Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Banka Proje Finansman Yöntemleri ve Altyapı Riski Analizi Açısından Kentiçi Raylı Sistem Hatlarının Proje Analiz ve Finansman Teknikleri

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 100 - 118, 30.12.2021

Öz

İstanbul'daki toplu taşıma modellerinden biri olan ve yapımı hızla devam eden metro ve tramvay hatlarının ulaşım, ekonomik ve finansal fizibilite yapılış prensipleri ve uygulama teknikleri, bankaların bu projeleri fonlaması açısından çok önem taşımaktadır. Fizibilite çalışmalarında, şehir içi seyahat ihtiyaçları tespit edilerek proje konusu olan 29 yıla kadar varan imtiyaz süreleri içerisinde ortaya çıkması beklenen seyahat talep tahminlerine dayanan finansal fizibiliteler yapılmaktadır. Bununla beraber proje sponsorları tarafından ekonomik karlılık, verimlilik ve etkinlik esasları dahilinde geliştirilen finansal fizibilite modelleri belirlenerek, projenin fayda-maliyet oranının pozitif olacak şekilde finansmanı ve gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir. Bu çalışma dahilinde yapılan analiz, proje sponorları için banka kredilendirme süreçleri içinde proje finansman teknikleri açısından gerekli olan finansal fizibilitenin gerçek bir uygulama çerçevesinde aydınlatılmasını amaçlamaktadır.

Teşekkür

Ferhat Benli ye teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Metro İstanbul (2021). Ağ haritaları. (Erişim: 01.01.2020), http://www.metro.istanbul.
  • Bodmer, E. (2015). Corporate and Project Finance Modelling, Theory and Practice, Wiley.
  • Esty, B.C. (2004). Modern Project Finance: A Casebook, John Wiley.
  • Finnerty, J.D. (2007). Project Financing, Asset Based Financial Engineering, 2nd ed., Wiley Finance.
  • Flyvbjerg, B. (2006). Megaprojects and Risk: An Anatomy of Ambition, Cambridge.
  • Gordon, C. M. (March 1994). Choosing Appropriate Construction Contracting Method, in: Construction Engineering and Management 120, 196-210.
  • Higham, A., Bridge, C., & Farrel, P. (2017). Project Finance for Construction, Routledge.
  • Kodukula, P., & Papudesu, Ch. (2006). Project Valuation Using Rel Options, J. Ross Publishing.
  • Gatti, S. (2013). Project Finance in Theory and Practice: Designing, Structuring and Financing Private and Public Projects, Elsevier.
  • Metro İstanbul (2016). Istanbul Raylı Sistem Hatları Raporu. İstanbul.
  • Memiş, A. (2016). Monoray Sistemleri, Türkiye’deki Yatırım Süreçleri ve Yerel Yönetimlerin Monoraya Yaklaşımı Yüksek Lisans Tezi, İTÜ: İstanbul.
  • Murteza, M. (2010). Rayli Sistem Yatirimlari Fizibilite Etütleri ve Yapim Yöntemleri. Yüksek Lisans Tezi, BAÜ, İstanbul.
  • Nevitt, P. K., & Fabozzi, F. (1995). Project Financing. Euromoney Publications.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Ulaşım Modeli Akış Şeması, Sayfa: 14.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, İstasyon İsimleri ve Km Bilgileri, Sayfa: 6.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Öngörülen Nüfus, İstihdam ve Öğrenci Sayıları, Sayfa: 34.
  • İUPM, 2015, İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Öngörülen Nüfus, İstihdam ve Öğrenci Yüzdeleri, Sayfa: 36.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, İstanbul’ da Motorizasyon, Sayfa: 39.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Yolculukların Günlere Göre Hizmet Oranları, Sayfa: 47.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Metro Çalışma Saatleri, Sayfa: 48.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Birim İşletme ve Bakım Maliyetleri (*), Sayfa: 55.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Duyarlılık Analiz Tablosu, Sayfa: 68.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Alternatif Finansmanların İskonto Oranları, Sayfa: 72.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Trafik Sayım Noktaları, Sayfa: 8.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, İstanbul’ da Otomobil Sahipliği Öngörüleri, Sayfa: 40.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Metro Yolculuklarının Saatlere Dağılımı, Sayfa: 41.
  • M7 Mali Fizibilite (2008). Kabataş-Mahmutbey Ekonomik ve Mali Fizibilite, Ekonomik Fizibilite Etüdü Sonuçları, İstanbul.
  • Merton, R. (1974). On the Pricing of Corporate Debt: The Risk Structure of Interest Rates. Journal of Finance, 29. 449-70.
  • Miller, J.B. (2000). Principles of Public and Private Infrastructure Delivery, Massachusetts: Springer Science,
  • Miller, J.B. (2002). Case Studies in Infrastructure Delivery, Massachusetts: Springer Science.
  • Moody’s Investor Service (2021): Annual Default Study, Following a sharp rise in 2020, corporate defaults will drop in 2021.
  • Moody’s Analytics (2017). Credit Transition Model 2017 Update: Methodology and Performance Review.
  • Mun, J. (2002). Real Options Analysis: Tools and Techniques for Valuing Strategic Investments and Decisions. John Wiley
  • Rossi, E., & Stepic, R. (2015). Infrastructure Project Finance and Project Bonds in Europe. Palgrave
  • Standard and Poor’s Global Ratings (2020). Supranationals, Special Edition.
  • Symko, D. (ed.) (1999). Credit Risk Models and Management. Risk Books.
  • Tytko, D. (1999). Grundlagen der Pruojektfinanzierung, Schaeffer Poeschel Verlag, Stuttgart.
  • Weber, B., Bisang, M.S., & Alfen, W.H. (2016). Infrastructure as an Asset Class, Investment Strategy, Sustainability, Project Finance and PPP. Wiley.
  • World Economic Forum (2020). The Global Risks Report 2020, 15th ed.
  • World Economic Forum (2021). The Global Risks Report 2020, 16th ed.
  • Yescombe, E.R. (2002). Principles of Project Finance, Academic Press.
  • Moody’s (March 2020). Default Research: Default and recovery rates for project finance bank loans.

