Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effectiveness of Websites as A Publicity Medium; Social Service and Social Responsibility Practices of Metropolitan Municipalities

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 108 - 120, 27.12.2020

Öz

Municipalities try to meet the demands of the people and gain the appreciation of the people by providing services for the benefit of the society with their own priorities, and at this point, they aim a sustainable management within a forward-term framework. Basically, municipalities are expected by the public to produce services by considering the public interest and it is known that municipalities can communicate more closely with the public through social service and social responsibility projects. The public accessibility of these services and projects produced by municipalities is another point that should be evaluated. While municipalities produce projects in the field of social services and social responsibility, they are expected to realize this by considering the accessibility of the citizens. In this study, 30 operating in Turkey Metropolitan Municipality's social responsibility to social services and applications that perform accessibility of the website, aimed to analyze the categories of projects carried out by the municipality and availability of the relevant pages. With the evaluations obtained as a result of the content analysis, it is hoped that social service and social responsibility practices will shed light on the content producers on the accessibility of the public through the websites of the metropolitan municipalities and the functionality of the websites.

Kaynakça

  • 5393 Sayılı Belediye Kanunu. Erişim: 5 Ekim 2018, (Erişim Tarihi:10.10.2020) www.mevzuat.gov.tr
  • Adana Büyükşehir Belediyesi https://www.adana.bel.tr/ (Erişim Tarihi 10.10.2020)
  • Akdoğan, Y. (2006). Sosyal Belediyecilik, Yerel Siyaset, Yıl: 1, Sayı:3, Mart, s. 44-45.
  • Aksoy, N. (2006). Yerel Yönetimlerde Halkla İlişkiler ve Teknoloji Kullanımı, Türk İdare Dergisi, Sayı: 452, ss: 54- 59.
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi https://ankara.bel.tr/sosyal-hizmetler (Erişim Tarihi 21.20.2020)
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi https://www.ankara.bel.tr/ (Erişim Tarihi 10.10.2020)
  • Antalya Büyükşehir Belediyesi https://www.antalya.bel.tr/ (Erişim Tarihi 10.10.2020)
  • Aydın Büyükşehir Belediyesi https://aydin.bel.tr/ (Erişim Tarihi 10.10.2020)
  • Bakan, Ö. (2008). Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet, Halkla İlişkiler, Editör: Ahmet Kalender, Mehmet Fidan, ss: 373- 391, Konya: Tablet Yayınları.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi https://balikesir.bel.tr/calismalar/sosyal-destek-ve-etkinlikler (Erişim Tarihi 21.10.2020)
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi https://www.balikesir.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi https://www.bursa.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Büyükşehir Belediyesi https://van.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Büyükşehir Belediyesi https://www.gaziantep.bel.tr/tr (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Castells, M. (2004). The Information Age: Economy, Society and Culture, The Power of Identity, Volume II. Blackwell: New York.
  • Çengelci, E. (1996). Cumhuriyet Türkiye’sinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Çiçek, E. (2012). Türkiye’de Belediyelerin Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Politikaları: Batı Akdeniz Örneği, Ankara: Türkiye Belediyeler Birliği.
  • Denizli Büyükşehir Belediyesi https://www.denizli.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Denizli Büyükşehir Belediyesi https://www.denizli.bel.tr/ Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi http://engelsiz.diyarbakir.bel.tr/ (Erişim Tarihi 21.10.2020)
  • Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi https://www.diyarbakir.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Erzurum Büyükşehir Belediyesi https://www.erzurum.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Eskişehir Büyükşehir Belediyesi https://www.eskisehir.bel.tr/ebb.php (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Gaziantep Büyükşehir Belediyesi https://gaziantep.bel.tr/tr/birimler/kadin-aile-egitim-ve-sosyal-hizmetler-daire-baskanligi (Erişim Tarihi 20.10.2020)
