This study aims identifying the factors that may influence the consumers’ attitude and behaviour towards the consumption of organic produce. Judgemental sampling technique was followed in the research. 343 questionnaires were answered by people with EU classes of income working in 20 different institutions in İstanbul. According to the results of the logistic regression analysis, among the demographic variables, whether there are children in the family or not has a significance level of 0.10, whether there are children under the age of 6 in the family has a significance level of 0.5, and the variable of household income being between 5000-7000 TL has a significance level of 0.10. It has been determined that it is related to purchasing behavior. According to the results of the hypotheses created regarding company strategies among external factors, the effectiveness of the product's internal and external features and brand-related attitude on purchasing behavior was found to be significant at the 0.05 significance level. According to the results of these analyses, the factors that have a significant relationship with both purchasing and regular purchasing behavior are the presence of children under the age of 6 in the family, the internal and external characteristics of the product, the feature of having collectivist values and sensitivity to environmental issues. It is believed that this study will contribute to the development of the sector and to the fulfillment of the goal of sustainable development by determining the internal and external factors that are related to the consumption of organic produce in the domestic market.
Marketing of Organic Produce Sustainable Marketing Green Marketing Consumer Behavior Environmental Marketing
Çalışma Doktora Tezinden türetilmiştir, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Bu çalışma organik gıda ürünlerine karşı tüketici tutum ve davranışlarına tesir edecek etkenleri ortaya koymak ve tüketicinin satın alma kararı alması ile bu etkenlerin ne ölçüde ilişkili olduğunu analiz etmek amacı ile yapılmıştır. Araştırmada yargısal örnekleme yöntemi izlenmiş ve İstanbul’da hizmet veren 20 kurum ve kuruluşta AB gelir gurubuna sahip kişilere toplam 343 anket uygulanmıştır. Lojistik regresyon analizi sonuçlarına göre demografik değişkenlerden ailede çocuk olup olmamasının 0,10’luk anlamlılık düzeyinde, ailede 6 yaşından küçük çocuk olup olmamasının 0,5 anlamlılık düzeyinde ve hane halkı gelirinin 5000 -7000 TL arasında olması değişkeninin 0,10 anlamlılık düzeyinde organik gıda satın alma davranışı ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Dışsal etkenlerden firma stratejileri ile ilgili oluşturulan hipotezlerin sonuçlarına göre ise ürünün içsel ve dışsal özelikleri ile marka ile ilgili tutumun satın alma davranışı üzerinde etkililiği 0.05’lik anlamlılık düzeyinde anlamlı bulunmuştur. Bu analizlerin sonuçlarına göre hem satın alma hem de düzenli satın alma davranışı ile ilişkisi anlamlı bulunan faktörler ailede 6 yaşından küçük çocuk bulunması, ürünün içsel ve dışsal özellikleri, kollektivist değerlere sahip olma özelliği ve çevreyle ilgili konulara duyarlılıktır. Çalışmanın iç pazardaki tüketici profilinin ve tüketimle ilişkili içsel ve dışsal etkilerin tespit edilmesini sağlayarak sektörün büyümesine ve ilerlemesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Organik Gıda Pazarlaması Sürdürülebilir Pazarlama Yeşil Pazarlama Çevreci Pazarlama Tüketici Davranışı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tarımsal Pazarlama |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.