Project Analysis and Financing Techniques of Urban Rail System Lines in terms of Bank Project Financing Methods and Infrastructure Risk Analysis

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 100 - 118, 30.12.2021

Öz

The transportation, economic and financial feasibility principles of metro and tramlines, which are one of the public transportation models in Istanbul and whose construction continues rapidly, are from project finance point of view by banks of utmost importancy. In feasibility studies, urban travel needs and the travel demand estimations are calculated, which are expected to appear in line with 29-year long concession periods. On the other hand, the project sponsors are aiming to conclude the project financing with a positive cost/benefit ratio by using a financial feasibility model based on the principles of economic viability, efficiency and rentability criteria. The Feasibility is evaluated according to the study results of the rail system. This pragmatic study aims for giving light into the shady area of project financing and analysis techniques used for analyzing for the project sponsors by the bank analyst through the lense of practical implementation techniques.

Kaynakça

  • Metro İstanbul (2021). Ağ haritaları. (Erişim: 01.01.2020), http://www.metro.istanbul.
  • Bodmer, E. (2015). Corporate and Project Finance Modelling, Theory and Practice, Wiley.
  • Esty, B.C. (2004). Modern Project Finance: A Casebook, John Wiley.
  • Finnerty, J.D. (2007). Project Financing, Asset Based Financial Engineering, 2nd ed., Wiley Finance.
  • Flyvbjerg, B. (2006). Megaprojects and Risk: An Anatomy of Ambition, Cambridge.
  • Gordon, C. M. (March 1994). Choosing Appropriate Construction Contracting Method, in: Construction Engineering and Management 120, 196-210.
  • Higham, A., Bridge, C., & Farrel, P. (2017). Project Finance for Construction, Routledge.
  • Kodukula, P., & Papudesu, Ch. (2006). Project Valuation Using Rel Options, J. Ross Publishing.
  • Gatti, S. (2013). Project Finance in Theory and Practice: Designing, Structuring and Financing Private and Public Projects, Elsevier.
  • Metro İstanbul (2016). Istanbul Raylı Sistem Hatları Raporu. İstanbul.
  • Memiş, A. (2016). Monoray Sistemleri, Türkiye’deki Yatırım Süreçleri ve Yerel Yönetimlerin Monoraya Yaklaşımı Yüksek Lisans Tezi, İTÜ: İstanbul.
  • Murteza, M. (2010). Rayli Sistem Yatirimlari Fizibilite Etütleri ve Yapim Yöntemleri. Yüksek Lisans Tezi, BAÜ, İstanbul.
  • Nevitt, P. K., & Fabozzi, F. (1995). Project Financing. Euromoney Publications.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Ulaşım Modeli Akış Şeması, Sayfa: 14.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, İstasyon İsimleri ve Km Bilgileri, Sayfa: 6.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Öngörülen Nüfus, İstihdam ve Öğrenci Sayıları, Sayfa: 34.
