Bu araştırmanın amacı, kohort teorisi kapsamında Y ve Z kuşağı tüketicilerin, tüketici karar verme tarzlarının belirlenerek hediye verme davranışları üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı tüketici karar verme tarzları envanteri ve hediye verme davranışları ölçeklerini içermektedir. Online ve yüzyüze anket yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma grubu Türkiye’de ikamet eden 18-41 yaşarası 844 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre Y kuşağı hediye verirken ikili ilişkilerini geliştirmeyi, Z kuşağı kendine tanımladığı karakterin alıcıda anlaşılmasını hedeflemektedir. Y ve Z kuşakları tüketici karar verme tarzlarından mükemmeliyetçilik, kalite-marka bilinci, moda odaklılık, fiyat odaklılık, düşünmeden alışveriş ve bilgi karmaşası yaşama boyutlarında birbirinden farklılaşmaktadır. Tüketici karar verme tarzları, Y ve Z kuşaklarının hediye verme davranışlarını etkilemektedir.
Tüketici Davranışları Tüketici Karar Verme Tarzları Hediye Verme Davranışı Z Kuşağı
The aim of this research is to determine the consumer decision-making styles of Gen Y and Gen Z consumers, who were born in different time periods within the scope of cohort theory, and to examine the effect on gift-giving behaviors. General scanning model was used in the research. The data collection tool includes the consumer decision-making styles inventory (CSI) and gift-giving behavior (GGB) scales. Online and face-to-face survey methods were used together. The research group consists of 804 participants between the ages of 18-41 residing in Turkey. According to the results of the research, while the Gen Y tends to develop relationships in gift-giving behaviors, Gen Z tends to reflect. Consumer decision-making styles affect gift-giving behaviors of both Gen Y and Gen Z in terms of different sub-dimensions.
Consumer Behaviors Consumer Decision-Making Styles (CDM) Gift-Giving Behavior Gen Z
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme , Tüketici Davranışı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.