  • Geymen A. & Karaş İ. R. (2006). Yerel Yönetimlere Yönelik e-Belediye Uygulamaları, 4. Coğrafya Bilgi Sistemleri Bilişim Günleri, 13-16 Eylül, Fatih Üniversitesi, İstanbul.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Göküş, M. & Alptürker, H. (2011). Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı.2:121-133.
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for Assessing the Trustworthiness of Naturalistic İnquiries. Educational Communication and Technology, 29(2), 75-91.
  • Hatay Büyükşehir Belediyesi https://www.hatay.bel.tr/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi https://www.ibb.istanbul/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi https://www.ibb.istanbul/ (Erişim Tarihi 21.10.2020)
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi https://www.izmir.bel.tr/# (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Janda, S. Trocchıa, P.S & Gwinner, K.P. (2002). Consumer Perceptions of Internet Retail Service Quality. International Journal of Service Industry Management, 13 (5), 412 412 431.
  • Jeong, M. ve Lambert, C. (2001). Adaptation of On Information Quality Framework to Measure Customers’ Behavioral Intentions to Use Lodging Websites. International Journal of Hospitality Management 20 (2), 129-146.
  • Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi https://kahramanmaras.bel.tr/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Kayseri Büyükşehir Belediyesi https://www.kayseri.bel.tr/ Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Kayseri Büyükşehir Belediyesi https://www.kayseri.bel.tr/hizmet-birimleri (Erişim Tarihi 21. 10.2020)
  • Kesgin, B. (2016). Sosyal Belediyecilik Uygulamalarında Sivil Toplum Ortaklığı, Strategic Public Management Journal Issue No: 4, November 2016, 83-94.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi https://www.kocaeli.bel.tr/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Konya Büyükşehir Belediyesi https://www.konya.bel.tr/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Liu, L. & Arnett, P. (2000). Exploring the Factors Associated with Website Success in The Context of Electronic Commerce. Information and Management, 38 (1), 23-33.
  • Malatya Büyükşehir Belediyesi http://malatya.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Manisa Büyükşehir Belediyesi https://www.manisa.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Mardin Büyükşehir Belediyesi https://www.mardin.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Mersin Büyükşehir Belediyesi https://mersin.bel.tr/ (Erişim Tarihi 20.10.2020)
  • Mersin Büyükşehir Belediyesi https://www.mersin.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Muğla Büyükşehir Belediyesi https://www.mugla.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Nadaroğlu, H. (1994). Mahalli İdareler, Teorisi, Ekonomisi, Uygulaması, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ordu Büyükşehir Belediyesi https://ordu.bel.tr/# (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Ordu Büyükşehir Belediyesi https://www.ordu.bel.tr/# (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Sakarya Büyükşehir Belediyesi https://www.sakarya.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Samsun Büyükşehir Belediyesi https://www.samsun.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi https://www.sanliurfa.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Tarhan, A. (2013). Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet: Belediyelerin Web Sayfaları Üzerine Bir Analiz. Selçuk İletişim, 4 (4) , 75-95.
  • Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi http://www.tekirdag.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Trabzon Büyükşehir Belediyesi https://www.trabzon.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Wimmer, D.D. & Dominick, J.R. (2000). Mass Media Research: An Indroduction. Belmont: Wadsworth.
  • Yıldırım, H., Volkan, K., Tuncay, Ç. & Cihangir, C.Ü., (2003). Her Şeyi Eleştirdik, Ankara: Macar Yayıncılık.
  • Zengin, K., (2018). Yerel Yönetimler ve Sosyal Sorumluluk, Güngören Belediyesi Kan Kardeşliği Kulübü (KANKA) Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16), s. 84-101.

Bir Tanıtım Aracı Olarak Web Sitelerinin Etkinliği; Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Hizmet ve Sosyal Sorumluluk Uygulamaları

