Bireylerin eğitim düzeyleri toplumsal gelişmişlik göstergeleri içerisinde önemli bir yere sahiptir ve aynı zamanda üretim süreçlerine katılan bireyler açısından beşeri sermaye özelliklerinin de göstergesi kabul edilmektedir. Eğitim düzeyi ve eğitim kalitesinin ilerleyişi de bir bakıma eğitime yapılan harcamalar ve yatırımlarla ölçülmeye çalışılmaktadır. Bu da toplumların sadece gelişmişlik düzeyi ya da sosyolojik yapısını değil, genel ekonomik durumunu ve makroekonomik dengesini de etkilemektedir. Öyle ki eğitim harcamalarının ekonomik büyümenin de göstergesi olup olmadığı hem teorik hem de ekonometrik çalışmaların konusunu oluşturmaktadır. Ancak söz konusu eğitim harcamalarının mı ekonomik büyümeye etki ettiği yoksa ekonomik büyüme bakımından belirli bir düzeye ulaşan ülkelerde mi daha fazla eğitim harcamaları için bütçe ayrıldığı literatürde sıklıkla analiz edilen konular arasında yer almaktadır. Özellikle tasarrufların eğitim alanına yansıması sonucunda ülkelerin ekonomik büyüme düzeyleri ya da hızları hususundaki değişimler söz konusu ilişkiyi ölçmek için göz önünde bulundurulması gereken verilerdir. Bu bağlamda bu çalışmada düzeltilmiş tasarruflar: eğitim harcamaları ve ekonomik büyüme verileri ABD için analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı, ABD için eğitim harcamaları ile ekonomik büyüme arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır. 1970-2020 dönemi için ARDL testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda düzeltilmiş tasarruflar: eğitim harcamaları değişkeninin ekonomik büyümeyi etkilediği tespit edilmiştir.
The level of education of individuals has an important place among social development indicators and is also considered an indicator of human capital characteristics in terms of individuals participating in production processes. In a way, the level of education and the progress in the quality of education are also tried to be measured by the expenditures and investments made in education. This affects not only the level of development or the sociological structure of societies, but also their general economic situation and macroeconomic balance. In fact, whether education expenditures are also an indicator of economic growth is the subject of both theoretical and econometric studies. However, whether the education expenditures in question affect economic growth or whether countries that reach a certain level of economic growth allocate more budget for education expenditures are among the issues frequently analyzed in the literature. In particular, changes in the economic growth levels or rates of countries as a result of the reflection of savings on education are data that should be taken into account to measure this relationship. In this context, this study analyzes adjusted savings: education expenditures and economic growth data for the United States. The aim of the study is to investigate whether there is a relationship between education expenditures and economic growth for the US. ARDL test was applied for the period 1970-2020. As a result of the analysis, it was found that the adjusted savings: education expenditures variable affects economic growth.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.