim Yansımaları, 3(1), 1-10.
  • Alanoğlu, M. & Demirtaş, Z. (2019b). Öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49(49), 1-16.
  • Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 463-485.
  • Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Ortaöğretim okullarında değerlerle yönetim, örgütsel adalet ve iş doyumu arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 65-79.
  • Astar, M., Bahadır, E. & Umutlu, F. (2018). Örgütsel adaletin iş tatmini üzerindeki etkisinde örgütsel bağlılığın aracılık etkisi. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 11, 121-136.
  • Bal, V. (2014). Örgütsel adalet ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Manisa’daki eğitim kurumlarında bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-9.
  • Balta, T. & Güney, S. (2018). İş yaşamında algılanan örgütsel adaletin çalışanların örgütsel bağlılığına etkisi: İstanbul ili Büyükçekmece ilçesinde bir uygulama. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 13(51), 27-50.
  • Baltacı, A. (2019). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin örgütsel adalet algısı ve iş doyum düzeyleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(11), 28-49.
  • Bies, R. J. & Moag, J. S. (1986). Interactional justice: Communication criteria of fairness. Research on Negotiations in Organizations, 1, 43-55.
  • Cesur, A. & Erol, E., (2020). Okul yönetiminde kayırmacılık ve örgütsel adalet arasındaki ilişki: Afyonkarahisar ili örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3467-3496.
  • Cohen-Charash, Y. & Spector, P. E. (2001). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(2), 278-321.
  • Colquitt, J. A., LePine, J. A., Piccolo, R. F., Zapata, C. P. & Rich, B. L. (2012). Explaining the justice-performance relationship: Trust as exchange deepener or trust as uncertainty reducer?. Journal of Applied Psychology, 97(1), 1-15.
  • Coşkun, B. & Balcı, A. (2020). Öğretmenlerin İşyeri Saldırganlığı Davranışları ve Örgütsel Adaletle İlişkisi. Journal: MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1391-1409.
  • Çelik, O. T. & Gürsel, M. (2017). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ve iş doyumları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(7), 47-56.
  • Çetin, S. K. & Çınkır, Ş. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin birbirlerini etkileme taktiklerinin örgütsel adalet ile ilişkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(5), 50-64.
  • Çetin, S. & Polat, S. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet algı düzeyleri ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 171-182.
  • Demir, N. & İnandı, Y. (2021). Okul Yöneticilerinin Örgütsel Adalet Davranışları ile Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Güven Duyguları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-29.
  • Demir, H. & Zincirli, M. (2021). The relationship between teachers’ perceptions of organizational justice and authentic leadership and their levels of organizational happiness. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 3976-3998.

A Literature Review on Teachers’ Perceptions of Organizational Justice

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 72 - 86, 20.01.2023

Öz

With this research, it is aimed to present a literature review on teachers' perceptions of organizational justice. For this purpose, articles on organizational justice perceptions in the Dergi Park; The type and method of the studies, the type of organizational justice variable used in the studies, the variables associated with the studies, the most published journals, the most cited studies, the distribution of studies by years and the distribution of studies according to school type were examined. The important findings reached as a result of the examination; Most of the studies are quantitative and mostly teachers' perception of justice is effective on organizational commitment and performance.

Kaynakça

  • Adams, J.S. (1965). Inequity in Social Exchange. Advances in Experimental Social Psychology, 2, 267-299.
  • Akbaş, S., Ada, Ş. & Gönenç, H. (2021). Özel Eğitim Alanında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algıları ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(4), 1692-1709.
  • Akdeniz, A. & Demirbolat, A. (2019). Ortaokullarda öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile işle bütünleşme algıları arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(2), 418-442.
  • Akkoç, S. B. & Düşükcan, M. (2021). Örgütsel adaletin iş tatmini üzerine etkisi: Hakkâri il’i merkez ilçesi devlet okullarında çalışan öğretmenler üzerinde bir araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(23), 103-124.
  • Akman, Y. (2018a). Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin farklılıkları yönetme yeterliliklerinin örgütsel adalet üzerindeki etkisi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 611-626.
  • Akman, Y. (2018b). The investigation of the relationships between organisational justice, work motivation and teacher performance. Cukurova University Faculty of Education Journal, 47(1), 164-187.
  • Akyavuz, E. K. (2017). Öğretmenlerin örgütsel adalet ve örgütsel güven algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 805-831.
  • Alanoğlu, M. & Demirtaş, Z. (2019a), Öğretmenlerin karara katılmasının örgütsel adalet algıları üzerindeki etkisi. Eğitim Yansımaları, 3(1), 1-10.
  • Alanoğlu, M. & Demirtaş, Z. (2019b). Öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49(49), 1-16.
  • Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 463-485.
  • Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Ortaöğretim okullarında değerlerle yönetim, örgütsel adalet ve iş doyumu arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 65-79.
  • Astar, M., Bahadır, E. & Umutlu, F. (2018). Örgütsel adaletin iş tatmini üzerindeki etkisinde örgütsel bağlılığın aracılık etkisi. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 11, 121-136.
  • Bal, V. (2014). Örgütsel adalet ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Manisa’daki eğitim kurumlarında bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-9.
  • Balta, T. & Güney, S. (2018). İş yaşamında algılanan örgütsel adaletin çalışanların örgütsel bağlılığına etkisi: İstanbul ili Büyükçekmece ilçesinde bir uygulama. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 13(51), 27-50.
  • Baltacı, A. (2019). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin örgütsel adalet algısı ve iş doyum düzeyleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(11), 28-49.
  • Bies, R. J. & Moag, J. S. (1986). Interactional justice: Communication criteria of fairness. Research on Negotiations in Organizations, 1, 43-55.
  • Cesur, A. & Erol, E., (2020). Okul yönetiminde kayırmacılık ve örgütsel adalet arasındaki ilişki: Afyonkarahisar ili örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3467-3496.
  • Cohen-Charash, Y. & Spector, P. E. (2001). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(2), 278-321.
  • Colquitt, J. A., LePine, J. A., Piccolo, R. F., Zapata, C. P. & Rich, B. L. (2012). Explaining the justice-performance relationship: Trust as exchange deepener or trust as uncertainty reducer?. Journal of Applied Psychology, 97(1), 1-15.
  • Coşkun, B. & Balcı, A. (2020). Öğretmenlerin İşyeri Saldırganlığı Davranışları ve Örgütsel Adaletle İlişkisi. Journal: MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1391-1409.
  • Çelik, O. T. & Gürsel, M. (2017). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ve iş doyumları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(7), 47-56.
  • Çetin, S. K. & Çınkır, Ş. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin birbirlerini etkileme taktiklerinin örgütsel adalet ile ilişkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(5), 50-64.
  • Çetin, S. & Polat, S. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet algı düzeyleri ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 171-182.
  • Demir, N. & İnandı, Y. (2021). Okul Yöneticilerinin Örgütsel Adalet Davranışları ile Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Güven Duyguları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-29.
  • Demir, H. & Zincirli, M. (2021). The relationship between teachers’ perceptions of organizational justice and authentic leadership and their levels of organizational happiness. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 3976-3998.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Hasan Yazıcı 0000-0002-1222-4998

Nermin Yazıcı 0000-0002-5369-3547

Hasan Sarı 0000-0002-1121-654X

Erken Görünüm Tarihi 20 Ocak 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yazıcı, H., Yazıcı, N., & Sarı, H. (2023). Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algılarına Yönelik Bir Literatür İncelemesi. Journal of Organizational Behavior Review, 5(1), 72-86.