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 108 - 120, 27.12.2020

Öz

Günümüzde yerel yönetim birimleri içinde bulunan belediyeler kentlerin her türlü sağlık, temizlik, ulaşım, eğitim, sosyal yardım vb. alanlarda hizmet vermekte yükümlü olan ve halka en yakın olan birimler belediyelerdir. Belediyeler halkın taleplerini karşılamak, kendi öncelikleriyle toplum yararına hizmetler vererek halkın takdirini kazanmaya çabalamakta bu noktada da ileri vadeli çerçevede sürdürülebilir bir yönetim hedeflemektedirler. Bu doğrultuda belediyelerin kamu yararını gözeterek hizmet üretmeleri halk tarafından beklenmektedir. Diğer yandan belediyeler sosyal hizmet ve sosyal sorumluluk projeleriyle halkla daha yakından iletişim kurabilmektedirler. Bu nedenle bu faaliyetler ve projeler önem arz etmektedir. Üretilen bu hizmet ve projelere halkın ulaşılabilirliği ise değerlendirilmesi gereken bir diğer noktadır. Belediyeler sosyal hizmet ve sosyal sorumluluk alanında projeler üretirken diğer yandan bunu vatandaşın ulaşılabilirliğini de gözeterek gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Bu çalışma kapsamında Türkiye’de faaliyet gösteren 30 Büyükşehir Belediyesi’nin gerçekleştirdiği sosyal hizmet ve sosyal sorumluluk uygulamalarına web sitelerinden ulaşılabilirlik, ilgili sayfaların kullanılabilirliği ve belediyeler tarafından gerçekleştirilen projelerin kategorilerini analiz etmeyi hedeflemiştir. Yapılan içerik analizi sonunda elde edilen değerlendirmeler ile gelecek dönemde sosyal hizmet ve sosyal sorumluluk uygulamalarının büyükşehir belediyelerinin web siteleri üzerinden halkın ulaşılabilirliği ve web sitelerinin işlevselliği konusunda içerik üreticilere ışık tutması umulmaktadır.

