Bu çalışmada, öğretim elemanlarında algılanan iş stresi ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Cohen ve Williamson (1988) tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması Baltaş (1997) tarafından yapılan ‘‘İş Stresi Ölçeği’’ (İSÖ), Diener ve diğerleri (1985) tarafından geliştirilen, Dağlı ve Baysal’ın (2016) Türkçeye uyarladığı “Yaşam Doyumu Ölçeği’’ (YDÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini %95 güvenle ve ± %5 hata payı ile İstanbul ilinde bulunan Vakıf Üniversitelerinde görevli 402 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Her iki ölçek de tek faktörden oluşmakta, yaşam doyumu ölçeğinde beş madde, algılanan iş stresi ölçeğinde ise on beş madde yer almaktadır. Araştırma için toplanan verilerin analizinde IBM SPSS 23 programı kullanılmıştır. Ölçekler, normal dağılım varsayımını sağlamadığından parametrik olmayan testler ile analizlere devam edilmiştir. Yapılan bu araştırmanın açımlayıcı faktör analizleri ve doğrulayıcı faktör analizleri tespit edilerek iki ölçek arasındaki korelasyon ilişkileri incelenmiştir. İncelenen ölçekler sonucunda öğretim elemanlarında algılanan iş stresi arttıkça, yaşam doyumunun azaldığı sonucuna varılmıştır.
In this study, the "Job Stress Scale" (JSS) developed by Cohen and Williamson (1988) and adapted into Turkish by Baltaş (1997) was used to determine the relationship between perceived job stress in academic staff and life satisfaction. Additionally, the "Satisfaction with Life Scale" (SWLS) developed by Diener et al. (1985) and adapted into Turkish by Dağlı and Baysal (2016) was employed. The sample of the study consisted of 402 academic staff members from Foundation Universities located in Istanbul, with a confidence level of 95% and a margin of error of ± 5%. Both scales consisted of a single factor, with five items in the life satisfaction scale and fifteen items in the perceived job stress scale. IBM SPSS 23 software was used for data analysis. Due to the scales not meeting the assumption of normal distribution, non-parametric tests were employed for the analysis. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted to determine the correlation relationships between the two scales. The findings of the study indicated that as perceived job stress increased in academic staff, life satisfaction decreased.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Organizasyon, Organizasyonel Planlama ve Yönetim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.