  • İUPM, 2015, İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Öngörülen Nüfus, İstihdam ve Öğrenci Yüzdeleri, Sayfa: 36.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, İstanbul’ da Motorizasyon, Sayfa: 39.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Yolculukların Günlere Göre Hizmet Oranları, Sayfa: 47.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Metro Çalışma Saatleri, Sayfa: 48.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Birim İşletme ve Bakım Maliyetleri (*), Sayfa: 55.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Duyarlılık Analiz Tablosu, Sayfa: 68.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Alternatif Finansmanların İskonto Oranları, Sayfa: 72.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Trafik Sayım Noktaları, Sayfa: 8.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, İstanbul’ da Otomobil Sahipliği Öngörüleri, Sayfa: 40.
  • İUPM (2015). İstanbul Ulaşım Planlama Müdürlüğü, İkitelli-Ataköy Raylı Sistem Hattı, Mali ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Güncellemesi, Metro Yolculuklarının Saatlere Dağılımı, Sayfa: 41.
  • M7 Mali Fizibilite (2008). Kabataş-Mahmutbey Ekonomik ve Mali Fizibilite, Ekonomik Fizibilite Etüdü Sonuçları, İstanbul.
  • Merton, R. (1974). On the Pricing of Corporate Debt: The Risk Structure of Interest Rates. Journal of Finance, 29. 449-70.
  • Miller, J.B. (2000). Principles of Public and Private Infrastructure Delivery, Massachusetts: Springer Science,
  • Miller, J.B. (2002). Case Studies in Infrastructure Delivery, Massachusetts: Springer Science.
  • Moody’s Investor Service (2021): Annual Default Study, Following a sharp rise in 2020, corporate defaults will drop in 2021.
  • Moody’s Analytics (2017). Credit Transition Model 2017 Update: Methodology and Performance Review.
  • Mun, J. (2002). Real Options Analysis: Tools and Techniques for Valuing Strategic Investments and Decisions. John Wiley
  • Rossi, E., & Stepic, R. (2015). Infrastructure Project Finance and Project Bonds in Europe. Palgrave
  • Standard and Poor’s Global Ratings (2020). Supranationals, Special Edition.
  • Symko, D. (ed.) (1999). Credit Risk Models and Management. Risk Books.
  • Tytko, D. (1999). Grundlagen der Pruojektfinanzierung, Schaeffer Poeschel Verlag, Stuttgart.
  • Weber, B., Bisang, M.S., & Alfen, W.H. (2016). Infrastructure as an Asset Class, Investment Strategy, Sustainability, Project Finance and PPP. Wiley.
  • World Economic Forum (2020). The Global Risks Report 2020, 15th ed.
  • World Economic Forum (2021). The Global Risks Report 2020, 16th ed.
  • Yescombe, E.R. (2002). Principles of Project Finance, Academic Press.
  • Moody’s (March 2020). Default Research: Default and recovery rates for project finance bank loans.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kentsel Politika, Finans
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferit Deniz 0000-0001-8465-5757

Vahit Ferhan Benli Bu kişi benim 0000-0002-0510-7662

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Deniz, F., & Benli, V. F. (2021). Banka Proje Finansman Yöntemleri ve Altyapı Riski Analizi Açısından Kentiçi Raylı Sistem Hatlarının Proje Analiz ve Finansman Teknikleri. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 6(2), 100-118.

The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.

JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.