Kaynakça

  • 5393 Sayılı Belediye Kanunu. Erişim: 5 Ekim 2018, (Erişim Tarihi:10.10.2020) www.mevzuat.gov.tr
  • Adana Büyükşehir Belediyesi https://www.adana.bel.tr/ (Erişim Tarihi 10.10.2020)
  • Akdoğan, Y. (2006). Sosyal Belediyecilik, Yerel Siyaset, Yıl: 1, Sayı:3, Mart, s. 44-45.
  • Aksoy, N. (2006). Yerel Yönetimlerde Halkla İlişkiler ve Teknoloji Kullanımı, Türk İdare Dergisi, Sayı: 452, ss: 54- 59.
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi https://ankara.bel.tr/sosyal-hizmetler (Erişim Tarihi 21.20.2020)
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi https://www.ankara.bel.tr/ (Erişim Tarihi 10.10.2020)
  • Antalya Büyükşehir Belediyesi https://www.antalya.bel.tr/ (Erişim Tarihi 10.10.2020)
  • Aydın Büyükşehir Belediyesi https://aydin.bel.tr/ (Erişim Tarihi 10.10.2020)
  • Bakan, Ö. (2008). Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet, Halkla İlişkiler, Editör: Ahmet Kalender, Mehmet Fidan, ss: 373- 391, Konya: Tablet Yayınları.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi https://balikesir.bel.tr/calismalar/sosyal-destek-ve-etkinlikler (Erişim Tarihi 21.10.2020)
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi https://www.balikesir.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi https://www.bursa.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Büyükşehir Belediyesi https://van.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Büyükşehir Belediyesi https://www.gaziantep.bel.tr/tr (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Castells, M. (2004). The Information Age: Economy, Society and Culture, The Power of Identity, Volume II. Blackwell: New York.
  • Çengelci, E. (1996). Cumhuriyet Türkiye’sinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Çiçek, E. (2012). Türkiye’de Belediyelerin Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Politikaları: Batı Akdeniz Örneği, Ankara: Türkiye Belediyeler Birliği.
  • Denizli Büyükşehir Belediyesi https://www.denizli.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Denizli Büyükşehir Belediyesi https://www.denizli.bel.tr/ Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi http://engelsiz.diyarbakir.bel.tr/ (Erişim Tarihi 21.10.2020)
  • Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi https://www.diyarbakir.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Erzurum Büyükşehir Belediyesi https://www.erzurum.bel.tr/ (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Eskişehir Büyükşehir Belediyesi https://www.eskisehir.bel.tr/ebb.php (Erişim Tarihi 11.10.2020)
  • Gaziantep Büyükşehir Belediyesi https://gaziantep.bel.tr/tr/birimler/kadin-aile-egitim-ve-sosyal-hizmetler-daire-baskanligi (Erişim Tarihi 20.10.2020)
  • Geymen A. & Karaş İ. R. (2006). Yerel Yönetimlere Yönelik e-Belediye Uygulamaları, 4. Coğrafya Bilgi Sistemleri Bilişim Günleri, 13-16 Eylül, Fatih Üniversitesi, İstanbul.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Göküş, M. & Alptürker, H. (2011). Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı.2:121-133.
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for Assessing the Trustworthiness of Naturalistic İnquiries. Educational Communication and Technology, 29(2), 75-91.
  • Hatay Büyükşehir Belediyesi https://www.hatay.bel.tr/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi https://www.ibb.istanbul/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi https://www.ibb.istanbul/ (Erişim Tarihi 21.10.2020)
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi https://www.izmir.bel.tr/# (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Janda, S. Trocchıa, P.S & Gwinner, K.P. (2002). Consumer Perceptions of Internet Retail Service Quality. International Journal of Service Industry Management, 13 (5), 412 412 431.
  • Jeong, M. ve Lambert, C. (2001). Adaptation of On Information Quality Framework to Measure Customers’ Behavioral Intentions to Use Lodging Websites. International Journal of Hospitality Management 20 (2), 129-146.
  • Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi https://kahramanmaras.bel.tr/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Kayseri Büyükşehir Belediyesi https://www.kayseri.bel.tr/ Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Kayseri Büyükşehir Belediyesi https://www.kayseri.bel.tr/hizmet-birimleri (Erişim Tarihi 21. 10.2020)
  • Kesgin, B. (2016). Sosyal Belediyecilik Uygulamalarında Sivil Toplum Ortaklığı, Strategic Public Management Journal Issue No: 4, November 2016, 83-94.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi https://www.kocaeli.bel.tr/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Konya Büyükşehir Belediyesi https://www.konya.bel.tr/ (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Liu, L. & Arnett, P. (2000). Exploring the Factors Associated with Website Success in The Context of Electronic Commerce. Information and Management, 38 (1), 23-33.
  • Malatya Büyükşehir Belediyesi http://malatya.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Manisa Büyükşehir Belediyesi https://www.manisa.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Mardin Büyükşehir Belediyesi https://www.mardin.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Mersin Büyükşehir Belediyesi https://mersin.bel.tr/ (Erişim Tarihi 20.10.2020)
  • Mersin Büyükşehir Belediyesi https://www.mersin.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Muğla Büyükşehir Belediyesi https://www.mugla.bel.tr/ (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Nadaroğlu, H. (1994). Mahalli İdareler, Teorisi, Ekonomisi, Uygulaması, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ordu Büyükşehir Belediyesi https://ordu.bel.tr/# (Erişim Tarihi 12.10.2020)
  • Ordu Büyükşehir Belediyesi https://www.ordu.bel.tr/# (Erişim Tarihi 13.10.2020)
  • Sakarya Büyükşehir Belediyesi https://www.sakarya.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Samsun Büyükşehir Belediyesi https://www.samsun.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi https://www.sanliurfa.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Tarhan, A. (2013). Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet: Belediyelerin Web Sayfaları Üzerine Bir Analiz. Selçuk İletişim, 4 (4) , 75-95.
  • Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi http://www.tekirdag.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Trabzon Büyükşehir Belediyesi https://www.trabzon.bel.tr/ (Erişim Tarihi 14.10.2020)
  • Wimmer, D.D. & Dominick, J.R. (2000). Mass Media Research: An Indroduction. Belmont: Wadsworth.
  • Yıldırım, H., Volkan, K., Tuncay, Ç. & Cihangir, C.Ü., (2003). Her Şeyi Eleştirdik, Ankara: Macar Yayıncılık.
  • Zengin, K., (2018). Yerel Yönetimler ve Sosyal Sorumluluk, Güngören Belediyesi Kan Kardeşliği Kulübü (KANKA) Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16), s. 84-101.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hicran Özlem Ilgın 0000-0002-0549-0710

Şaziye Ceren Ulupınar Bu kişi benim 0000-0002-2895-5437

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ilgın, H. Ö., & Ulupınar, Ş. C. (2020). Bir Tanıtım Aracı Olarak Web Sitelerinin Etkinliği; Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Hizmet ve Sosyal Sorumluluk Uygulamaları. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 5(2), 108-120.

The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.

JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.