The purpose of this study was to investigate if the use of after-sales service as a business competitive tool by building materials enterprises in the Bamenda Metropolis to create customer loyalty and ensure retention in the face of COVID 19 has yielded fruits. The hypothetical relationship guiding this study was that with the ongoing crisis after-sales service (warranty, installation service, maintenance service and delivery service) may not significantly influence on customer retention and loyalty. Using the survey research design with a sample of 47 purposefully selected enterprises both qualitative and quantitative data was collected and analyzed. Analysis made use of mean and standard deviation for descriptive statistics and regression analysis for inferential statistics. Based on the beta coefficients from data analysis, the generated study regression model was stated as Y= 4.771 + 0.333x1+ 0.608x2+ 0.378x3 + 0.813x4. The study thus concluded that the quality of the delivery service was the most influencing factor in creating and ensuring customer loyalty and retention. The study thus provides practical advice that managers operating in this sector should step up the quality of their offer especially as concerns warranty, and maintenance service. This may be through increasing warranty periods as well as ensuring quick and timely response for repairs when customers complaints are received.
After-sales Service Customer Loyalty Retention Building Materials
Bu çalışmanın amacı Bamenda Metropolis'teki yapı malzemeleri işletmeleri tarafından müşteri sadakati oluşturmak ve COVID 19 karşısında müşteriyi elde tutukmak için satış sonrası hizmeti bir ticari rekabet aracı olarak kullanmanın etkinliğinin araştırılmasıdır. Bu çalışmanın varsayımsal ilişkisi şu şekilde oluşturulmuştur: devam eden krizle birlikte satış sonrası hizmetin (garanti, kurulum hizmeti, bakım hizmeti ve teslimat hizmeti) müşteriyi elde tutma ve sadakat üzerinde anlamlı bir etkisi mevcut olmayabilir. Belli bir amaç için seçilen 47 işletmeden oluşan bir örneklem için anket araştırması ile hem nitel hem de nicel veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Analiz için tanımlayıcı istatistikler kapsamında ortalama ve standart sapmadan ve regresyon analizinden yararlanıldı. Veri analizinden elde edilen beta katsayılarına dayalı olarak oluşturulan regresyon modeli, Y= 4.771 + 0.333x1+ 0.608x2+ 0.378x3 + 0.813x4 olarak ifade edilmiştir. Bu nedenle çalışmada, teslimat hizmetinin kalitesinin müşteri sadakati ve müşteri sadakati yaratmada ve sağlamada en etkili faktör olduğu sonucuna varılmıştır. Bu nedenle çalışma, bu sektörde faaliyet gösteren yöneticilerin özellikle garanti ve bakım hizmetiyle ilgili olarak hizmetlerinin kalitesini artırmaları konusunda pratik tavsiyeler sunmaktadır. Bu durum, garanti sürelerinin uzatılması ve ayrıca müşteri şikayetleri alındığında onarımlar için hızlı ve zamanında yanıt verilmesi yoluyla sağlanabilir.
Satış sonrası hizmet Müşteri sadakati Müşteriyi elde tutma Yapı Malzemeleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.